3.1.
OGD vordert – zakelijk weergegeven – bij vonnis, voor zover mogelijk uitvoerbaar bij voorraad:
I. Regio College te gebieden het gunningsvoornemen van 7 november 2017 in te trekken en binnen veertien dagen na datum van dit vonnis over te gaan tot een herbeoordeling van in ieder geval de inschrijving van OGD, zulks op straffe van verbeurte van een dwangsom;
II. Regio College te verbieden de inschrijving van OGD vanwege de vermeende overtreding van het contactverbod uit te sluiten, zulks op straffe van verbeurte van een dwangsom;
III. Regio College te gebieden de onderhavige aanbestedingsprocedure binnen veertien dagen na datum van dit vonnis te staken en gestaakt te houden, zulks op straffe van verbeurte van een dwangsom;
IV. Regio College te gebieden binnen een redelijke termijn na datum van dit vonnis over te gaan tot heraanbesteding van de onderhavige opdracht, zulks op straffe van verbeurte van een dwangsom;
zowel primair als subsidiair
V. Regio te veroordelen in de proces- en nakosten.
3.2.
OGD stelt daartoe – samengevat – het volgende. Uitsluiting vanwege overtreding van het contactverbod is niet aan de orde, omdat deze uitsluitingsgrond in het oorspronkelijke gunningsvoornemen niet is genoemd. Aan Regio College komt niet de bevoegdheid toe om de gronden voor terzijdelegging/uitsluiting alsnog aan te vullen. Indien Regio College bedoelde uitsluitingsgrond alsnog wil toepassen, geldt dat overtreding van het contactverbod blijkens het toepasselijke aanbestedingsreglement kan leiden tot uitsluiting. Gelet op de context waarbinnen het bewuste contact heeft plaatsgevonden, is volgens OGD een uitsluiting in dit geval disproportioneel. Daarnaast stelt OGD dat sprake is van evidente fouten en onrechtmatigheden in de door Regio College uitgevoerde beoordeling van haar inschrijving op de kwalitatieve subgunningscriteria. Volgens OGD heeft Regio College ten onrechte geconcludeerd dat haar inschrijving op de subgunningscriteria Beheerplan en Plan van Aanpak SIAM niet de vereiste minimale 50% van de puntenscore heeft behaald. Daarnaast stelt OGD het niet eens te zijn met de beoordeling van haar inschrijving op het subgunningscriterium Visie op de toekomst.
3.2.1.
Het bevreemdt volgens OGD dat in de visie van Regio College aanvankelijk alle in de toelichting bij het gunningsvoornemen genoemde punten tot puntenaftrek hebben geleid en Regio College nu te kennen heeft gegeven dat slechts enkele punten tot aftrek hebben geleid. Daarmee is sprake van een niet-toelaatbare aanpassing of wijziging van de relevante redenen van de voorlopige gunningsbeslissing. Op de door Regio College gegeven verduidelijking kan naar de mening van OGD dan ook geen acht worden geslagen. Daarnaast staat volgens OGD de motivering van Regio College bol van de feitelijke onjuistheden. In dat verband wijst OGD per subgunningscriterium op het volgende.
Beheer- en supportorganisatie
3.2.2.
Volgens OGD heeft Regio College elementen bij haar beoordeling betrokken die geen rol hadden mogen spelen, terwijl zij daarnaast belangrijke onderdelen van het beheerplan van OGD niet goed heeft begrepen of gelezen, nu alle gevraagde onderdelen zijn benoemd en voldoende concreet zijn uitgewerkt. Daarbij wijst OGD erop dat zij een schematische weergave heeft verstrekt van de rolverdeling binnen het klantteam, waarbij voor wat betreft de benaming van de functies is aangesloten bij het programma van eisen. Daarnaast is volgens OGD door haar per functie/rol een beschrijving gegeven, zowel wat betreft inhoud als de wijze waarop deze functie/rol een aanspreekpunt vormt voor Regio College. In het programma van eisen komt volgens OGD de door Regio College genoemde functie van service integrator niet voor. Onjuist is naar de mening van OGD dat zij de afstemming en samenwerking onvoldoende heeft beschreven, nu zij de gevraagde elementen uitgebreid heeft beschreven in haar beheerplan door in te gaan op het oppakken, prioriteren en afhandelen van verstoringen en problemen. Het niet meer beschrijven dan wat is gevraagd kan naar de mening van OGD niet tot puntenaftrek leiden. De constatering van Regio College dat OGD teveel vanuit haar eigen organisatie heeft geschreven, vormt volgens OGD een afwijking van de vooraf bekendgemaakte beoordelingswijze. Ten slotte wijst OGD erop dat zij in haar beheerplan de kern van de dienstverlening heeft benoemd, zodat haar werkwijze voor Regio College duidelijk moet zijn, ook zonder kennis van de huidige geboden dienstverlening.
3.2.3.
Regio College verwijt OGD een gebrek aan visie en pro-activiteit, terwijl volgens OGD deze aspecten geen deel uitmaakten van de uitvraag van Regio College en Regio College aldus onderdelen bij haar beoordeling heeft betrokken die geen onderdeel vormden van de vooraf bekendgemaakte beoordelingssystematiek. OGD wijst er in dit verband op dat zij – hoewel in het programma van eisen en de Gunningsleidraad hierom niet is gevraagd – uitgebreid aandacht heeft besteed aan de borging van informatiebeveiliging. Volgens OGD voldoet zij aan het door Regio College aangeleverde informatiebeveiligingsbeleid. Met de zinsnede dat zij van een grote leverancier meer verwacht, impliceert Regio College volgens OGD dat zij ten aanzien van IT-Workz, een kleinere leverancier dan OGD, een andere toetsingsmaatstaf heeft gehanteerd. Opvallend is naar de mening van OGD voorts dat de beoordelaars kennelijk niet op een lijn zitten, nu de gegeven motiveringen innerlijk tegenstrijdig zijn.
Draagvlak en capaciteit bij Opdrachtgever
3.2.4.
Het argument dat te weinig aandacht is besteed aan de overlegstructuur met het Innovatiecentrum Automatisering (ICA), aan wie Regio College haar IT grotendeels heeft uitbesteed, betreft een nieuw argument dat niet in het gunningsvoornemen valt te lezen en daarom buiten beschouwing moet blijven. Deze overlegstructuur is volgens OGD uitvoerig beschreven in de bindend te sluiten Service Level Agreement (SLA), waaraan OGD zich heeft geconformeerd. Puntenaftrek op dit punt is volgens OGD dan ook onjuist. OGD stelt op dit punt wel degelijk meerwaarde te hebben geboden door te onderkennen wat het werken op een onderwijsinstelling inhoudt, waarbij een andersoortige approach richting medewerkers en studenten noodzakelijk is. De volgens Regio College ontbrekende attitude en bereidheid om samen te werken, zijn volgens OGD wel degelijk door haar tot uitdrukking gebracht.
3.2.5.
Regio College heeft in haar toelichting op dit subsubgunningscriterium een veel uitgebreidere motivering gegeven dan in het gunningsvoornemen. Kern van het door Regio College gemaakte verwijt is het niet expliciet noemen van het SURFcumulus. SURFcumulus is een vorm van multicloud en het multicloud-principe is volgens OGD in haar toekomstvisie herhaaldelijk benoemd. OGD stelt daarnaast herhaaldelijk te hebben verwezen naar Microsoft Azure, de door Regio College beoogde cloudoplossing binnen het SURFcumulus. Bindend voorgeschreven is door Regio College het gebruik van een van de cloudoplossingen van het SURFcumulus. Volgens OGD werkt de door haar aangeboden oplossing op ieder platform. OGD stelt wel degelijk het belang van SURF voor het Regio College te hebben onderkend, want niet voor niets is een oplossing aangeboden die draait op een van de cloudoplossingen van het SURFcumulus. Voordeel van de door haar voorgestane oplossing is volgens OGD dat het IT-beheer bij een verhuizing makkelijk kan migreren naar een andere cloudoplossing. Wat betreft mogelijk meerwerk stelt OGD een procedure te hebben beschreven die volledig in overeenstemming is met de procedure die Regio College heeft opgenomen in het Programma van Eisen. OGD wijst erop dat in de nota van inlichtingen veel vragen zijn gesteld om duidelijk te krijgen wat standaard dienstverlening zou zijn en wat meerwerk, waardoor een duidelijk beeld van de kosten is geschetst. Dat haar beschrijving wellicht wat technisch is, is volgens OGD een gevolg van de uitvraag van Regio College. OGD stelt voorts waar mogelijk te hebben gekozen voor standaardisatie, hetgeen de kwaliteit juist verbetert, nu standaarden in de praktijk vaker en beter worden getest.
3.2.6.
Onjuist is volgens OGD de constatering van Regio College dat in het Plan van Aanpak onvoldoende duidelijk is beschreven hoe een en ander uitgevoerd zal worden. De voorbeelden van volgens Regio College missende onderdelen, betreffen onderdelen die naar de mening van OGD niet vooraf door OGD zijn kenbaar gemaakt. Er is niet gevraagd om een transitieplan of een tabel classificatie impact. OGD stelt in haar Plan van Aanpak exact datgene te hebben gedaan en aangeboden waarom Regio College heeft gevraagd. Bij haar beoordeling mag Regio College geen nieuwe elementen betrekken om te motiveren dat de inschrijving van OGD onvoldoende vertrouwen wekt.
3.3.
Regio College voert gemotiveerd verweer, dat hierna, voor zover nodig, zal worden besproken.