2.3.
Op 18 januari 2018 heeft [A] van het [bedrijfsnaam] schriftelijk verslag uitgebracht aan [eiser] , die op 12 december 2017 genoemd center verzocht had de auto te onderzoeken. In het verslag staat onder meer het volgende:
“Op 12 december jl. ontvingen wij van u het verzoek uw Porsche 911 met kenteken [kenteken]
technisch helemaal na te kijken maar tevens ook te onderzoeken op zijn originaliteit.
Hierbij beschrijven wij onze bevindingen naar aanleiding van dit originaliteitsonderzoek dat
wij als [bedrijfsnaam] hebben verricht naar uw Porsche 911
Ons onderzoek is gericht op vaststelling van de originaliteit van de gehele auto.
Onze conclusie is dat deze Porsche 911 aan zekerheid grenzend niet de originele Porsche 911
RS betreft met chassisnummer [chassisnummer] .
Deze conclusie zal hier verder worden toegelicht aan de hand van volgende vaststellingen.
Chassisnummer:
Het onderzoek richt zich als eerste op het chassisnummer. Hier is direct vastgesteld dat deze
er verdacht uitziet. (…)
De nummers staan er nogal rommelig in. Belangrijkste echter is de *
links en rechts van het
chassisnummer. Deze is foutief. Dit hoort een ster te zijn met 8 pootjes.
Aansluitend zijn wij na overleg met u dit nummer verder gaan onderzoeken. Wij hebben
lakmetingen rondom het chassisnummer verricht. Zie hierbij de beelden en de waardes die de meter aangeef. De originele waarde af fabriek is ruim onder de 100Mu.
Links 1270 Mu en rechts “overflow” dwz meer dan 1500 Mu.
Deze metingen geven aan dat er onder deze laklaag geplamuurd is en/of er meerdere laklagen
aanwezig zijn. Wij hebben de laklagen eerst van het chassisnummer verwijderd en daarna eromheen.
Hierbij is zichtbaar geworden dat er rondom het chassisnummer is gelast.
De combinatie van de lasnaden rondom het chassisnummer en de foutieve optiek van het
nummer zijn grote verdenkingen aangaande de originaliteit.
Dit geeft aan dat er een grote waarschijnlijkheid bestaat dat het oorspronkelijke
chassisnummer van deze Porsche is verwijderd en er een nieuwe plaat is ingelast waarop het
nummer * [chassisnummer] * is ingeslagen.
Carrosserienummer:
Een Porsche heeft afhankelijk van het bouwjaar nog een
tweede plaats waar het chassisnummer is ingeslagen of heeft zoals hier een separaat carrosserienummer ingeslagen.
Een 911 uit 1973 behoort dus een carrosserienummer te hebben dat behoort te zijn ingeslagen
in de metalen frameplaat van het dashboard rechts van de asbak. Om deze zichtbaar te krijgen
moet de onderste knielijst van het dashboard gedemonteerd worden. Het nummer behoort
“matching’’ te zijn met het chassisnummer.
Het nummer [nummer] is correct en matching met het chassisnummer [chassisnummer] . Echter zijn
ook hier de verdenkingen dat het originele nummer van deze Porsche is verwijderd en dat dit
nummer ervoor in de plaats is gekomen.
Links van het ingeslagen nummer aan de voorzijde is al onregelmatigheid zichtbaar in het
plaatwerk. De achterzijde van dit plaatwerk is makkelijk te bekijken. Hier zijn duidelijk
waarneembaar lasstrepen links en rechts van het carrosserienummer te zien. Deze lasstrepen
zitten er origineel niet. Dit plaatwerk bestaat origineel uit 1enkel deel en heeft geen lasnaden.
Een specifiek kenmerk bij de carrosserie van een 911 RS uit 1972/1973 is een vaste verstevigingsplaat over de tunnelbak aan de achterzijde ten hoogte van het serviceluik. Deze verstevigingsplaat is alleen bij het type RS gemonteerd.
Bij deze Porsche is deze plaat in zijn geheel niet aanwezig.
Het is onwaarschijnlijk dat deze ooit gedemonteerd is. Met name ook omdat deze af fabriek
met puntlassen vast zit.
Hier een foto waarop duidelijk is dat de plaat niet aanwezig is en er hoogstwaarschijnlijk ook
nooit heeft gezeten. Deze plaat loopt origineel door de wand en is verbonden met dc
torsiebuis.
Motor en versnellingsbak:
De huidige motor heeft serienummer [serienummer] . Deze motor betreft een 911/83 motor. Weliswaar van hetzelfde bouwtype als voor een RS maar oorspronkelijk behorend bij een Porsche 911 Carrera uit 1975.
De versnellingsbak is van een ander type dan hoort bij een 1973 RS en heeft derhalve ook een ander serienummer dan de “matching” versnellingsbak.
Conclusie is dus dat motor en versnellingsbak niet behoren tot de oorspronkelijke 911 met
chassisnummer [chassisnummer] .
Overige carrosserie kenmerken:
De aangepaste achterschermen zijn breder dan die van het destijds nog standaard F-model.
Porsche laste af fabriek verbredingen aan waardoor de bredere bouw ontstond. Aan de
binnenzijde van de achterschermen zijn bij originele auto’s dan ook altijd goed zichtbaar de
lasnaden van deze verbredingen.
Bij deze 911 is hier zowel aan de linker als rechter zijde geen spoor van zichtbaar. Uiteraard
zou bij een eerder uitgevoerde restauratie of reparatie dit verdwenen kunnen zijn maar het is
wel noemenswaardig.
Tevens is de Porsche opgebouwd met diverse niet originele Porsche RS onderdelen. Een
belangrijke hiervan is de motorkap. De zogeheten “ducktail”.
Een witte 911 RS had te allen tijde een zwarte hemelbekleding. Hier is deze wit.
De snelheidsmeter is er een uit Mei 1985. Zie hier de achterzijde met groene datumstempel:
Origineel is deze Porsche uitgeleverd in witte lakkleur maar niet met contrastkleur rood maar met blauw. Dus blauwe bestickering en blauw gelakte velgen.
Dit betreft een register voor 911 RS eigenaren. Wil hebben dit register geraadpleegd en de
911 rs met chassisnummer [chassisnummer] staat hier geregistreerd.
Het betreft een registratie uit Duitsland.
Na overleg met u hebben wij contact gezocht met de persoon die deze registratie
heeft gedaan.
Uitslag hiervan is dat het een prive persoon uit Duitsland betreft welke aangeeft eigenaar te
zijn van de Porsche 911 RS met chassisnummer [chassisnummer] . Tevens geeft hij aan dat deze
registratie tot op de dag van vandaag actueel is. Hij heeft omvangrijke historie bij deze auto,
geeft aan dat hij matching numbers is en wit van kleur met blauwe details.
Om de originaliteit van een auto aan te tonen kan overlegbare historie van groot belang zijn.
U gaf aan dat er buiten het Nederlandse kentekenbewijs geen vorm van historie hij deze
Porsche aanwezig is.
Conclusie:
Deze uitgebreide uiteenzetting geeft weer hoe wij tot de benoemde conclusie zijn gekomen.
Dit onderzoek is met alle zorgvuldigheid uitgevoerd en wij beseffen goed dat dit een erg
vervelende uitslag is. Wij staan uiteraard ter beschikking om alle komende vragen aan u te
beantwoorden.”
2.5.
Op 8 februari 2018 heeft [B] , register taxateur op het vakgebied van Antieke, Klassieke en Hedendaagse Automobielen van [eenmanszaak 2] een taxatierapport over de Porsche opgesteld op verzoek van [eiser] , waarin onder meer staat:
“Dat hij van de opdrachtgever opdracht heeft gekregen om bovenvermelde automobiel op te nemen en te waarderen ten behoeve van het aangaan van een verzekering en of het verlengen hiervan, hij daaraan de volgende waarde toekent.
Waarde: € 800.000.- zegge: Achthonderdduizend Euro.
Beschrijving van het getaxeerde object:
• Italiaanse import, volledig gerestaureerd in de breedste zin des woords. Het
betreft een zeldzaam Lightweight RS model, code [code] . Van de 1580
gebouwde RS-exemplaren zijn slechts ca. 180 stuks als Lightweight
uitgevoerd.
Carrosserie:
• Gerestaureerd, waar nodig zijn plaatwerkdelen vervangen of gerepareerd, en is
de carrosserie in de oorspronkelijke staat teruggebracht. De carrosserie is strak
en gaaf, en schadevrij. Voorzien van een halve rolkooi.
Chassis:
• Vloer en andere vitale delen vertonen ogenschijnlijk geen sporen van schade of
doorroesting. Gave bodem
Lakwerk:
• Volledig opnieuw gespoten met 2-componentenlak. Professioneel spuitwerk,
het lakwerk verkeert in een uitstekende staat.
Chroom werk:
• N.v.t., zwarte trimdelen zijn compleet aanwezig, en mooi en gaaf.
Dashboard:
• Gaaf. Alle meters compleet aanwezig en werkend. Het tijdklokje in het
dashboard is achteraf aangebracht; bij een Lightweight RS is dit klokje af
fabriek niet aanwezig.
Motor:
• De 6 cilinder 2,7 liter boxermotor (motornummer [serienummer] , niet matching),
voorzien van een brandstofinjectiesysteem, loopt goed. De motor is voorzien
van hydraulische kettingspanners. Zeet goed verzorgd in het motorcompar-
timent.
Banden:
• Voor: Pirelli P6000 195/65R15, nog 70 % profiel aanwezig.
Achter: Pirelli P6000 205/60R15, nog 70 % profiel aanwezig.
Velgen:
• 15” lichtmetalen velgen, type Fuchs, origineel Porsche, in goede staat
verkerend. Gedeeltelijk gespoten in de kleur rood (conform fabrieksuitvoering).
Interieur:
• Met zwarte stof beklede kuipstoelen, voorzien van vierpuntsveiligheidsgordels,
zwart carpet. Het geheel verkeert in een originele uitvoering en een zeer goede
staat.
Opties:
• Limited slipdifferentieel, achterruitverwarming, getint glas, voorruit met
groene band, twee Cibie verstralers op kofferklep, veerpootbrug, met leder
bekleed sportstuurwiel, hoofdstroomschakelaar, racebuitenspigels (niet
origineel).
Technisch:
• De gehele techniek is waar nodig vervangen of gerepareerd. Volgens normen
A.P.K. Uitlaatsysteem is in orde. Versnellingsbak schakelt goed, zonder
bijgeluiden. Stuurinrichting spelingvrij. Wielophanging voor en achter in orde.
Schokdempers werken goed. Remmen zijn goed werkend. Verlichting voldoet
aan wettelijke eisen.
Conclusie:
• Deze zeldzame Porsche 911 Carrera RS Lightweight is een met zeer veel zorg
en aandacht voor techniek, afwerking en details gerestaureerd exemplaar, dat
zich in een uitmuntende staat bevindt. Dit model Porsche is zeer geliefd onder
Porsche liefhebbers en -verzamelaars. De auto wordt zeer goed onderhouden.”
2.13.
[eiser] vordert dat de rechtbank bij vonnis, zoveel mogelijk uitvoerbaar bij voorraad
-voor recht verklaart dat de door [eiser] van [verweerder] gekochte Porsche niet beantwoordt aan de koopovereenkomst, althans dat [eiser] gedwaald heeft bij de totstandkoming van de overeenkomst en dat de koopovereenkomst op 8 februari 2018 door [eiser] buitengerechtelijk ontbonden is, althans vernietigd is
of de overeenkomst alsnog ontbindt althans vernietigt
dat [verweerder] gehouden is de koopprijs aan [eiser] terug te betalen en aansprakelijk is voor de schade die [eiser] heeft geleden als gevolg van het feit dat de door [eiser] van [verweerder] gekochte Porsche niet beantwoordt aan de koopovereenkomst, althans dat [eiser] gedwaald heeft bij de totstandkoming van de koopovereenkomst
- [verweerder] te veroordelen om binnen 5 dagen na betekening van het vonnis aan [eiser] te betalen:
-
Primair € 813.397,19 (de koopprijs vermeerderd met de waardestijging en de betaalde verzekeringspremies en assurantiebelasting)
-
Subsidiair: € 238.397,19 (koopprijs vermeerderd met de betaalde verzekeringspremies en assurantiebelasting)
-
Meer subsidiair € 225.000 (de koopprijs)
althans een door de rechtbank in goede justitie te bepalen bedrag, te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf 8 februari 2018, althans vanaf de dag van de dagvaarding tot de dag van algehele voldoening en met de buitengerechtelijke kosten van
-
€ 5.841,99 (bij toewijzing van de primaire vordering)
-
€ 2.966,99 (bij toewijzing van de subsidiaire vordering)
-
€ 2.900,- (bij toewijzing van de meer subsidiaire vordering)
[eiser] grondt zijn vordering op het volgende.
Bij de verkoop heeft [verweerder] op de vraag van [eiser] naar de originaliteit van de Porsche geantwoord dat deze ‘compleet origineel’ was en dat alleen de motor niet matching was. Het [bedrijfsnaam] heeft echter vastgesteld dat de Porsche een vervalst chassisnummer heeft. De Porsche is dan ook niet de originele Porsche met chassisnummer [chassisnummer] maar een replica. De Porsche beantwoordt niet aan de overeenkomst in de zin van artikel 7:17 BW. Op grond van artikel 7:22, eerste lid aanhef en onder a, BW heeft [eiser] de bevoegdheid om de overeenkomst te ontbinden, terwijl hij op grond van artikel 7:24, eerste lid, BW recht op schadevergoeding heeft, omdat sprake is van een consumentenkoop.
[eiser] doet tevens een beroep op dwaling. Indien [verweerder] [eiser] goed geïnformeerd zou hebben, namelijk dat de Porsche een vals chassisnummer had en een replica was, zou [eiser] geen koopovereenkomst met [verweerder] gesloten hebben. Gevolg van de dwaling is dat de koopovereenkomst vernietigbaar is.