2.1.
Hugen is een onderneming die zich richt op het repareren en testen van veiligheids- en overlevingsapparatuur voor de commerciële en militaire luchtvaart, zoals ontsnappingsglijbanen, brandblussers, zuurstofflessen, zwemvesten, reddingsboten, zuurstofmaskers en noodverlichting.
2.5.
Bij brief van 15 juli 2022 heeft de Arbeidsinspectie Hugen onder meer als volgt bericht:
Op 14 juli 2022 deed zich een arbeidsongeval voor binnen uw bedrijf, Hugen MfA. Daarbij liep uw werknemer, [verzoeker] , letsel op. Het ongeval werd op diezelfde dag omstreeks 10:30 uur aan de Nederlandse Arbeidsinspectie gemeld (…).
Op 14 juli 2022 startte wij, [arbeidsinspecteur 1] en [arbeidsinspecteur 2] , beiden arbeidsinspecteur bij de Nederlandse Arbeidsinspectie, een onderzoek naar dit arbeidsongeval.(…). Hieronder vindt u in het kort de voorlopige resultaten van dat onderzoek.
Tijdens het vullen van zuurstofflessen bestemd voor de luchtvaart heeft zich in de installatie een explosie voorgedaan met een steekvlam tot gevolg. Daarbij heeft de heer [verzoeker] ernstige brandwonden opgelopen aan zijn onderlichaam,
Het is van belang te voorkomen dat een dergelijk ongeval nog eens gebeurt. Daarom vraag ik u om zelf onderzoek uit te voeren en daarvan een rapportage te maken mét een plan van aanpak dat bijdraagt aan gezond en veilig werken in uw bedrijf. De Nederlandse Arbeidsinspectie noemt dit een werkgeversrapportage.
In deze brief leg ik u uit wat de werkgeversrapportage inhoudt en hoe u de werkgeversrapportage en andere stukken kunt aanleveren.
Wat betekent dit voor u als werkgever?
Met u is afgesproken dat u binnen 2 werkdagen na datum dagtekening van deze brief de volgende documenten naar mij stuurt:
• De Risico -Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) inclusief plan van aanpak;
• Het basiscontract met een Arbodienstverlener;
• Overige relevante documenten.
Ook verzoek ik u om zelf een werkgeversrapportage mét een plan van aanpak te maken. U dient de rapportage binnen 15 werkdagen na datum dagtekening van deze brief in te zenden.
2.7
Ontstekingsbron(nen)
Volgens mededeling is bij onderhoud van de pomp in het vulstation in oktober 2021, gebleken dat
sprake was van een kleine lekkage. Daarnaast werd een oliegeur waargenomen. Om olievervuiling
te voorkomen zijn in de persluchtleidingen oliefilters geplaatst en zijn onderdelen van de pomp vervangen. Hierbij moet worden aangetekend dat de pomp en het zuurstofcircuit volledig zijn gescheiden, met andere woorden: inwendige vervuiling van het zuurstof circuit door oliedelen vanuit de persluchtaandrijving moet worden uitgesloten.
Zuivere zuurstof reageert heftig met (huid)vet- / olieproducten met een zeer felle brand tot gevolg.
Het kan en mag niet worden uitgesloten dat de in oktober 2021 geconstateerde olielekkage heeft
geleid tot vervuiling door oliedelen van de geluidisolatie van het zuurstofstation; de schuimrubber
isolatie heeft een open celstructuur waarin vervuiling zich kan ophopen. Dit geldt ook voor huidvet,
bij onderhoud of inspectie is het onvermijdelijk dat onbedekte huid in contact komt met het schuim
rubber. Huidvetten kunnen zich hierbij op het oppervlak afzetten en achterblijven. Gezien het sporenbeeld dat is ontstaan op het koppelstuk, waarmee de 140 bar zuurstofleiding op de keuzeafsluiter is aangesloten, is het alleszins aannemelijk dat op dit punt lekkage van zuivere zuurstof is opgetreden (foto’s 29 tlm 31). Dit sporenbeeld correspondeert met de smeltschade die in de keuzeafsluiter is ontstaan (foto’s 32 en 33).
Daarnaast kan statische elektriciteit als ontstekingsbron niet worden uitgesloten, bijvoorbeeld bij het
bedienen van de keuzeafsluiter zou dat kunnen hebben geleid tot vonkvorming.
2.8
Sporen ontstaan door veroudering
Het is opvallend dat het rvs ter plaatse van de haakse bochten van de bewuste koppeling èn van een
tweetal haakse bochten van de 140 bar zuurstofleiding, plaatselijk is gesmolten (foto’s 34 t/m 36).
Niet kan worden uitgesloten dat dit mede het gevolg is geweest van materiaalveroudering. Volgens
mededeling was het vulstation 20 jaar oud. Gedurende die tijd is intermitterend zuurstof onder hoge
druk van ten minste 140 bar door deze leidingen gestroomd. Drukwisselingen in met name haakse
bochten kunnen hebben geleid tot spanningen in het leidingmateriaal en mogelijk materiaalverlies
waardoor de sterkte en de weerstand tegen de zeer hoge temperaturen, waarmee het incident
ontegenzeggelijk gepaard ging zijn afgenomen.
2.7.
In de naar aanleiding van het ongeval opgestelde werkgeversrapportage is onder meer het volgende opgenomen:
“1.6 Het vulproces
(…)
De gehele bedieningskast is specifiek ontworpen om in een zuurstofrijke omgeving te functioneren. In het algemeen is voor een steekvlam zuurstof, een brandbare stof alsmede een ontsteking/verwarmingsbron nodig. Hierdoor is het voor zuurstofrijke omgevingen gebruik om geen elektrisch bediende apparatuur te gebruiken aangezien dan vonkvorming mogelijk is. De bedieningskast is zo ontworpen dat de pomp pneumatisch bediend wordt door middel van toevoer van perslucht van een compressor die elders in het gebouw is geplaatst. De bedieningskast is ca. 20 jaar oud.
Laatste revisie van de pomp was in 2020.
Het laatste onderhoud aan de pomp was oktober 2021, er werd een kleine lekkage gevonden en een mogelijk risico op olievervuiling.
We hebben daarom toen 5 oliefilters geïnstalleerd (één bij elke uitlaat).
(…)
We hebben Overhaul-kits besteld en gemonteerd voor 2 van de Haskel-regelkleppen om het lek te verhelpen.
(…)
3. Wat is er gebeurd op 14-06-2022
(…)
[verzoeker] (het slachtoffer) ging van start met het vullen van Zuurstofunits, er waren een tweetal zuurstofunits te vullen.
AV2014478, WHU2203856
B42365-1, WHU2205013
Om ca 9.30 uur de zuurstofunit AV2014478 was net gevuld met 3000 psi. [verzoeker] heeft de afsluiter van de zuurstoftoevoer vervolgens dichtgedraaid. Na het voltooien van het vullen ontstond een hard geluid/explosie en een steekvlam.
De steekvlam was in de kast van het vulstation, was kort maar hevig en de deuren van het vulstation gingen open waardoor de steekvlam ging richting de positie van het slachtoffer.
(…)
3.2
Het Slachtoffer
Het slachtoffer ( [verzoeker] ) die de installatie bediende, is relatief nieuw voor Hugen MfA en relatief nieuw voor het werken op de zuurstofafdeling, hij is in Oktober 2021 in dienst getreden bij HugenMfA
[verzoeker] heeft in 2021 een Human Factors en in 2022 Health & Safety opleidingen gevolgd.
(…)
6. Analyse en samenvatting
Niemand heeft ooit verwacht dat een dergelijk ongeluk kon plaatsvinden. Binnen de Aerosafety
groep zijn wereldwijd meerdere gelijksoortige zuurstof onderhoudswerkplaatsen in bedrijf, de
gezamenlijke expertise op operationeel en technisch gebied is enorm, echter in de historie van al
deze bedrijven die bij elkaar honderdduizenden zuurstofflessen hebben gevuld met behulp van
gelijksoortige vulstations is zoiets als dit nog nooit voorgevallen. Er zijn zeker achteraf verbeteringen denkbaar in onder andere de Oxygenshop, echter het vulstation was 20 jaar in gebruik en het onderdeel daarin dat het meest kwetsbaar is voor gevaar in combinatie met zuurstof, de pomp, is specifiek uitgerust om vonk en ontstekingsrisico’s uit te sluiten, en is bovendien opgenomen in een onderhoudsprogramma. Niemand had kunnen denken dat de druk-keuze schakelaar en de leidingen zelf aan inwendige slijtage onderhevig konden zijn. Ter illustratie van de onwaarschijnlijkheid van een dergelijk incident, ook in vliegtuigen worden leidingen voor hydraulische, brandstof en pneumatische toepassingen in principe nooit vervangen en gaan 30 jaar of meer mee naargelang de levensduur van het vliegtuig.
Uit de interviewverslagen van de medewerkers die daadwerkelijk in de Oxygen Shop werken
alsmede uit het interim verslag van het forensisch onderzoek is niet vast komen te staan of de
bediening van het vulstation een factor is geweest in het ontstaan van de steekvlam. Er is zekerheid waar de steekvlam is ontstaan, er is geen zekerheid of de bediening van de druk-keuze schakelaar er mede toe geleid heeft dat de schokgolf met alle daaropvolgende gebeurtenissen zoals beschreven in het forensisch onderzoeksrapport is ontstaan.
Alhoewel vulstations klaarblijkelijk voor vele jaren veilig kunnen werken, zijn er een aantal
kenmerkende verschillen met nieuwere versies. Nieuwe vulstations hebben een ontluchtingsopening naar achteren en niet naar voren. Een dergelijk vulstation zou niet de operator schade hebben kunnen toebrengen. Het nieuwe vervangende vulstation voor HugenMfA zal dan ook naar deze inzichten worden ingericht. Ook het ontwerp van de lage/hoge druk keuze klep zou nu niet meer volgens dit model gekozen worden. En bovendien weten we nu dat we ook het leidingwerk en de bedieningskleppen regelmatig aan inspectie, onderhoud en vervanging moeten onderwerpen.
HugenMfA en de SK Aerosafety group zal naar aanleiding van dit incident een aantal structurele
verbeteringsmaatregelen doorvoeren en hierover rapporteren aan medewerkers, management en
arbeidsinspectie.
Lijst met aanbevelingen en verbeteringen
Gerelateerd tot kennis en training
• Psychotherapeutische ondersteuning/nazorg voor het personeel
• Extra trainingen BHV/EHBO.
• Response oefeningen invoeren
• Lange termijn trainingsprogramma van basis engineering principes
• Invoeren van kledingbeleid en procedure rondom uitzonderingen
Gerelateerd tot onderhoud van hulpmiddelen
• Training en bevoegdheden overzicht machines
• Nieuwe vulmachine met aangepaste/geüpdatete gebruikseisen aanschaffen en in gebruik
nemen
• Werkinstructies/procedures machines.
• Machineonderhoud Checks (week, Maand, Jaar)
Gerelateerd tot documentatie en instructies
• Journaal optimaliseren (hulpverleners)
• Formeel Rl&E opstellen
• Risico analyse maken van elk stuk apparatuur in gebruik door het bedrijf
• Bedrijfsnoodplan optimaliseren.
• Structurele wijziging van de monitoring en uitvoering van Q.uality en H&S
• Ciliriders op rekken vol/leeg (duidelijkheid hulpverleners)
• Lokatie en bereikbaarheid van brandalarm knoppen beoordelen en evt aanpassen.
• Testen en indien nodig aanpassen van het rook- en brandalarm systeem
• Sleutel hek cilinderopslag (afsluiten cilinders) of afsluiten cilinders op afstand
• Markeren van looproutes en plaatsen waar niets opgeslagen mag worden
• Verbetering van de Halon tanks opslag achterin het gebouw
• Review van de hele shop en logistics vloer met Vervoer- en opslag flow, en indien nodig
opnieuw indelen van de shop en logistieke processen en faciliteiten