Het gaat in deze zaak om de vraag wie de schade dient te dragen die is voortgevloeid uit een aanvaring. Tussen partijen staan de volgende feiten vast.
3.1.1
In april 2008 heeft [X] (hierna:[X]) van [Y] Arkenbouw BV (hierna: [Y]) een nieuw te bouwen woonark gekocht. Daarvoor had [Y] bij brief d.d. 11 december 2007 bericht: “Transport. De woonark wordt geleverd “afwerf Heereveen”. Dit houdt in dat vanaf het moment van oplevering u verantwoordelijk bent voor het verzekeren en transporteren. De ark zal naar uw ligplaats verplaatst worden door een gespecialiseerd bedrijf.(…) Een goed sleepbedrijf werkt onder sleepcondities. Dat betekent dat de sleper nagenoeg nooit aansprakelijk is voor schade die tijdens het slepen ontstaat. Het is dus van belang dat u kiest voor een verzekering waarin het slepen meeverzekerd is, of dat u een aparte transportverzekering afsluit.’
Met betrekking tot de koopovereenkomst is vermeld: “levering geschiedt AFWERF Heereveen(…) KOPER dient zelf de sleepdienst (Amstel & Y) opdracht te geven voor het verslepen van de ark van HEERENVEEN naar de uiteindelijke LIGPLAATS en dient naast een normale verzekering voor het transport een speciale transportverzekering af te sluiten. “
In artikel 8 van de door [Y] gehanteerde, op de koopovereenkomst toepasselijke, algemene voorwaarden is vermeld: Alle verplaatsingen en verschepingen geschieden voor rekening en risico van de wederpartij, onverschillig wie aan de sleper opdracht heeft gegeven.
3.1.2
Aan Amstel en Y is opdracht verstrekt om de ark te verslepen van Heereveen naar Amsterdam. In eerste aanleg twistten partijen over de vraag wie die overeenkomst met Amstel en Y had gesloten. Nu UMC zich echter bij pleidooi in appel expliciet primair op het standpunt heeft gesteld dat die overeenkomst is gesloten tussen [Y] en Amstel en Y, terwijl dat ook steeds het standpunt van Amstel en Y is geweest, staat daarmee nu tussen partijen vast dat de overeenkomst tot het verslepen van de ark tussen [Y] en Amstel en Y is gesloten (en behoeven andere mogelijkheden geen bespreking meer). Amstel en Y hanteert bij dergelijke sleepcontracten altijd de Algemene Sleepconditiën 1946 (hierna: de Sleepconditiën). De Sleepconditiën houden in (in hedendaagse spelling): “De sleepdienst stelt materiaal beschikbaar slechts onder de navolgende bepalingen.
Voor rekening van de eigenaar van het gesleepte of geassisteerde schip of drijvend voorwerp (of zo dit niet is degene met wie het sleep of assistentiecontract is aangegaan, van de contractant) zijn:
a. alle schaden die het gevolg mochten zijn hetzij van schuld of nalatigheid van de opvarenden der sleepboten, hetzij van enig gebrek van de sleepboten, machines, sleeptrossen of ander materiaal of die uit welke anderen hoofde ook ten laste van de sleepdienst zouden kunnen worden gebracht;
b. alle schaden, die het gevolg mochten zijn van schuld of nalatigheid van een bemanning door de sleepdienst geleverd om dienst te doen aan boord van gesleept wordende schepen of drijvende voorwerpen.
Voor rekening van de sleepdienst zijn echter niettemin:
1. schaden welke de sleepboten zelf door haar eigen schuld (…) belopen
2. schaden welke schepen of voorwerpen van derden belopen door aanvaring met de sleepboten voor zover de eigenaar (resp. de contractant) bewijst, dat het gesleepte of geassisteerde schip of drijvend voorwerp tot deze schade niet heeft bijgedragen, noch daartoe aanleiding gegeven.
Zo dikwijls volgens de bepalingen van dit artikel enige schade voor rekening is van de eigenaar van het gesleepte of geassisteerde schip (…) (resp. van de contractant) is niet alleen jegens hem noch de sleepdienst zelf aansprakelijk, noch enige andere ondernemer aan wie de sleepdienst de uitvoering van het werk mocht hebben op- of overgedragen, maar is hij voorts gehouden om zowel de sleepdienst als zodanige andere ondernemer tegen alle vorderingen van derden ter zake van deze schade te vrijwaren en schadeloos te houden.”
3.1.4
[X] had een verzekering afgesloten bij UVM. Deze heeft onder bedoelde polis een deel (groot € 83.000,= ) van de schade vergoed; € 8.000,= is voor rekening van[X] gebleven.