2.2.
Küchenwelt heeft na de verkoop aan [gedaagde] gevraagd om een review achter te laten op Google Maps. [gedaagde] heeft dit gedaan. Deze review was in eerste instantie positief over de door Küchenwelt geleverde diensten. Na aflevering van de keuken heeft [gedaagde] de review veranderd ten nadele van Küchenwelt. Na een verzoek van Küchenwelt om die review te verwijderen althans aan te passen, heeft [gedaagde] opnieuw een review geplaatst. Die laatste review (hierna: de recensie) stond ten tijde van de mondelinge behandeling in dit geding nog steeds online. Deze luidt als volgt:
“Eerder schreef ik een positieve recensie, want dan krijg je rondom de koop een mooi bedrag terug...
Na het eerste contact met de verkoper had men ook een positieve recensie verdient. Het contact was prettig maar chaotisch, doordat tijdens ons koopgesprek de eigenaar een beroerte kreeg. Er was natuurlijk veel afleiding en tumult, waardoor uiteindelijk een aantal zaken niet helemaal goed in het systeem kwamen. Dit zou, werd ons gegarandeerd rechtgetrokken worden met het bezoeken van de styliste. Met begrip en vertrouwen de offerte getekend.
De styliste dame werkt voor een ander bedrijf, keukensupport. De afspraak werd 2x verzet en eenmaal daar was er te weinig tijd (want laat en vervolgafspraak). Mijn vrouw en ik attendeerde haar tot 4x op de "andere grepen" die wij wilden. Na het inmeten van de keuken inclusief plaat onder het raam (waarvan later wordt aangegeven dat deze niet besteld is) werd ons opnieuw gegarandeerd dat alles duidelijk was en goed zou komen. Helaas was het niet mogelijk om alles aan te passen in de tekening en het systeem, dus we moesten haar op haar woord geloven.
Je wil toch van het beste uitgaan..
Helaas gaan er dan toch zaken mis:
-een te kleine spatplaat heeft
-toegezegde plaat voor onder het raam ontbreekt
-verkeerde grepen.
De eigenaar reageert eigenlijk op alle mails en negatieve reacties conform dezelfde insteek: het ligt aan u, er is voor getekend. Mails zijn concequent beantwoord in deze lijn en er is geen compensatie geboden. Dit terwijl zowel de verkoper als de styliste mondeling toezeggingen hebben gedaan wordt je gehouden aan een ondertekend document wat gebaseerd is op "ik kan dit niet verwerken in het systeem, maar het komt goed". De online tekening leek onvolledig maar matched ook niet met de levering, daar de nu te kleine spatplaat wel klopt..
Als reactie op deze negatieve recentie volgde dan ook een brief van een advocaat van Kuchenwelt.
Het is jammer dat uitgerend de eigenaar waarvoor wij begrip en empathie hadden tijdens zijn ambulance bezoekje deze route volgt. Ik heb voldoende ruimte en argumenten aangegeven om de waarde van ondertekening vs de gedane toezeggingen te duiden maar we komen niet tot elkaar, en dat is jammer.
Het staat KW vrij het vervelend te vinden dat ik mijn versie als post. Het staat mij vrij om van mening te zijn dat wij niet goed geholpen zijn, het vasthouden aan ondertekening terwijl verkoper en styliste aangeeft "dat komt goed” ervaar als misleiding. Alles is op te lossen, maar de bereidheid ontbreekt aan de kant van Kuchenwelt. De reactie hieronder en de brief van de KW advocaat zijn in die lijn.
Gezien het doel van recensies geven is een eerlijke weergave van de ervaring is, geef ik u mijn mening. Mensen maken fouten, ik vast ook in dit proces. Al is het op basis van vertrouwen. Over zowel de levering als het contact heb ik een slecht gevoel over gehouden. Wij zijn niet tevreden over de keuken. Schuldvraag daargelaten, adviseer ik hierbij anderen te kiezen voor een andere leverancier, of uw afspraken dermate waterdicht te maken dat u een sterke positie heeft. Mondeling afspraken hebben in ons geval tot onvrede aan beide kanten geleid.”
2.3.
Küchenwelt heeft op Google Maps op deze recensie gereageerd als volgt:
“Wat fijn dat je deze review schrijft, omdat wij dan kunnen reageren.
U heeft op 29 december 2019 bij ons een keuken gekocht MET 430 greep!
op 07-01-2020 heeft u een orderbevestiging gekregen MET 430 greep!
op 15-01-2020 is de styliste geweest en hebben wij de greep met u doorgenomen en heeft u wederom de 430 greep! uitgekozen en weer getekend
op 16-01-2020 heeft u ook hiervan weer een DEFINITEVE orderbevestiging gekregen van ons met u raad het al een 430 greep!
Kortom 4x is dit bevestigd MET tekeningen en al
U geeft aan dat u dit MONDELING gezegd heeft tegen de styliste (in uw bewoording dat domme inmeetmeisje) Echter zelfs na de mondelinge afspraak, hebben wij het in uw ogen wederom fout bevestigd.
Dan wordt het helaas het woord tegen het schrift. En wij moeten oordelen.
op of omstreeks 27-2 is de keuken geleverd en wij krijgen op 02-03-2020 een mail dat de grepen niet de juiste zijn. Dus vooraf heeft u dit niet één keer kenbaar gemaakt aan ons. Althans NIET schriftelijk.
Het zelfde geld voor een stukje achterwand, welke u NIET besteld heeft, zoals duidelijk op de tekening vermeld staat.
Ik beschouw deze email dan ook als laster en zal hier mijn maatregelen op treffen. Helaas merken wij steeds vaker dat review sites niet alleen gebruikt worden voor reviews, maar ook voor mensen die hun zin niet krijgen. En dan maar op deze manier een laster campagne starten, zodat wij toch door de knieën gaan. Helaas doen wij dit niet en is dit het resultaat. Wanneer u gelijk heeft, krijgt u gelijk. U zou dit ook aangetekend en via een andere weg uitzoeken meldde u ons op de mail.
Helaas hebben wij die nooit mogen ontvangen. Niet dat wij daarop zitten te wachten.
Tevens refereert u aan een mail van een medewerker, waarin hij vermeld (dit is een ingefreesde greep) en raad u eens, de 430 is INGEFREESD, kortom ook deze bevestigd dat dit niet juist is
Wij zijn ons aan het beraden over uw review