2.5.
In de Verordening is onder meer het volgende bepaald:
‘Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
-
BI-zone: het bij deze verordening aangewezen gebied in de gemeente waarbinnen de BIZ-bijdrage wordt geheven. De BI-zone is het gebied van de binnenstad van [vestigingsplaats] . Het aangewezen gebied is vermeld op de bij deze verordening behorende en daarvan deeluitmakende kaart met als begrenzingen: [adres 2] , [adres 3] , [adres 4] , [adres 1] , [adres 5] , [adres 6] , [adres 7] , [adres 8] , [adres 9] , [adres 10] , [adres 11] , [adres 12] , [adres 13] , [adres 14] , [adres 15] , [adres 16] en [adres 17] ;
-
(…);
-
(…) ;
-
Uitvoeringsovereenkomst: de tussen de gemeente [vestigingsplaats] en de Ondernemingsvereniging [naam] [vestigingsplaats] gesloten Uitvoeringsovereenkomst.
Artikel 3 Aard van de belasting
Onder de naam ‘BIZ-bijdrage’ wordt een directe belasting geheven ter bestrijding van de kosten die zijn verbonden aan activiteiten die zijn gericht op het bevorderen van leefbaarheid, veiligheid, ruimtelijke kwaliteit of ander mede publiek belang in de openbare ruimte van de BI-zone.
(…)
Artikel 4 belastbaar feit en belastingplicht
-
De belasting wordt gedurende een periode van 4 jaar jaarlijks geheven ter zake van binnen de BI-zone gelegen onroerende zaken die niet in hoofdzaak tot woning dienen.
-
De belasting wordt geheven van degenen die bij het begin van het kalenderjaar in de BI-zone gelegen onroerende zaken al dan niet krachtens, eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht, gebruiken.
(…)
Artikel 5 Belastingobject
1. Als een onroerende zaak die niet in hoofdzaak tot woning dient wordt aangemerkt de onroerende zaak, bedoeld in hoofdstuk III van de Wet waardering onroerende zaken, die niet in hoofdzaak tot woning dient en die niet is genoemd in artikel 220d, eerste lid, van de Gemeentewet.
(…)
Artikel 6 Maatstaf van heffing
1. De belasting wordt geheven naar een vast bedrag per onroerende zaak.
Artikel 8 Belastingtarief
De BIZ-bijdrage bedraagt voor
- bijdrageplichtigen die een onroerende zaak in gebruik hebben als kantoorruimte, niet zijnde een bankkantoor €0,-
- overige bijdrageplichtigen per onroerende zaak € 400,-.
Artikel 13 Subsidievaststelling
1. De subsidie wordt verstrekt aan de Ondernemingsvereniging [naam] [vestigingsplaats] voor de uitvoering van de activiteiten die zijn opgenomen in de Uitvoeringsovereenkomst.
2.7.
Het (voorgenomen) activiteitenplan is opgenomen in het Businessplan. Hierin is, voor zover hier van belang, bepaald (p. 6 en 7):
‘2.1 Voorgenomen activiteiten
Hierna treft u het activiteitenplan aan:
PROMOTIE
Adverteren:
- Adverteren aan de West-Zeeuws-Vlaamse kust tijdens de zomermaanden in bv. [C]
- Driehoek reclame rond lantarenpalen; ook op Walcheren en Zuid-Beveland
- Gebruik maken van radio zoals Omroep Zeeland, AVS e.d.(alleen FREE PUBLICITY)
- Adverteren in Vlaanderen
Gebruikmaken van websites:
- www. [D] .com
- www. [E] .nl
- www. [vestigingsplaats] .nl
Sponsering van evenementen/activiteiten (zie de evenementenlijst 2012 )
AANTREKKELIJK EN GASTVRIJ:
De stad moet schoon en fris zijn, iedere dag weer. Om aantrekkelijk te zijn voor onze bezoekers is dit echt een voorwaarde voor succes. Op dit terrein hebben we de ambitie ons te meten met de beste voorbeelden van een schone stad. Een stad schoon houden is een kwestie van samenspel. Publiek, ondernemers en de gemeentelijke diensten vullen elkaar aan. Zo wordt er een totaal prestatie neer gezet.
- Zorg voor het openbaar gebied
- Bereikbaarheid (zonodig) verbeteren
- Parkeerbeleid blijven volgen
- Duidelijke wegbewijzering
- Bij de entree evenementenborden plaatsen
- Voldoende afvalbakken/peukenbakken
- Straatmeubilair goed onderhouden
- Achtergrondmuziek van goede kwaliteit
- Extra groenvoorziening zoals plantenbakken, hanging baskets aan palen ( [adres 14] / [adres 3] )
- Feest/Kerstverlichting aanbrengen
- Kerstbomen tijdens Kerstdagen
- Graffiti verwijderen op belangrijke/beeldbepalende plaatsen of deze verfraaien door er een
kunstenaar graffiti op te laten spuiten of een muurschildering
ONDERNEMERSKLIMAAT:
Het ondernemersklimaat in de binnenstad is redelijk goed. De laatste 10 jaar is dit verbeterd.. Maar
het kan en moet nog beter; zeker waar het samenwerking onderling betreft.
Ondernemersvereniging [naam] [vestigingsplaats] wil Centrum Management (CM) benutten voor de
positionering/verbetering van imago van het genoemde gebied. Verder zorgt CM voor afstemming
van activiteiten met andere ondernemersverenigingen. En neemt CM haar verantwoordelijkheid als
intermediair tussen de verschillende belangengroepen. Andere aandachtspunten zijn:
• Leegstand bestrijding en een goede branche opbouw nastreven (branchecommissie)
• Betrokkenheid bij bestaande en nieuwbouw projecten zowel binnen als buiten het gebied
• Samenwerking VVV, KvK en andere organisaties
Ook speelt CM een rol in de communicatie tussen ondernemers onderling en ondernemers/klanten
middels:
• Periodieke uitgave Nieuwsbrief
• Persberichten lokale dag-/weekbladen
• Advertenties nieuwsbladenlstreekbladenllcranten e.d.
• Info via Website
MAATSCHAPPELIJKE DIENSTEN:
Samenwerking met onderwijsinstellingen en culturele organisaties ( [F] en Festival Zeeuws- Vlaanderen). Structureel overleg met deze partijen over gezamenlijke promoties/acties.
- Certificeren voor K.V.O. (Keurmerk Veilig Ondernemen)
- Defibrillatoren plaatsen
- Trainingen veiligheid en bedrijfshulpverlening aanbieden
- Periodiek overleg met wijkagent en/of wethouder (vindt plaats in Wijktafel of ad hoc)
- Cameratoezicht in centrumgebied
- Veelplegers collectieve winkelontzegging aanzeggen
- Convenant straatmuzikanten
- [vestigingsplaats] klantvriendelijkste winkel(stad): d.m.v. onderlinge wedstrijd.
- Samen met gemeente en ambulante handel weekmarkt upgraden/eventueel verplaatsen naar
aantrekkelijkere locatie’.
2.8.
Voor het jaar 2014 is een begrotingsoverzicht opgemaakt, waarin de volgende te verwachten uitgaven zijn opgenomen:
‘KOSTEN
Evenementen Jazz € 2.500
Havendagen € 2.500
Santyfestival € 2.500
Kermis € 500
Colorrun € 1.000
Koningsdag € 2.500
Sinterklaas - Intocht € 1.000
Eneco tour € 2.000
Havencriterium + Derny’s € 500
Koopjesdagen € 750
Marathon € 500
Braderie [adres 14] € 500
Summertime dj party € 500
Koopzondagen € 250
Huis van Sinterklaas € 750
€ 18.250
Veilig, schoon en heel
Graffiti € 2.000
Kerstverlichting € 9.000
Buma-Sena € 1.800
Huur locatie en electra € 1.400
Muziekabonnement € 950
KVO € 2.000
Defibrillatoren € 500
Thema avonden € 1.500
€ 19.150
Promotie & Publiciteit
Onbegrensd [vestigingsplaats] € 1.500
Website pagina [naam] € 500
Nieuwsbrieven / website € 500
Advertentie - Flyers € 4.000
€ 6.500
Administratie
Accountantskosten € 2.500
Delta Nuts € 1.500
Kantoorkosten € 400
Vergaderkosten € 750
Verzekeringen € 500
Bankrente € 200
Representatiekosten € 500
€ 6.350
Onvoorzien
Tekort magazine onbegrensd
[vestigingsplaats] € 9.750
INKOMSTEN
Begrote inkomsten 2014 € 60.000
Inkomsten totaal € 60.000’