Op 3 februari 2021 heeft [appellant] een onvoldoende beoordeling gekregen, omdat hij, aldus de beoordeling, op meerdere vlakken niet functioneert op het niveau dat van een docent 2 wordt verwacht. Naar aanleiding hiervan is op 19 februari 2021 een verbetertraject gestart. In het formulier beoordeling van 3 februari 2021 heeft [naam 1] , teamcoördinator, (hierna: [naam 1] ) na afstemming met [naam 2] , onder meer het volgende vermeld:
“Ondanks dat ik verbeteringen zie in je houding en zie dat je graag wilt veranderen, functioneer je op dit moment nog niet op het niveau dat we verwachten van een docent. Waar je in het begin een beetje mateloos was met het opbrengen van ideeën en asociaties heb je dat wat getemperd. Ik weet van je dat je daar in aanpast, maar ook dat je dat niet leuk vindt. Jij zou dat het liefst vaker doen, maar binnen een grote opleiding zoals deze zijn dingen strak georganiseerd en ingeregeld. Dat is niet voor niets, en over alles is ook al tien keer nagedacht. Jij wilt graag dingen radicaal anders doen en hoewel ik omdenken in het algemeen appricieer, is haalbaarheid en schaalbaarheid binnen deze organisatie van groter belang. Jouw ideeën zijn dat vaak niet.
Je geeft aan dat je het moeilijk vindt om om te gaan met de overvloed van mails en informatie, wat mij opvalt is dat je als een onderwerp je interesseert je moeiteloos je weg weet te vinden, DSS kent een cursus over online lesgeven (…), maar dat informatie voor docenten over deadlines inzet en roostering en inzet, inschrijving BDB vaak aan je voorbij gaan. Omdat je aangaf moeite te hebben met het lezen van een beeldscherm, heb je een grotere laptop ontvangen, een beeldschermbril en een extra scherm. Ook ben je op aanraden van je leidinggevende destijds (…), een coachingstraject gestart bij de HvA-Academie.
Toelichting op beoordeling
Tijdens het eerste lesbezoek was er niet eens sprake van een les, zo slecht ging het. Studenten wisten niet wat het onderwerp van de les was, wat ze moesten doen. Je instructie is niet duidelijk, studenten begrijpen niet wat de opdracht is. Je geeft niet aan hoe ze moeten samenwerken, wat ze moeten opleveren en hoeveel tijd ze hebben. Ik heb je feedback gegeven om de lessen te verbeteren en meer controle over de les en de klas te houden;(…)
In overleg hebben we besloten dat je niet alleen de BKE gaat halen, maar de hele BDB cursus gaat doen. Enerzijds omdat jij aangeeft dat je het niet ziet zitten om de BKE zelfstandig te doen omdat je baat hebt bij een klasje, anderzijds omdat het bij jou ook ontbreekt aan de basale didactische bekwaamheden die je nodig hebt om les te kunnen geven.
Individuele begeleiding van studenten gaat je beter af dan het geven van lessen, je hebt aandacht voor ze en bent betrokken. Maar je weet nog niet altijd hoe ze te verwijzen binnen de opleiding, dat is informatie die echt voorhanden is, als je er maar naar op zoek gaat. Bij begeleiding van studenten hoort ook het maken van individuele afspraken van studenten, voor begeleidingsgesprekken, stagebezoeken en tussenassessment. Dat verloopt moeizaam, en met erg veel weerstand. We zijn een grote opleiding en werken met strakke deadlines voor het doorgeven van beoordelingen. Daarbij komt af en toe piekbelasting voor, en moet je soms langer door om het toch af te krijgen, dat kun je altijd op andere rustigere tijden compenseren en hoort er nu eenmaal bij. Je kunt dan niet zeggen tegen een collega dat je correctietijd op is, zo werken wij niet samen.
Je vraagt veelvuldig om hulp, bij mij en bij anderen, en de hulpvraag komt vaak met het uiten van onvrede over de systemen en over jouw administratieve taken als docent. Dit zijn taken die wel bij de functie horen. En natuurlijk kunnen mensen je daar bij helpen. Je geeft echter aan dat je structurele administratieve ondersteuning wilt. Dat kunnen we je niet bieden, binnen deze organisatie zijn dat ook taken van een docent. Je bent na een jaar nog niet thuis in de systemen van de HvA, dat ligt niet aan de systemen, want alle startende collega’s die later zijn begonnen, hebben hier minder of geen moeite meer mee. Ik heb je aangemeld voor het meedenkclubje MS teams en jij hebt jezelf aangemeld voor het blended learning netwerk. Dat is goed, maar laat dat niet ten koste gaan van je primaire taken: onderwijs verzorgen en studenten begeleiden en de daarbijkomende administratieve taken zoals beoordelingen en feedback geven in de daarvoor bestemde systemen, binnen de deadline. Deadlines zelf in de gaten houden. Bij deze kernwaarden kan jij zeker aansluiten, alleen de manier waarop jij ze nu inzet dragen nog niet bij aan verbetering van de opleiding.”