Op 30 januari 2023 heeft [verzoekster] aan [verweerder] een schriftelijke waarschuwing gezonden met de volgende inhoud:
“(…) Hieronder zullen we samenvattend de aanleiding benoemen om deze waarschuwing in uw dossier op te nemen.
Op 18 december jl. heeft ondergetekende in een gesprek aan u gevraagd wat maakt dat u nog langer op onze
school, die u regelmatig op een negatieve manier in het licht zet, wilt blijven werken. Zie het gespreksverslag.
Aanleiding voor mijn vraag was de constatering dat er een patroon waarneembaar is, waarbij u - soms in en vooral ook buiten de medezeggenschapsraad (MR) - feitelijk (gedeeltelijk) onjuiste en suggestieve informatie
(vragenderwijs) verspreidt, waardoor leidinggevenden en hun beleid in onze school in een verkeerd daglicht
worden gesteld. Uw polariserende en soms theatrale houding bevordert niet de door ons gewenste professionele
cultuur van gezamenlijkheid, maar stimuleert wij - zij denken. Daarnaast spreekt u bij herhaling over uw
(leidinggevende) collega’s met anderen, individueel of in groepsverband, waar zij niet bij zijn, op een wijze die niet in lijn te brengen is met de identiteit van de school. U creëert hiermee voor medewerkers/leidinggevenden in onze school onveiligheid. Zodra u daarop wordt aangesproken, brengt u uw eigen veiligheid in het gesprek in en spreekt hier in breder verband over.
Opbouwende kritische feedback is in onze organisatie van harte welkom, maar uw gedrag ervaren we als niet
constructief. We constateren dus een voor u en uw (leidinggevende) collega’s ongewenste situatie, niet alleen in
uw functioneren binnen uw team, maar breder in de school. Uw directeur spreekt van een patroon.
Ondanks het feit dat ik - gelet op het gebrek aan effect van eerdere gesprekken met uw leidinggevenden -koos voor een confronterende insteek in het gesprek, gingen wij met een handdruk uit elkaar.
In de dagen na ons gesprek illustreerde u echter de juistheid van mijn constateringen aangaande het patroon, door met meerdere (tenminste vier) collega’s over dit gesprek te mailen of te spreken en hen gekleurde of aantoonbaar onjuiste informatie (leg hiervoor de door u gedeelde mail aan de voorzitter van de MR en het verslag van uw gesprek met de vertrouwenspersoon naast het door u geaccordeerde gespreksverslag van 19 december jl.) te geven. Daarnaast sprak u in ieder geval tegen uw directeur uit dat ik onwaarheid zou spreken. Daarmee blokkeerde u een vervolggesprek tussen ons beiden, zonder het bijzijn van getuigen, Dat u er een zaak bij de vertrouwenspersoon van heeft gemaakt, is breder in de school bekend. Deze informatie hierover is niet door leidinggevenden, door mij of door de vertrouwenspersoon de school ingebracht. Voor de escalatie na ons gesprek houd ik u verantwoordelijk.
In een vervolggesprek op 16 januari 2023, in het bijzijn van de door u ingeschakelde vertrouwenspersoon en uw
directeur gaf u aan te hopen dat misverstanden opgeruimd zouden kunnen worden. Onzerzijds is aangegeven dat
wij u als goede docent niet kwijt willen, maar dat het gesignaleerde patroon onacceptabel is in onze school. De
route die u op dit moment kiest richting afscheid moeten nemen van elkaar, omdat er een onoplosbaar conflict
dreigt te ontstaan dat aan vruchtbare samenwerking in de weg staat, willen we graag ombuigen. Aan het eind van het gesprek heeft u gevraagd of het vertrouwen was hersteld. Wij hebben aangegeven dat daar een voorzichtig begin mee is gemaakt, maar dat een vervolgtraject nodig en onmisbaar is. Stoppen als lid van de MR - zoals u zelf suggereerde - is voor ons geen oplossing, omdat het gesignaleerde patroon aan u kleeft als persoon, dus zeker ook op andere terreinen zichtbaar is. Het betreft hier gedrag in de brede zin van uw functioneren als docent - en u bent degene die dit gedrag kunt (en moet) eindigen.
Afgesproken is dat u op kosten van de school in de komende periode een externe coach zult krijgen. Samen met
de vertrouwenspersoon kunnen de coachvragen, de te bereiken doelen en de termijn waarin de coaching resultaat heeft worden afgesproken. Deze afspraak is voor ons niet vrijblijvend, maar noodzakelijk onderdeel om uit het arbeidsconflict te komen dat door uw toedoen is ontstaan. Na het coachtraject zullen de leeropbrengsten via de teamleider in de lijn in school worden besproken en zullen er conclusies worden getrokken en indien nodig vervolgafspraken worden gemaakt. Wel benadruk ik graag nogmaals dat een succesvolle opbrengst van dit traject vereiste is om de samenwerking voort te kunnen blijven zetten.
Wij hebben bij u erop aangedrongen om alsnog te reageren op het door mij opgestelde verslag van het gesprek
van 19 december jl. Afgesproken is dat dit verslag met uw aantekeningen in uw dossier zal worden opgenomen.
(…)
Daarnaast melden wij u dat een MR-lid alle ruimte krijgt om zijn taak voluit en naar eigen inzicht uit te oefenen (wij waarderen als bestuur juist tegenspraak), maar dat hij of zij geen onschendbaarheid geniet in onze school, als het gaat om zijn functioneren als medewerker, waarbij het ongewenste gedrag ook in de MR waarneembaar is. Ook van een MR-lid verwachten wij zorgvuldige communicatie in lijn met ons identiteitsprofiel en goed werknemerschap.
Tot op heden is uw uiting naar uw directeur dat ondergetekende onwaarheid spreekt niet ingetrokken, voor zover
wij weten. Ook hebben we geen signalen dat het door u opgeroepen beeld over uw leidinggevende en uw
werkgever in bredere kring door u is gecorrigeerd. Daarnaast hoorden wij dat u uw verhaal buiten mijn bijzijn en zonder mij op de hoogte te brengen in de MR, in aanwezigheid van alle drie de gremia van de MR (ook ouders en leerlingen) en twee leden (voorzitter en lid) van de raad van toezicht, hebt gedeeld. Daarmee stelt u
uw arbeidsrelatie in onze Organisatie verdergaand onder druk. Wij vernemen graag hoe u de aangerichte schade gaat herstellen.
Verder verwachten wij van u: