[verzoeker] is in november 2022 geconfronteerd met meldingen over ongepast, onbehoorlijk en grensoverschrijdend gedrag van [verweerder] , onder meer bestaande uit het vernederen van (aan hem ondergeschikte) medewerkers, het uitschelden van zijn ondergeschikten, het zaaien van een angstcultuur, discriminatie, het veroorzaken van een onveilige werksituatie en het niet respecteren van het recht van medewerkers op hun privéleven. De eerste melding van begin november 2022 is gedaan door [A] en [B] . Zij waren er beiden getuige van dat [verweerder] tijdens een van de wekelijkse forecasting calls [C] intimideerde, kleineerde, de mantel uitveegde en ten overstaan van het hele team tegen [C] onder meer zei dat hij “needs to show his balls and make the deal happen”.
In het kader van het onderzoek heeft [klachtenfunctionaris] zes leden van het Benelux-team gehoord en verder [B] , [H] , International Controller en [verweerder] zelf.
[A] , [C] en [B] hebben verklaard dat de managementstijl van [verweerder] wordt gekenmerkt door “management bij fear”.
Hij maakt zich ook schuldig aan verbaal geweld met opmerkingen als “you’re not capable” en “you are a lousy accountmanager”.
De tweede melding is van [A] , dat [verweerder] hem tijdens de Sales Kick Off conferentie in februari 2022 zou hebben uitgemaakt voor “dick, saying screw you en attempting to intimidate employee bij saying ‘is this how you treat your boss’”.
[verweerder] had zijn rugtas met bedrijfseigendommen (laptop) laten liggen in een bar in het het casino waar hij samen met [A] was, waarna [A] deze heeft meegenomen naar zijn hotelkamer. [verweerder] heeft vervolgens [A] binnen een kwartier tien keer gebeld en appte toen “Ja kom op hey, ben geen lulletje” en daarna “bekijk het maat” en vervolgens “ik zou mijn baas nooit zo behandelen”.
De derde melding betreft het niet respecteren door [verweerder] van de “Work/Life Balance” van met name [A] en [B] . [verweerder] had [A] toestemming voor een vrije middag gegeven omdat zijn zoon na 14.00 uur zou worden gebeld of hij geslaagd was voor zijn eindexamen, doch later heeft [verweerder] dit verlof ingetrokken. Toen [A] tijdens een salesmeeting hierover werd gebeld heeft [verweerder] hem ten overstaan van het team uitgescholden voor “big cunt” en “big dick” en smeet hij de telefoon neer.
Verder heeft [verweerder] [A] opgedragen een afspraak in het ziekenhuis af te zeggen, omdat hij mee moest naar een zakenlunch, terwijl hij die afspraak had staan vanwege een gebroken neus,
Tegen [B] heeft [verweerder] verwijtende en neerbuigende opmerkingen gemaakt, omdat zij – als alleenstaande moeder – haar zoon moest wegbrengen of ophalen en daardoor iets te laat op een bespreking kwam. Daarnaast had [B] een tandartsafspraak al drie keer moeten afzeggen en toen [verweerder] liet weten dat zij de afspraak niet nog een keer kon afzeggen, meldde [verweerder] dat zij “wrong priorities” stelde en dat hij “(was) going forward with or without (her)”.
[B] verklaart verder [verweerder] zich discriminerend heeft opgesteld tegenover [C] , die half Zweeds half Syrisch is, door te zeggen “it’s your Syrian culture, Open humiliating comments”. [verweerder] heeft zich opgesteld als een bully.