3.3
De feiten
3.3.1
Rekening houdend met hetgeen (verder) door de rechtbank is vastgesteld en voor zover in hoger beroep relevant, staat daarmee het volgende vast.
3.3.2
Haluco is de beheersmaatschappij van vennootschappen met ondernemingen die zich bezighouden met de afzet, distributie en het telen van fruit. Een van haar dochtermaatschappijen is Haroco B.V. (hierna: Haroco), een paprikakweker.
3.3.3
Alfen is gespecialiseerd in de levering van geassembleerde transformatorstations, behuizingen en schakelapparatuur.
3.3.4
Op 25 september 2008 heeft Alfen aan [naam VOF] (de rechtsvoorgangster van Haluco) een offerte uitgebracht voor de bouw en installatie van een l0kV Warmte-krachtkoppelinginstallatie. Warmte-krachtkoppeling (WKK) is een proces waarbij tegelijkertijd warmte en energie wordt opgewekt. In de offerte wordt verwezen naar de "Algemene leveringsvoorwaarden voor de metaal-en elektrotechnische industrie".
3.3.5
In een brief van 21 januari 2009 van Haluco aan Alfen staat onder meer:
"Middels deze brief willen wij u mededelen dat - onder voorbehoud van uw goedkeuring - er overeenstemming is bereikt tussen Haluco Beheer BV als nieuwe contractant en VOF [naam VOF] als oude contractant om alle rechten en verplichtingen over te nemen van contractnummer 200815067- 3915/1/080925 d.d. 25 september inzake de aansluiting van een warmtekrachtinstallatie van PON in de tuin Haroco aan de [adres] op het elektriciteitsnet van ECL. Wij verzoeken u vriendelijk om uw medewerking te verlenen aan de overdracht van bovengenoemd contract en alle rechten en plichten aan Haluco Beheer B.V. Wilt u ten blijke van uw instemming ons schriftelijk een bevestiging sturen."
3.3.6
In een brief van 12 februari 2009 van Alfen aan Haluco staat onder meer:
"Onder verwijzing naar uw brief met de referentie 090010b d.d. 21 januari 2009 kan ik u namens Alfen B.V. bevestigen dat wij instemmen met uw verzoek tot contractovername door Haluco Beheer B.V.
E.e.a. heeft betrekking op leveringen vallend
onder Alfen ordernummer V8-14739."
3.3.7
Vervolgens heeft Alfen op 17 februari 2009 aan Haluco een orderbevestiging gestuurd, waarin onder andere is vermeld:
"Expliciet zij gesteld dat uw inkoopvoorwaarden door ALFEN bv van de hand worden gewezen.
Op al onze overeenkomsten zijn tevens van toepassing de "Algemene leveringsvoorwaarden voor de metaal- en elektrotechnische industrie" gedeponeerd ter griffie van de arrondissementsrechtbank te 's Gravenhage op 19 oktober 1998."
Deze orderbevestiging is door Haluco niet ondertekend.
3.3.8
In de "Algemene leveringsvoorwaarden voor de metaal- en elektrotechnische industrie" zijn de volgende bepalingen opgenomen:
“Art. XI Garantie
1. Onverminderd de hierna gestelde beperkingen staat de opdrachtnemer in zowel voor de deugdelijkheid van het door hem geleverde product als voor de kwaliteit van het daarvoor gebruikte en/of geleverde materiaal, voor zover het betreft bij keuring respectievelijk overnamebeproeving niet-waarneembare gebreken aan het geleverde product, waarvan de opdrachtgever bewijst dat zij binnen 6 maanden na de levering (...) zijn opgetreden uitsluitend of overwegend als direct gevolg van een onjuistheid in de door opdrachtnemer toegepaste constructie dan wel ten gevolge van gebrekkige afwerking of gebruik van slecht materiaal.
2. Lid 1 is van overeenkomstige toepassing op bij een keuring respectievelijk overnamebeproeving niet-waarneembare gebreken die hun oorzaak uitsluitend of overwegend vinden in ondeugdelijke montage/installatie door de opdrachtnemer. Indien montage installatie door de opdrachtnemer plaatsvindt gaat de in lid 1 bedoelde garantietermijn van 6 maanden in op de dag dat de montage/installatie door de opdrachtnemer is voltooid, met dien verstande dat in dat geval de garantietermijn in ieder geval eindigt indien 12 maanden na levering (...) zijn verstreken. (…)
5. Indien de opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting, die voor hem uit de met de opdrachtnemer gesloten overeenkomst of uit een daarmee samenhangende overeenkomst voortvloeit, is de opdrachtnemer met betrekking tot geen van deze overeenkomsten tot enige garantie - hoe ook genaamd - gehouden. (...)
Artikel XII Aansprakelijkheid
1. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is beperkt tot nakoming van de in artikel XI van deze voorwaarden omschreven garantieverplichtingen.
2. Behoudens grove schuld aan de zijde van de opdrachtnemer en behoudens het bepaalde in lid 1 is alle aansprakelijkheid van de opdrachtnemer, zoals voor bedrijfsschade, andere indirecte schade en schade als gevolg van aansprakelijkheid jegens derden, uitgesloten.
Artikel XV Geschillen
1. Behoudens (...) zullen alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van een overeenkomst, waarop de onderhavige leveringsvoorwaarden geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn, of naar aanleiding van nadere overeenkomsten welke een uitvloeisel zijn van zodanige overeenkomst, met uitsluiting van de gewone rechter worden beslecht door een scheidsgerecht. (...)”
3.3.9
De WKK-installatie is op 30 maart 2009 door Alfen geleverd en door Haroco in gebruik genomen.
3.3.10
Op 18 oktober 2010 is een storing van de WKK-installatie opgetreden waardoor deze is uitgevallen. Alfen heeft in de periode van 19 oktober 2010 tot en met 1 november 2010 service- en montagewerkzaamheden aan de installatie verricht. Daarbij zijn door ABB reparatie- en schoonmaakwerkzaamheden verricht die aan Alfen zijn doorberekend.
3.3.11
In een e-mail van 19 oktober 2010 (9:39 uur) van [X] (van Alfen) aan [Y] (van Haroco), met als onderwerp: "storing Haraco te [adres] " staat onder meer het volgende vermeld:
"Zoals besproken heeft u geen servicecontract met Alfen afgesloten, dit betekent dat er een tijdelijke IV-schap moet worden georganiseerd. Hiervoor heb ik als bijlage een tijdelijke aanwijsformulier toegevoegd, ik verzoek u deze te printen, te ondertekenen en aan onze Servicetechnicus te overhandigen.
De bijhorende kosten voor deze tijdelijke IV-schap zijn €500,=. Deze kosten worden gecrediteerd indien u binnen één maand na ontvangst Service voorstel een contract bij Alfen heeft afgesloten.
U heeft aangegeven nog geen voorstel te hebben ontvangen, deze week zal onze Verkoper dhr. [Z] contact met u opnemen.
Voor vanmorgen heb ik rond 11:30 een monteur op locatie.
Geschatte kosten:
Tijdelijk IV-schap €500,00 (in verband met niet contract-klant)
Retour [adres] 140km à 2,19 €306,60 (prijs inclusief bus, gereedschap en reistijden)
Monteur (1 uur) €109,00 (verwacht 1 uurtje werk )
Totaal €915,60
Gelieve dit voor akkoord bevestigen."
3.3.12
In een e-mail van 19 oktober 2010 (09:48 uur) van [Y] aan [X] , met als onderwerp: "RE: storing Haraco te [adres] " staat onder meer het volgende:
"Hierbij de bevestiging"
3.3.13
In een e-mail van 19 oktober 2010 (15:30 uur) van [X] aan [Y] staat onder meer het volgende:
"Hoi [Y]
Zojuist contact gehad met ABB.
ABB kan morgen aan de eind van de ochtend langs komen om een inventarisatie te maken over de
schadepost en reparatie ervan.
Hiervoor is een inkoopopdracht richting ABB nodig. Normaal regelen wij dit bij contractklanten alleen bij niet-contract klanten is het gebruikelijk dat deze inkoopopdracht de klant zelf wordt verstuurd.
Volgens ABB liggen de kosten liggen op €120 euro per uur exclusief reis kilometers.
Ik heb gesproken met dhr. [Q] van ABB tel.nr. 010-4078515.
Gelieve inkoopopdracht richting [Q] sturen, zodra deze ontvangen is kan de afspraak voor morgen
doorgaan. ( [emailadres Q] )
Wij zorgen dat we hierbij aanwezig zijn.
Groeten [X] "
3.3.14
In een e-mail van 19 oktober 2010 (16:17 uur) van [Y] en verzonden aan [X] , met als onderwerp: "Re: storing Haroco te [adres] " en in kopie aan [Q] van ABB, staat onder meer het volgende vermeld:
"Geachte heer [Q] ,
Hierbij de opdracht bevestiging voor het onderzoek in dw trafohuis;
Groet,
[Y] "
3.3.15
In opdracht van Alfen heeft adviesbureau Ksandr onderzoek gedaan naar de storing in de WKK-installatie. Op 25 oktober 2010 is door Ksandr een visuele inspectie uitgevoerd en op 25 november 2010 is in het laboratorium van Ksandr nader onderzoek gedaan.
3.3.16
In een e-mail van 27 oktober 2010 (15:29 uur) van [X] aan [A] (van Haluco), (in kopie aan [Y] ) en met als onderwerp: " storing Haraco te [adres] ", staat het volgende vermeld:
“Beste [A] ,
Alvorens de demontage en herstelwerkzaamheden kunnen starten is een schriftelijke vrijgave van de verzekering noodzakelijk. Indien dit er niet is en de werkzaamheden worden afgerond zal er mogelijk geen uitkering plaatsvinden.
Zojuist heb ik dhr [B] van ABB gesproken en hij nam een niet zo erg vriendelijke houding aan ten aanzien van mij en Alfen. Verder kon hij me vertellen dat wij niet zijn opdrachtgever zijn maar dhr [Y] en dat hij ondertussen opdracht heeft verstrekt voor het uitvoeren van de werkzaamheden op vrijdag 29-10 door ABB. Dhr [B] heeft nog niet het rapport gelezen van de in bedrijfsteller die vorige week ter plaatse is geweest en de situatie heeft opgenomen. Sterker nog alles wat hij in die mail beschreven heeft is gebaseerd op verwachtingen, zonder de feiten te kennen en zijn niet onderbouwd. Zoals ik nu kan inschatten loopt dit uit op een enorme teleurstelling met een hoge rekening.
Huidige opsomming Alfen:
19-10 Opdracht storingmelding SO-03235
21-10 opdracht aanwezigheid Alfen bij opname ABB
21-10 opdracht ABB opname schade (ABB referentie onbekend)
25-10 inventarisatie onderzoek schade door extern bureau (ivm lang wachten op ABB)(nog geen opdracht voor)
Tijdens ons inventarisatie en hoogspanningsmeting aan de beide schakelaars hebben wij moeten concluderen dat de beide schakelaars niet verantwoord zijn om in te zetten voor bedrijfsvoering.
Deze inventarisatie is samen verricht met een extern onderzoeksbureau Ksandr. Zie extra info onder aan de mail.
29-10?????
Je staat nu voor de keuze wat je gaat doen. Wat ons betreft zijn er twee opties om tijdelijke bedrijfsvoering mogelijk te maken, waarvoor een opdracht noodzakelijk is.
Optie 1: werkzaamheden door ABB en door Alfen uit laten voeren. (volgens ABB hebben zij al opdracht)
- Installatie verantwoordelijk Alfen
- Coördinatie tussen Haluco, ABB en Alfen
- Hoofdstroom en stuurstroom bekabeling losnemen > Alfen
- Inventarisatie en hoogspanningsmeting door ABB
- Ombouwen en schoonmaakwerkzaamheden installatie door ABB
- Afspannen installatie en meten overgangsweerstanden railsysteem, door ABB
- Benodigde materialen bestellen door ABB? (*)
- Hoofdstroom en stuurstroom bekabeling aansluiten > Alfen
- Hoofdstroombekabeling afspannen (testen) > Alfen
- Verbinding middenspanningskabel tussen de schakeltuin en station Haroco afspannen. Door Alfen.
- In bedrijf nemen 1 WKK installatie door Alfen.
- Vervolgacties voor ABB, materiaal bestellen, leveren en oude veld verwijderen en nieuwe veld plaatsen, inclusief schakelaars is niet meegenomen
Optie 2: alle bovenstaande werkzaamheden worden door Alfen uitgevoerd.
(*) ondertussen heeft Alfen al contact opgenomen met [C] over gebruik (huur/koop) van zijn reserve schakelaar (nieuw).
- Bestellen benodigde materialen door Alfen aan ABB.
- Werkzaamheden tbv de andere WKK
Gezien de erg traag verlopen acties door ABB denk ik dat het verstandig is om alle werkzaamheden door Alfen uit te laten voeren.”
3.3.17
In een e-mail van 27 oktober 2010 (15:45 uur) schrijft [A] (van Haluco) aan [X] , met kopie aan [Y] en met het als onderwerp: “RE: storing Haraco te [adres] ” onder meer:
“Optie 2 graag”
3.3.18
In een e-mail van 2 december 2010 (15:52 uur) van [X] aan [D] en in kopie aan [Z] en [E] , staat onder meer het volgende:
"Hoi [D]
Wil jij voor mij een verkooporder aanmaken voor reparatie Haroco te [adres] . Opdrachtgever Haluco dhr [A]
Regel 1 Coördinatie, werkvoorbereiding en Servicewerkzaamheden om WKK1 weer in bedrijf te nemen €15.447,=
Regel 2 Bestelling materialen
ABB €17.943,84
Regel 3 optioneel WKK2 weer in bedrijf
stellen € 4.348,40
De materialen van ABB zijn reeds in bestelling genomen (€14952)
Wat mij betreft 3 termijnen
50% bij opdracht (vandaag)
40% bij (positieve uitslag) rapportage (volgende week hoop ik)
10% bij levering onderdelen (2011 eind kwartaal 1)
Indien gekozen word voor regel 3 deze 100% bij levering factureren.
Afgesproken is dat we vandaag 50% van regel 1 en 2 mogen factureren.
@ [Z] volgende week volgt een ondertekent exemplaar, je hoeft nu niet na te bellen . indien we eind volgende week geen ondertekend contract hebben dan pas nemen we actie."
3.3.19
Medio april 2011 zijn door Alfen de laatste werkzaamheden verricht voor het weer volledig terugbrengen van de installatie in de oorspronkelijke staat.
3.3.20
In het definitieve rapport van Ksandr van 23 mei 2011 staat onder meer het volgende:
"Advies
Uit het onderzoek volgt dat de problemen naar alle waarschijnlijkheid zijn geïnitieerd door condensvorming in het schakelaarhuis en in combinatie met het ontwerp van de schakelaar (kunststof schotje) heeft geleid tot het lek raken van de onderbreker.
Ksandr adviseert de opstellingscondities in relatie tot vocht en condensvorming verder te verbeteren waarbij opgemerkt wordt dat de situatie ten tijde van de storing niet als onvoldoende wordt beschouwd. De ruimte is schoon en voorzien van ruimteverwarming. Het is bij Ksandr niet bekend of dit alleen bij de installatie Haroco aan de orde is. Ksandr adviseert om onderzoek te doen naar de vochtsituatie bij andere installaties van dit type (...)"
3.3.21
Bij brief van 28 juli 2011 heeft de raadsman van Haluco aan Alfen geschreven dat de door Alfen geleverde kelder onder het schakelaarhuis vol water stond en dat Haluco de aanwezigheid van water als oorzaak van de storing zag. Naar aanleiding daarvan heeft Alfen een onderzoek uitgevoerd naar de aanwezigheid van lekkage. Op 5, 11 en 15 augustus 2011 zijn inspecties uitgevoerd.
3.3.22
Op 19 april 2012 heeft onderhoud plaatsgevonden aan de installatie.
3.3.23
Op 21 augustus 2012 is in de installatie weer een storing opgetreden, die door een monteur van Alfen dezelfde dag is verholpen. De volgende dag heeft zich opnieuw een storing voorgedaan, die opnieuw door een monteur van Alfen is verholpen. Toen vervolgens de installatie werd opgestart, is brand uitgebroken in een schakelaar. Alfen heeft - in samenspraak met ABB - herstelwerkzaamheden uitgevoerd en de installatie op 24 augustus 2012 vrijgegeven voor ingebruikname.
3.3.24
In opdracht van Haluco heeft Etheq RCD (hierna: Etheq) onderzoek gedaan naar de oorzaak van de storing. In het rapport van 3 september 2012 van Etheq staat onder meer:
"Management samenvatting.
Alle resultaten van het visuele en meettechnische onderzoek wijzen erop dat de oorzaak van de storing gezocht moet worden in het (dis)functioneren van de vacuum bottles die in de ABB Vmax schakelaars worden toegepast. Naar alle waarschijnlijkheid zijn één of meerdere vacuum bottles lek geraakt en hebben hun spanningsveld verloren.
(...)
Mede gezien een eerdere storing in 2010 en de met het op het eerste gezicht overeenkomsten met de recente brand is het van belang de resultaten van het in 2010 verrichte onderzoek bij dit lopende onderzoek te betrekken."