Transavia voert aan dat de vlucht van Marsa Alam via Sharm el Sheikh naar Amsterdam langdurig is vertraagd als gevolg van stiptheidsacties van de Griekse luchtverkeersleiders. Het toestel dat de vlucht in kwestie moest uitvoeren was voorafgaand aan de vlucht in kwestie op de rotatie Amsterdam – Heraklion - Amsterdam ingepland. Dat toestel was vertraagd als gevolg van de stiptheidsacties. De stiptheidsacties zijn begonnen op 25 juli 2010 en hebben de hele dag geduurd. Met Transavia is de kantonrechter van oordeel dat stiptheidsacties van de Griekse luchtverkeersleiders in beginsel een buitengewone omstandigheid oplevert die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet kon worden voorkomen.
6.Vervolgens rijst de vraag of deze bijzondere omstandigheid doorwerkt op de vlucht in kwestie van Marsa Alam via Sharm el Sheik naar Amsterdam, of Transavia alle redelijke maatregelen heeft genomen om de vertraging op de voorliggende vlucht te voorkomen. Onweersproken is dat het toestel dat de vlucht in kwestie zou uitvoeren op 25 juli 2010 op het volgende schema stond ingepland:
HV 969 03.10 Amsterdam - Heraklion 06.40
HV 970 07.25 Heraklion – Amsterdam 11.10
HV 603 12.15 Amsterdam – Marsa Alam 17.35
HV 604 18.20 Marsa Alam – Sharm el Sheikh 19.10
HV 604 20.05 Sharm el Sheikh – Amsterdam 01.30,
en dat het toestel op 25 juli 2010 de volgende vluchten heeft uitgevoerd:
HV 969 04.15 Amsterdam - Heraklion 07.50
HV 970 11.30 Heraklion – Amsterdam 14.30
HV 603 15.15 Amsterdam – Marsa Alam 20.50
HV 604 21.30 Marsa Alam – Sharm el Sheikh 22.30
HV 604 23.30 Sharm el Sheikh – Amsterdam 04.30,