2.1.
De gemeente is op 29 mei 2018 een gezamenlijke aanbesteding gestart voor begeleiding op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning voor beide gemeenten. Het betreft een openbare procedure. De contracteringsprocedure betreft een procedure voor sociale en andere specifieke diensten in de zin van de artikel 2.38 en 2.39 van de Aanbestedingswet 2012.
2.3.
Nota van inlichtingen – beantwoording vragen
Aanbieders worden tot en met uiterlijk zondag 10 juni 2018 in de gelegenheid gesteld om middels de module vragen en antwoorden op TenderNed vragen te stellen.
Op vrijdag 15 juni 2018 worden de beantwoording van de (geanonimiseerde) vragen in de nota van inlichtingen gepubliceerd op TenderNed.
De contracteringsdocumenten zijn met de grootste zorg samengesteld. Wij verzoeken u eventuele fouten, tegenstrijdigheden of onjuistheden aan ons te melden. (…)
2.13.
Klachtenregeling
Indien gegadigden klachten hebben met betrekking tot de contractering kan hiervoor de klachtenregeling aanbesteden van de gemeente Westerveld worden aangewend. Verder informatie over inhoud en procedure van de klachtenregeling zijn te lezen via de volgende link: klachtenregeling aanbesteden gemeente Westerveld
Bijlage 4 “Concernverklaring”
Concernverklaring voor de contractering “Wmo Begeleiding” van de gemeente Westerveld en de gemeente Zwartewaterland met referentienummer [1] .
Ondergetekende:
De vennootschap, gevestigd te te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door
hierna te noemen
jegens de gemeente Westerveld en/of gemeente Zwartewaterland, dat indien de onderhavige opdracht aan
gevestigd te mocht worden gegund, zij hoofdelijke aansprakelijkheid aanvaardt voor de rechtmatige
nakoming van de verplichtingen die voor voortvloeien uit de voor deze opdracht te sluiten
raamovereenkomst.
zal op het eerste schriftelijke verzoek van de gemeente Westerveld en/of gemeente Zwartewaterland en
onder gelijktijdige overlegging van documenten waaruit genoegzaam blijkt, dat en waarom ondanks
sommatie toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van haar verplichtingen uit hoofde van de 5
raamovereenkomst, gevolg geven aan onderhavige garantie, met dien verstande dat de aansprakelijkheid van
uit hoofde van deze garantie nimmer meer zal bedragen dan de aansprakelijkheid van uit hoofde
van de raamovereenkomst.
De gemeente Westerveld en/of gemeente Zwartewaterland kan haar rechten uit hoofde van deze garantie zonder
voorafgaande schriftelijk toestemming van niet aan derden overdragen.
Deze garantie eindigt gelijktijdig met de beëindiging van de verplichtingen van aanbieder uit de
raamovereenkomst.
Op deze verklaring is Nederlands recht van toepassing.
Aldus naar waarheid ingevuld.
Rechtsgeldig vertegenwoordiger hoogste moedermaatschappij:
functie:
Datum:
2.3.
In de klachtenregeling is – voor zover hier relevant – het volgende opgenomen;
“ (…)
De ondernemer spant zich in om zijn klacht tijdig kenbaar te maken en zal de standaard voor klachtafhandeling niet misbruiken. De ondernemer dient zicht te realiseren dat de gemeente niet alleen met de klager te maken heeft, maar ook met alle andere ondernemers die bij de aanbesteding betrokken zijn of potentieel bij andere aanbestedingen betrokken kunnen worden.
Het indien van een klacht zet de aanbestedingsprocedure niet stil. De gemeente is vrij om al dan niet te besluiten tot opschorting van de procedure.
(…)
De ondernemer doet er goed aan zijn klacht in een zo vroeg mogelijk stadium in te dienen. De wijze waarop dit gebeurt is beschreven in paragraaf 2.4. van de gemeente wordt verwacht dat deze de klacht zo spoedig mogelijk in behandeling neemt en het onderzoek naar het al dan niet gegrond zijn van de klacht voortvarend voortzet. Zij moet bij het nemen van de beslissing op de klacht en de eventuele maatregelen naar aanleiding van die beslissing spoed betrachten, rekening houdend met de belangen van de klager en de andere bij de aanbesteding betrokken partijen.
Vragen en verzoeken die gericht zijn op verduidelijking van aspecten van de aanbestedingsprocedure moet de ondernemer tijdig bij de gemeente inbrengen, opdat deze daarop in de Nota van Inlichtingen kan ingaan.
(…)
Wanneer de ondernemer het oneens blijft met de reactie in de nota van inlichtingen (…) kan hij bij de gemeente een klacht indienen. (…)
Afhandeling van aanbestedingsklachten en de Nota van Inlichtingen
Vragen over een aanbesteding dienen tijdig te worden gesteld, zodat deze in de Nota(’s) van Inlichtingen (NvI) kunnen worden beantwoord. (…) De Nota van Inlichtingen is het instrument om alle inschrijvers gelijktijdig op de hoogte te stellen van wijzigingen (al dan niet met een termijn van verlenging).
2.4.
Er heeft een vragenronde plaatsgevonden en er is een Nota van Inlichtingen gepubliceerd. Er is één vraag over de concerneis gesteld:
“Wanneer is sprake van het onderdeel uitmaken van een concern”. Als een dochtermaatschappij zelfstandig inschrijft en de moeder geen hoofdelijke aansprakelijkheid wil aanvaarden, kan de concernverklaring dan achterwege blijven?”
Antwoord:
“Nee, in dit geval dient de concernverklaring door de moedermaatschappij getekend te worden.”
2.6.
Op 4 juli 2018 heeft Icare het volgende, voor zover hier relevant, bericht aan de gemeente:
“ (…)
Middels deze weg willen wij een klacht indienen betreffende bovenstaande aanbesteding.
Onze klacht betreft de procedure op twee punten:
1. Onduidelijkheid en communicatie m.b.t. een tweede vragenronde
2. De procedure is in zijn totaliteit te kort (meet gebruikelijk is een doorlooptijd van 7-— 9 weken)
Met name de combinatie van 1 en 2 gaan niet samen.
Een korte procedure zou desnoods kunnen mits de communicatie en stappen vooraf helder zijn zodat
agenda’s op elkaar kunnen worden afgestemd en stukken grondig gelezen.
In het procesdocument met referentienummer [1] staat niet beschreven dat er een mogelijkheid zou zijn tot een tweede vragenronde.
Vervolgens is deze mogelijkheid wel geboden, maar niet aangekondigd via het dashboard van Tendernet.
Hierover is gecommuniceerd de eerste Nvl, maar pas helemaal onderaan het document.
Op moment van doornemen van de Nvl door ons, was de termijn tot verdere vraagstelling reeds voorbij.
Deze klacht kan door u worden opgelost door onze vervolgvraag alsnog in behandeling te nemen en te beantwoorden voor het verstrijken van de indieningstermijn d.d. d.d. vrijdag 6 juli, doch uiterlijk 5 juli einde
dag.
Onze vervolgvraag op vraag 48; bestek/beschrijvend document onderdeel 2.12 concernverklaring luidt:
U geeft aan dat aanbieders die onderdeel uitmaken van een concern een door de moedermaatschappij
getekende concernverklaring dienen te overleggen.
De concernverklaring houdt een onvoorwaardelijke garantstelling van de moedermaatschappij in. Deze eis kan de aanbestedingsrechtelijke toets niet doorstaan. Wij verzoeken u daarom deze eis te laten vervallen.
Motivatie hiervoor:
De Concernverklaring is discriminerend en disproportioneel.
Ten eerste is deze eis discriminerend omdat inschrijvers die toevalligerwijs onderdeel uitmaken van een concern een verklaring moeten overleggen terwijl inschrijvers die geen deel uitmaken van een concern dit niet hoeven. Dit betekent dat de eerste groep wordt benadeeld, hierdoor is geen sprake van gelijke behandeling. Ten tweede is deze eis disproportioneel omdat de verklaring verlangd wordt onafhankelijk van het feit of de moedermaatschappij al dan niet als combinant of derde wordt opgevoerd. Een garantstelling kan alleen proportioneel worden geacht als de garantsteller een deel van de opdracht zal uitvoeren zodat aan geschiktheidseisen wordt voldaan.
Daarnaast is de concernverklaring volgens het procesdocument een document waarin wordt dat verklaard
dat aanbieder onderdeel uitmaakt van een concern’. (zie blz. 11 bovenaan)
Dit komt niet overeen met de inhoud van het document, namelijk onvoorwaardelijke garantstelling van de moedermaatschappij.
(…)”.
2.9.
Bij brief van 12 juli 2018 heeft de gemeente aan Icare bericht:
“(…)
Uw inschrijving is beoordeeld conform de procedure als omschreven in paragraaf 2.8 van het procesdocument. Na beoordeling is gebleken dat uw inschrijving niet voldoet aan alle daaraan door de gemeenten gestelde eisen. Dit betekent dat de opdracht niet aan u wordt gegund.
Uw afwijzing is gebaseerd op onderstaande punt(en):
- U heeft geen concernverklaring bijgevoegd, terwijl dit helder en concreet is in de
aanbesteding en u wel onder een concern valt.
(…)”