2.1
NLW Groep is een organisatie die een werkbedrijf voor sociaal-maatschappelijke werkgelegenheid in de regio Noord-Limburg West in stand houdt. NLW Groep voert de (voormalige) Wet Sociale Werkvoorziening uit voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Daarnaast is de NLW Groep voor deze gemeenten een partner bij het uitvoeren van de Participatiewet. De organisatie biedt werk aan mensen met een arbeidsbeperking. Een deel van deze groep kan, gelet op hun competenties en kwaliteiten, ingezet worden bij reguliere bedrijven en instellingen in de regio. Een ander deel van de medewerkers kan de stap naar de commerciële markt niet of nog niet maken. Deze medewerkers vormen de groep die zogenaamd “beschut’ werk verricht op één van de locaties in Venray, Panningen of Horst. Dit bedrijfsonderdeel wordt aangeduid als “Productie Beschut”. Binnen de NLW Groep zijn ongeveer 900 mensen werkzaam. Daarvan werken er ongeveer 500 bij Productie Beschut. NLW Groep kent daarnaast een bedrijfsbureau.
2.4
Reeds jaren is de relatie tussen de ondernemingsraad en verschillende achtereenvolgende bestuurders van NLW Groep conflictueus. Ook de relatie tussen de ondernemingsraad en [bestuurder] is inmiddels verstoord. In november 2022 heeft de ondernemingsraad het vertrouwen in [bestuurder] opgezegd. Op verzoek van de Gemeenschappelijke Regeling heeft [bestuurder] nadien de rol van bestuurder in de zin van de WOR tijdelijk gedelegeerd aan [gedelegeerd bestuurder] , lid van het management team van NLW Groep (hierna: “ [gedelegeerd bestuurder] ”). Daarnaast is extern adviseur [extern adviseur] (hierna: “ [extern adviseur] ”) ingeschakeld om als procesbegeleider op te treden, met als doel een verbindende factor te zijn tussen de ondernemingsraad en het bestuur. Een en ander heeft nog niet tot een structurele verbetering van de relatie tussen ondernemingsraad en bestuurder geleid.
2.5
Op 25 augustus 2023 heeft [productiemanager] (hierna: “ [productiemanager] ”), productiemanager van NLW Groep, een presentatie gegeven aan verschillende leidinggevenden van NLW Groep, met als titel ‘Ontwikkelingen en visie NLW productie beschut’.
Slide 11, getiteld “Mutaties Q3-Q4 2023 slide 2” bevat onder meer de volgende tekst:
Focus op techniek en processen:
- [A] [opm. OK: Hoofd Bedrijfsbureau] gaat focussen op (proces)techniek:
-NEN 3140 machines en arbeidsmiddelen.
- CE documentatie: Borging en overdracht.
- Opzetten samenwerking externe support.
- Proces-optimalisatie-projecten productie.
- Beheer gedefinieerde accounts onder MCV
- Afscheid [B] (Q3), [C] (Q3) en [D] (Q4) [noot OK: [C] en [D] zijn technisch engineers]
(…)
Slide 15, getiteld “Basis op orde: Werkpakket Venray” bevat onder meer de volgende tekst:
(…)
- Instroom wordt samengevoegd met WOL
Beide afdelingen hebben hetzelfde doel: Plaatsing heeft een tijdelijk karakter
(…)
- Optimalisatie logistiek en indeling Q4-Q1
Denk aan schotten verwijderen, compacter, vernieuwen etc. etc.
Slide 17, getiteld “Basis op orde: Werkpakket Panningen” bevat onder meer de volgende tekst:
(...)
- Optimalisatie logistiek en indeling Q4-Q1-Q2
Volledige werkpakketherverdeling onder Robert en Peter.
Volledig herstructureren: Logistiek en werksoorten geher-rangschikt.
Reductie in m2.
Schotten weg, lichter, groener, vriendelijker en visueler
2.6
Bij e-mail van 31 augustus 2023 heeft de ondernemingsraad aan [gedelegeerd bestuurder] geschreven dat er in de presentatie mogelijk WOR-gerelateerde ontwikkelingen aan de orde zijn, bijvoorbeeld omdat de afdeling werkvoorbereiding onder een andere leidinggevende wordt geplaatst. Het is de ondernemingsraad niet duidelijk of hier sprake is van een pilot, in welk geval er geen adviesrecht is, en de ondernemingsraad vraagt [gedelegeerd bestuurder] om daarover duidelijkheid te verschaffen.
2.7
Bij e-mails van 5 en 18 september 2023 heeft de ondernemingsraad [gedelegeerd bestuurder] nogmaals om een reactie gevraagd en daarbij het standpunt ingenomen dat sprake is van één of meer adviesplichtige besluiten, zodat NLW Groep een adviesaanvraag aan de ondernemingsraad moet sturen.
2.9
Bij e-mail van 5 oktober 2023 heeft de ondernemingsraad aan [gedelegeerd bestuurder] onder andere bericht:
“Tot dusverre hebben wij geen enkele reactie ontvangen op onze mails van 30 augustus jl., 15 september jl. en 18 september jl. Al deze drie mails gingen over de onduidelijke status en het onduidelijk procesverloop rond het onderwerp Koers Productie Beschut. De OR heeft vanuit de organisatie inzage gekregen in een (20 pagina's tellende) presentatie over dat onderwerp, maar de bestuurder heeft ons tot nu toe niet over deze aangelegenheid geïnformeerd. Door het uitblijven van informatie en reacties op onze mails laat u zelfs onduidelijkheid bestaan over de vraag of er rond Koers Productie Beschut al enig besluit is genomen. Wij gaan er- bij deze stand van zaken - vanuit dat dat (nog) niet het geval is.
Verder hebben wij aanleiding te veronderstellen dat het hier gaat om aangelegenheden die adviesplichtig zijn volgens de WOR (zie daarover ook al onze drie genoemde mails). Daarom willen wij inhoudelijk bij de (voorgenomen) besluitvorming betrokken worden. In de eerstvolgende overlegvergadering (waarschijnlijk 13 oktober a.s.) willen wij in de eerste plaats dus graag concreet en inhoudelijk geïnformeerd worden over status, stand van zaken en verder procesverloop rond Koers Productie Beschut.”
2.10
Bij e-mail van 6 oktober 2023 heeft [bestuurder] enkele leidinggevenden uitgenodigd voor een bijeenkomst. In de uitnodiging staat onder andere: “Met de harmonisatie van enkele secundaire arbeidsvoorwaarden van werkcoaches en teamleiders en met het doen van enkele operationele ingrepen in de uitvoering van de productie, zetten we de komende maanden een aantal belangrijke stappen voorwaarts. Manager [ [productiemanager] ] heeft hiermee zijn bevindingen vertaald naar concrete operationele aanpassingen. (…)”
2.11
Bij e-mail van 10 oktober 2023 heeft de ondernemingsraad aan [gedelegeerd bestuurder] bericht dat de ondernemingsraad kennis heeft gekregen van de hiervoor genoemde e-mail van 6 oktober 2023 van [bestuurder] en dat hij daaruit concludeert dat niet langer kan worden uitgesloten dat er over Productie Beschut inmiddels besluiten zijn genomen en dat zelfs de uitvoering daarvan ter hand is genomen, dat hij daarover niet is geïnformeerd en dat hij zich daarom genoodzaakt ziet formele stappen te zetten.
2.12
Bij e-mail van 11 oktober 2023 heeft [gedelegeerd bestuurder] de ondernemingsraad geantwoord dat slechts sprake is van operationele bijstellingen die zeker niet adviesplichtig zijn, maar dat hij graag bereid is het onderwerp te agenderen voor de eerstvolgende overlegvergadering. Ook heeft [gedelegeerd bestuurder] bericht dat de aanpassingen in de werkwijzen in de eerste instantie als pilot voor de duur van een jaar worden uitgezet, en dat de ondernemingsraad bij de monitoring daarvan – onverplicht – betrokken zal worden.