Op 21 oktober 2013 wordt [verzoeker] onaangekondigd uitgenodigd voor een gesprek met haar beide leidinggevenden. Aan haar wordt een brief van diezelfde datum overhandigd, welke brief onder meer vermeldt:
"Verbeterpunten zijn: prioriteiten stellen, monitoren en bijsturen, overzicht houden, overdragen van zaken aan collega's en/of leidinggevende tijdens uw afwezigheid, op tijd korte en pro-actieve terugkoppeling geven aan collega en/of leidinggevende. Ook moet u zaken correct en op tijd oppakken en afhandelen en moeten wij erop kunnen vertrouwen dat dit ook gebeurt.
U geeft aan dat u zich ervan bewust bent dat de kwaliteit van uw functioneren op bovenstaande punten verbeterd moet worden.
Tot op heden is hierin onvoldoende verbetering vastgesteld. De onderstaande beschreven case geeft aanleiding de afspraken nu schriftelijk aan U te bevestigen en nogmaals met u een aantal verbeterafspraken te maken. De uitkomst van dit traject dient te zijn dat er op korte termijn een meetbare vooruitgang in uw functioneren zal zijn.
(Hierna volgt een beschrijving van een enkele dagen voor 21 oktober 2013 voorgevallen incident, kantonrechter)
Naar aanleiding van het bovenstaande en de eerdere gesprekken die door [X] en mij met u gevoerd zijn, wil ik met u afspraken maken over de te verbeteren onderdelen van uw functioneren.
Verbeterpunten zijn:
- U pakt dossiers die u moet behandelen adequaat op, u monitort en handelt af binnen de afgesproken tijd. Direct betrokkenen en leidinggevende(n) worden geïnformeerd.
- Verbetering wordt gemeten uit het feit dat u geen dossiers laat liggen en dat er geen klachten van huurders, externe adviseurs of collega's komen over de wijze of de termijn van afhandelen.
- U stelt duidelijke prioriteiten. U laat zien dat u inzicht heeft in het prioriteren van belangrijke zaken en minder belangrijke zaken.
- Dit doet u door wekelijks met [X] in een kort werkoverleg aan te geven welke zaken er liggen en welke prioriteiten u gesteld heeft.
- U komt afspraken na. Als u toezegt een telefoongesprek te voeren, vermeld dan wanneer u dat doet en doe het ook op de afgesproken tijd. Koppel de uitkomst terug naar betrokkenen en uw leidinggevenden als dat van toepassing is.
- De verbetering blijkt uit het feit dat u de met u gemaakte afspraken tijdig bent nagekomen en dat er geen klachten komen van externen, huurders of collega's.
- U zet vragen zo concreet op papier, dat de ander weet wat de vraag is, wat van hem verwacht wordt en wanneer.
- U wikkelt zelfstandig zaken af, zonder herinnering van anderen.
- De laatste 2 punten zullen in de evaluatie aan de hand van concrete cases met u besproken worden.
Om de voortgang van het verbetertraject te meten, zal ik vanaf nu elke maand met u een voortgangsgesprek voeren waarbij bovenstaande punten worden besproken en geëvalueerd.
(…)
De eindevaluatie is op: 24 februari 2014 om 14.00 uur.
(…)
U bent niet verplicht hulp te accepteren, maar ik wil u die nogmaals aanbieden en u dringend adviseren deze te accepteren omdat u er nog niet in bent geslaagd zelf de benodigde verandering in uw houding en de resultaten van uw werk voor elkaar te krijgen. Ik ben nog steeds bereid om samen met u, met ondersteuning van de P&O-adviseur, te bekijken wat voor u de beste ondersteuning is. De ondersteuning kan de vorm hebben van coaching (op de werkplek) een training of een cursus.
Het verbetertraject duurt 4 maanden. Indien uw functioneren naar mijn oordeel bij de eindevaluatie niet voldoende verbeterd is, zal het niet mogelijk zijn u in de huidige functie te handhaven. Ik ga er echter van uit dat u het niet zover laat komen en dat wij na de afronding van dit project met elkaar een nieuwe fase ingaan".