2.4
In het kader van de per 1 augustus 2011 in de gemeente Almelo ingevoerde heffing van reclamebelasting heeft de gemeente de volgende doelstellingen geformuleerd:
- Verhoging van de kwaliteit en uitbreiding van bestaande sfeeractiviteiten.
- Behartiging van de belangen van de aangesloten ondernemers die in de binnenstad van [Z] actief zijn.
- Versterking van de positie van het centrum van [Z] .
- Verbetering van het imago van de (binnen)stad.
- De stad [Z] aantrekkelijker te maken voor inwoners, bezoekers en bedrijven.
2.6
Tot de gedingstukken behoort een door het [H] in het jaar 2013 opgestelde begroting. Deze begroting behelst het volgende:
Begroot te ontvangen 2014 uit Ondernemersfonds 138.950,-
-/- 2 % oninbaar 2.279,-
-/- 5 % perceptiekosten 6.809,-
-/- 9.088,-
Vrij te besteden door opbrengsten in 2014 129.862,-
reserve door positief resultaat uit 2013 12.000,-
totaal te besteden 141.862,-
vermeerderd met:
Cofinanciering centrummanager door bijdrage [I] 5.000,-
Bijdrage [J] bloembakken 500,-
Bijdrage [K] t.b.v. Halloween 1.000,- 148.362,-
sfeerverlichting -/- 46.000,-
centrummanager -/- 24.000,-
algemene kosten -/- 7.000,-
reclamekosten -/- 17.500,-
activiteiten -/- 42.000,-
flexwerk stagiaire -/- 900,-
stageplekken (2 x) -/- 1.800,-
overige kosten -/- 2.000,-
Onvoorzien -/- 1.000,-
-/- 142.200
Te verwachten resultaat 6.162,-
# Geplande activiteiten 2014:
27-apr Koopzondag super sale 1.500,-
25-mei Koopzondag Shanty koren 1.500,-
14-jun Straatmuzikantenfestiva1 8.500,-
29-jun Koopzondag super sale 1.500,-
30-okt Koopavond Halloween 6.000,-
15-nov Sinterklaas + huis 5.000,-
dec Winters [Z] 10.000,-
Bijdragen bij activiteiten van derden:
Activiteiten [L] 1.500,-
26-apr Koningsdag 1.000,-
juli Havendagen 1.000,-
24-aug Beach volleybal 1.000,-
29-aug Profronde [Z] 1.000,-
13-sep Straattheater 1.500,-
28-sep Atellierroute 1.000,-
2.7
Voorts behoort tot het dossier een door het [H] opgesteld stuk met als opschrift ‘Wat doet het [H] met de door u betaalde reclamebelasting 2014’. Hierin is onder meer het volgende vermeld:
‘(…)
Het [H] is een vereniging die is opgericht zodat elke winkelier/ondernemer binnen het aangegeven gebied meebetaalt aan de door [H] georganiseerde activiteiten, de sfeerverlichting en de promotie/marketing.
Eén van de grootste kostenposten is de sfeerverlichting, die vanaf eind oktober t/m eind januari in
het gehele centrum hangt en dus ook in de [a-straat] . Als dit apart betaald zou moeten worden door
de winkeliers/ondernemers dan praten we over een bedrag van ca. € 400,00 per ondernemer per
jaar.
Onder deze kosten vallen: de aanschaf, het stroomverbruik, het onderhoud, de opslag en het
ophangen en weghalen van de verlichting.
Vanuit de reclamebelasting wordt ook de Centrummanager betaald. Deze fungeert als vraagbaak
voor de ondernemers en als gesprekspartner naar b.v. de gemeente. Het [H] heeft daarbij als enige
doel de belangen van de ondernemers in de [Z] binnenstad zo goed mogelijk te bewaken en te
behartigen.
De Centrummanager bezoekt alle nieuwe winkeliers om ze op de mogelijkheid te wijzen dat ze lid
kunnen worden van het [H] , op deze manier blijven ze op de hoogte van alle info die er toe doet.
Van de reclamegelden wordt ook pr en marketing betaald. Zo zijn in 2014 een 12-tal advertenties
geplaatst in [M] en een 8-tal RW-Oost spots uitgezonden om onze activiteiten
onder de aandacht te brengen en te promoten.
De Centrummanager zorgt ervoor dat via [K] zoveel mogelijk gecommuniceerd wordt
met de bezoekers van de stad wat er allemaal te doen is in onze binnenstad. Dat o.a. op de [N]
borden, de bierviltjes, en het reclamedoek bij de A35 regelmatig de activiteiten en koopzondagen
worden gepromoot. Ook verzorgt [K] communicatie over de activiteiten en
koopzondagen via www. [uitinZ] .nl en is er de facebookpagina van ‘ [uitinZ] ’. Hierop zijn ook
regelmatig like- en winacties met diverse ondernemers. Via de [uitinZ] -app is er ook een
evenementenkalender waar alle activiteiten op staan.
Deze website en app zijn mede door het [H] gefinancierd vanuit de reclamebelasting.
• Koningsdag: Dit trekt altijd extra veel publiek naar de stad waar de ondernemers baat bij
hebben.
• Profronde: Dit is een echte publiekstrekker waarbij vooral de horeca extra bezoekers kan
verwachten.
• Straattheater: Hiervoor worden speciaal mobiele acts ingehuurd die door het gehele
centrum gaan. Op [de b-straat] is altijd een vaste act geprogrammeerd.
SUPER SALE SUNDAY 27-04
Diverse kramen in de binnenstad. Hiervoor is elke ondernemer persoonlijk benaderd om aan deel te
nemen.
SHANTYKOREN-FESTIVAL 25-05
Een koopzondag met diverse Shanty-koren. Er was die dag een podium bij de [a-straat], vlakbij de
fontein.*
STRAATMUZIEKFESTIVAL 14-06
Verschillende straatmuzikanten treden op diverse plekken in de binnenstad op.
‘s Middags 3 optredens in de [a-straat], tegenover “ [O] ”. Deze laatste is nagenoeg
de buur van Café [F] .
SUPER SALE 29-06
Zie 27-04
HALLOWEEN 30-10
Rond de fontein en [de b-straat] * staat altijd een act geprogrammeerd. Ook is er een mobiele act
die langs het gehele winkelgebied gaat. Er was dit jaar ook een muziekband die door het gehele
winkelgebied liep. We bieden alle ondernemers altijd een zogenaamd “trick or treat”-pakket aan
tegen zeer lage kostprijs om op die manier publiek bij je bedrijf binnen te krijgen, In de [a-straat]
zitten twee ondernemers die zelf ook altijd aan de slag gaan met dit thema en zo trachten meerdere
ondernemers in de [a-straat] erbij te betrekken. We merken daarbij op dat je in de [a-straat] , tijdens
deze avond over de koppen kunt lopen.
SINTERKLAAS 14-11 t/m 4-12
De intocht is altijd qua bezoekers, een drukte van jewelste in de stad. We zorgen, in samenwerking
met [P] , dat er genoeg Pieten zijn, dit om te zorgen dat tijdens de intocht alle
winkelgebieden aandacht krijgen van het Sinterklaasfeest. Op de woensdagen, tijdens de
Sinterklaasperiode, bezoekt Sinterklaas samen met zijn Pieten diverse winkels. Op de zaterdagen en
koopzondagen gebeurt dit ook maar dan met aanvulling van een Pietenband die door het gehele
centrum Sinterklaasliedjes ten gehore brengt. In deze periode is ook het Sinterklaashuis open om
door de kinderen bezocht te worden. We zijn voor het huis afhankelijk van een beschikbaar pand en
letten daarbij op dat elk deel van de stad hiervan een keer profiteert. Voor het gedeelte [a-straat] is
het tot nu toe nog niet gelukt een beschikbaar pand te krijgen. Het heeft wel altijd onze aandacht in
deze periode hier een keer een Sinterklaashuis te vestigen.
WINTERS [Z] 2 1-12 t/m 30-12
Dit jaar was de 1ste keer dat op de koopzondag de kerstmarkt ook in de [a-straat] stond. Het was een
groot succes en je kon over de koppen lopen. De ondernemers/winkeliers in dit deel van de stad
proberen altijd alle ondernemers erbij te betrekken, om mee te doen/te helpen. Door regelmatig bij
elkaar te komen en te overleggen met elkaar maken ze er een succes van. Het is aan de ondernemer
zelf om daar aan mee te doen. [H] zorgt daar voor de programmering als koren en artiesten in
kerstsfeer zoals die, op dit soort dagen, door het gehele centrum lopen. Zo heeft een ieder die
betaalt er profijt van.’.
*Met de locatie “fontein [de b-straat] ” wordt de open plek tegenover [Q] bedoeld.
(…)’
2.8
In een voorstel van 23 juni 2015 aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almelo is, voor zover hier van belang, het volgende vermeld:
‘(…)
Onderwerp: Subsidievaststelling 2014 en Subsidieverlening 2015 aan Stichting
[G]
Programma: Aantrekkelijke stad
Voorgesteld besluit:
• De subsidie aan de Stichting [G] ( [G] ) over 2014
vast te stellen op €115.000,-;
• De resterende 20% van de subsidie over 2014 betaalbaar te stellen aan de [G] uit het
budget “centrummanagement ondernemersfonds (62421 4);
(…).
Toelichting voor openbare besluitenlijst:
Jaarlijks ontvangt de Stichting [G] ( [G] ) een subsidie van de
gemeente om onder andere sfeeractiviteiten te organiseren om de stad aantrekkelijker te maken voor
inwoners, bezoekers en bedrijven. Hiervoor worden de opbrengsten van de reclamebelasting in de
binnenstad aangewend. [G] heeft voor 2014 de verantwoordingen en aanvragen voor vaststelling
ingediend. Het college heeft besloten deze subsidie vast te stellen. Daarnaast heeft [G] voor 2015
een subsidieaanvraag ingediend en het college heeft besloten deze subsidies te verlenen.
(…)
Aanleiding en grondslag van de nota
De gemeente Almelo heeft op 1 augustus 2011 reclamebelasting voor het Centrum van de gemeente
[Z] ingevoerd. De gemeenteraad heeft besloten om de opbrengst van deze belasting jaarlijks aan te
wenden voor het ondernemersfonds van de binnenstad. Uit het fonds dienen onder meer sfeeractiviteiten te worden bekostigd om de binnenstad aantrekkelijker te maken en te houden voor inwoners, bezoekers en bedrijven. De Stichting [G] ( [G] ) beheert dit fonds.
Verzoek tot subsidie vaststelling 2014
[G] heeft nu een aanvraag tot vaststelling over 2014 ingediend. De stichting vraagt bovendien om
de resterende 20% over de toegekende subsidie van €115.000,- uit te betalen. De aanvraag is
vergezeld met het jaarverslag en accountantsverklaring. Hiermee voldoet de stichting aan de
voorwaarden uit de subsidieverordening, met uitzondering van het feit dat de verantwoording te laat is
ingediend. De verantwoording van de subsidie dient namelijk voor 1 april van het volgende jaar te worden ingediend.
(…).
Alternatieven en voorgestelde keuze
Vaststelling 2014
Uit de jaarrekening en de toelichting blijkt dat de subsidie is besteed aan activiteiten die bijdragen aan
de afgesproken doelstellingen, te weten:
• Verhoging van de kwaliteit en uitbreiding van bestaande sfeeractiviteiten.
• Behartigen van belangen van de aangesloten ondernemers die in de binnenstad van [Z]
actief zijn.
• Versterking van de positie van het centrum van [Z] .
• Verbetering van het imago van de (binnen)stad.
• De stad [Z] aantrekkelijker te maken voor inwoners, bezoekers en bedrijven.
De verantwoording is bovendien voorzien van een positieve beoordelingsverklaring van de accountant.
Voor het jaar 2014 is uiteindelijk € 127.250,76 reclamebelasting binnengekomen. Hiervan is
€ 175.000,- subsidie aan [G] verleend en € 10.000,- voor uitvoeringskosten. Het positieve saldo is
€ 2.250,76. U heeft op 10 juni 2014 besloten (BenW 1403224) om dit saldo toe te voegen aan de
subsidie van 2015.
Voorgesteld wordt de subsidie voor 2014 vast te stellen en de resterende 20% betaalbaar te stellen.
(…)’.