2.2.
Bij brief van 29 januari 2019 heeft [C] (leidinggevende binnen DHL) [verweerster] het volgende geschreven:
“(…)
Hierbij de schriftelijke bevestiging van de officiële waarschuwing die we je dinsdag 29 januari 2019, hebben gegeven.
Afgelopen ander halfjaar hebben er diverse gesprekken met je plaatsgevonden. Hierbij ben je onder andere meerdere keren aangesproken op je houding en gedrag, er zijn verbeterafspraken gemaakt, je mocht op een andere afdeling gaan werken, er is je psychische hulp aangeboden en je hebt extra verlof toegekend gekregen. We moeten helaas constateren dat je houding en gedrag terugkerend onacceptabel is hetgeen ons niets anders rest dan je een officiële waarschuwing te geven.
In december 2017 en januari 2018 hebben er diverse gesprekken plaatsgevonden tussen jou en je toenmalige leidinggevende [F] , bij meerdere gesprekken was HR business partner [B] aanwezig. Terugkerende onderwerpen waren je houding en gedrag op de werkvloer en ongewenst gedrag richting collega's en contactpersonen van de klant. Om je opnieuw een kans te geven ben je sinds begin 2018 werkzaam op de afdeling Inbound waarbij ondergetekende je leidinggevende is.
Afgelopen maanden hebben er meerdere incidenten plaatsgevonden en hebben we meerdere keren met elkaar gesproken over je negatieve en ongepaste en ongewenste houding en is onze zorg uitgesproken. Een aantal gesprekken hiervan zijn middels gespreksverslagen vastgelegd, deze heb je ontvangen.
Begin januari jl. heeft er wederom een ongewenste situatie plaatsgevonden waarbij je ondanks meerdere verzoeken weigerde om je Verklaring omtrent het gedrag aan te vragen. Binnen DHL Supply Chain en Wartsila is het verplicht om een geldige Verklaring omtrent het gedrag (VOG) te overleggen. Jouw VOG is 18 december 2018 verlopen. Ondanks meerdere verzoeken om de VOG aan te vragen weigerde je dit stelselmatig. Zelfs toen we je verlof wilden geven voor het aanvragen van je VOG weigerde je dit. Uiteindelijk liet je ons geen andere keus om, nadat je VOG verlopen was, over te gaan tot non-actiefstelling zonder loondoorbetaling. Op het laatste moment heb je alsnog je VOG aangevraagd (het is zaak dat zodra je je VOG ontvangen hebt je deze inlevert). Dit gedrag is onacceptabel.
Dinsdag 22 januari jl. heeft er wederom een situatie voorgedaan waarbij jouw functioneren, houding en gedrag ontoelaatbaar en onacceptabel zijn. Dinsdagmiddag 22 januari jl. heb je een zending waar Quality meer dan 3 uur mee bezig was geweest om alles uit te zoeken, door elkaar gehaald. Het gevolg was dat een expert en een troubleshooter geruime tijd bezig zijn geweest om dit te herstellen. Diezelfde dag heeft er wederom een incident plaatsgevonden waarbij een expert je 3 keer heeft geprobeerd uit te leggen hoe je een bepaalde order dient te boeken maar je weigerde deze werkwijze te volgen. Nadat de expert de warehouse coördinator ( [D] ) erbij heeft gevraagd om te proberen je te overtuigen hoe met de boeking om te gaan reageerde je boos, gooide je je pen en een doosje (met inhoud) op de grond. Het onderdeel is tijdens het vallen in het doosje gebleven en is gelukkig niet beschadigd. Dit gedrag is onacceptabel. Binnen DHL willen we dat er met respect met elkaar wordt omgegaan, die grens ben je wederom over gegaan. Daarnaast is het onacceptabel dat je met spullen gooit en helemaal met producten van de klant.
De maat is vol, jouw houding, gedrag en functioneren kunnen we niet langer tolereren waarbij we na diverse pogingen om je hulp aan te bieden, verbeterafspraken met je te maken tot de conclusie komen dat er is een onhoudbare situatie is ontstaan.
Je hebt helaas geweigerd om dinsdag 29 januari jl. het gesprek hierover aan te gaan met ondergetekende en [B] (HR), daardoor hebben we de officiële waarschuwing niet mondeling kunnen toelichten en geen vervolg- en verbeterafspraken met je kunnen maken. Dit gedrag bevestigt bovenstaande.
We verzoeken je goed na te denken over je toekomst binnen DHL, jouw aandeel hierin, wat jij hierin gaat veranderen en hoe DHL je hierbij kan helpen.
2.3.
Bij brief van 21 mei 2019 heeft [E] (Sitemanager van DHL) [verweerster] het volgende geschreven:
“(…)
Hierbij de schriftelijke bevestiging van de officiële waarschuwing die we je dinsdag 21 mei 2019 hebben gegeven.
In januari 2019 heb je een officiële waarschuwing ontvangen voor terugkerend onacceptabele houding en gedrag. 29 januari jl. hebben we bij je aangegeven dat de maat vol is en dat we je houding, gedrag en functioneren niet langer kunnen tolereren. Wederom is je gedrag onacceptabel waarbij er meerdere situaties voor hebben gedaan waarbij je je onbehoorlijk hebt gedragen en/of fouten hebt gemaakt. Aangezien je gedrag niet verbeterd is ten opzichte van toen en er weer het nodige heeft voorgevallen rest het ons niets anders dan je wederom een officiële waarschuwing te geven.
Vanaf december 2017 hebben er meerdere gesprekken met meerdere leidinggevenden en jou plaatsgevonden waarbij je meerdere keren bent aangesproken op je houding en gedrag. Dit is vastgelegd in diverse gespreksverslagen en in een officiële waarschuwing. In december 2017 en januari 2018 binnen de afdeling Kitting met [F] als leidinggevende waarna je begin 2018 een nieuwe kans hebt gekregen op de afdeling Inbound met [C] als leidinggevende. Ook op Inbound ging dit niet goed en verviel je weer in dit ongewenste gedrag in de vorm van ongewenste gedragingen ten opzichte van collega's, niet correct en onzorgvuldig omgaan met producten van de klant (fouten, met spullen gooien) en ongewenst gedrag richting je leidinggevende. Sinds april jl. heb je [G] als leidinggevende. Ook onder zijn leiding vinden er wederom ongewenste situaties en gedragingen van jou plaats. Hiermee bevestig je dat de afdeling, collega's en/of leidinggevende geen oorzaak van jouw ongewenste gedrag zijn aangezien dit gedrag terugkerend is ongeacht waar je werkt, met wie je werkt en wie je leidinggevende is.
Een aantal situaties die zich afgelopen tijd voor hebben gedaan die niet door de beugel kunnen en bij elkaar genomen laat zien dat jouw gedrag en houding terugkomend ongewenst is.
Dit splitst zich in 2 onacceptabele zaken:
1) Niet-respectvol, onacceptabele houding en gedrag
2) Onvoldoende functioneren
1) Niet-respectvol, onacceptabele houding en gedrag
Er hebben zich meerdere situaties voorgedaan waarbij je houding en uitspraken door collega's en leidinggevende als intimiderend en/of onprettig en/of niet-respectvol werd ervaren:
Vrijdag 3 mei jl. tijdens de avonddienst heb je je dusdanig ten opzichte van je leidinggevende [G] opgesteld waarbij je houding als intimiderend werd ervaren waarbij je voor ondergetekende zonder aanleiding en vanuit het niets meerdere beschuldigingen uitsprak in de vorm van algemeenheden als `jullie deugen niet, willen we kapot maken'. Er is geprobeerd een gesprek met je hierover aan te gaan maar je was niet voor rede vatbaar.
- -
Donderdag 9 mei jl. kwam je, voor [G] , vanuit het niets schreeuwend naar hem toe waarbij je dreigende gebaren maakte met je hand en vinger en met je telefoon op zijn bureau sloeg. Ondergetekende heeft dit als bedreigend ervaren. Hij heeft geprobeerd te achterhalen wat er aan de hand was maar dat wilde je niet uitleggen waarna je boos bent weg gelopen en een pauze hebt genomen.
- -
Je gedrag wordt als achterdochtig, dreigend en vijandig ervaren waarbij inmiddels meerdere collega's hebben aangegeven je gedrag als onprettig te ervaren. Voorbeelden hiervan: Donderdag 16 mei jl heb je tegen een collega in het voorbijgaan gezegd ‘je bent zeker trots op je lichaam, je moet sporten’. Dit is als ongewenst ervaren. Dergelijke uitlatingen getuigen niet van respect, zo willen we niet dat er met elkaar omgegaan wordt. Vrijdag 17 mei jl. heeft een collega jouw gedrag als onprettig ervaren tijdens een ploegwissel.
Toen [G] je donderdagochtend 21 mei jl. uitnodigde ow met hem en [B] een gesprek aan te pan over een aantal zaken die zijn voorgevallen weigerde je. Ze hebben je vervolgens schriftelijk uitgenodigd voor een gesprek diezelfde middag. Tijdens dit gesprek stelde je je achterdochtig op en hebben ze beide je gedrag zowel verbaal als non-verbaal als intimiderend en dreigend ervaren. Je deed niet-respectvolle uitspraken naar hen als `valse mensen beschermen valse mensen'. Ze hebben tijdens dit gesprek meerdere keren aangegeven dat jouw houding, gedrag en uitspraken de grens van respectvol gedrag overschrijden. Daarnaast hebben ze aangegeven dat dit gedrag naar collega's en leidinggevenden niet langer kunnen tolereren. Binnen DHL willen we dat er met respect met elkaar wordt omgegaan, die grens ben je wederom meerdere keren over gegaan en ga je nog steeds over. Je hebt aangegeven dit niet zo te zien.
2) Onvoldoende functioneren
Er hebben zich meerdere situaties plaatsgevonden waarbij je onvoldoende secuur werkte en de bij jou bekende protocollen niet na hebt geleefd:
Donderdag 9 mei heb je een kist laten vallen waarbij deze op een pallet met papier viel. Ben collega heeft je geadviseerd om de pallet te laten controleren door een bookexpert. Dit heb je Met gedaan en daarbij heb je geen incidentmelding gemaakt bij je coördinator terwijl dit volgens de, bij jou bekende, procedure wel moet.
Vrijdag 10 mei j1. heb je verzaakt een zending met een oranje formulier zelfstandig volgens de bij jou bekende protocol en werkinstructie te laten controleren door een bookexpert. De zending heb je Met open gemaakt en gewoon geboekt. Hiermee komen we als DHL dc afspraken met de klant niet na hetgeen consequenties kan hebben voor zowel de klant als DHL.
Vrijdag 10 mei jl. heeft de klant geconstateerd dat je niet je persoonlijke beschermingsmiddelen hebt gebruikt bij het verwerken van een zending waarbij je geen handschoenen aan had bij het verken van blanke metalen delen. Je bent op de hoogte van de voorschriften rondom het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen en de behandeling van blank metaal. Door blank metaal met blote handen aan te raken kan dit metaal beschadigd raken en/of corrosie ontstaan hetgeen consequenties heeft voor zowel de klant als DHL.
Maandag 12 mei jl. heb je een pickfout gemaakt waarbij je 2 stuks hebt geboekt maar 1 stuk hebt gepickt. Dit kwam als issue terug van de Want. Bij het hierop aanspreken door de bookexpert ontkende je dit waarbij hij jouw houding als onprettig heeft ervaren.
Woensdag 15 mei jl. had je ecn zending met een schade aan de buitenkant waarbij je Warehouse coordinator je heeft verzocht om de dozen van elkaar af te halen en los te maken zodat hij bier een controle op Icon uitvoeren. Je hebt vervolgens de hele doos kapot getrokken met de opmerking dat hij het nu ook kon zien. Op de vraag van hem waarom je niet deed zoals hij het je gevraagd had (een filter eruit halen en na controle weer terug doen) antwoordde je dat je dat niet deed omdat het je te veel tijd kost.
Je geeft bij de genoemde situaties aan dat dit niet klopt. Zelfs situaties waar [G] zelf onderdeel van was. Aangezien het lastig was om een echt gesprek met je te voeren omdat je ons bleef onderbreken hebben we niet alle incidenten met je kunnen bespreken.
We hebben afgelopen jaren meerdere pogingen gedaan om je hulp aan te bieden maar deze weiger je. Januari jl. hebben we je verzocht goed na te denken over je toekomst binnen DHL, jouw aandeel hierin, wat jij hierin gaat veranderen en hoe DHL je hierbij kan helpen.
Donderdag 21 mei jl. is wederom gevraagd wat ervoor nodig is dat jij weer een goede medewerker wordt die zich respectvol opstelt naar alle mensen binnen het CDC, geen ontoelaatbaar gedrag meer vertoont en weer kwalitatief goed werk levert. Je geeft aan dat je dit nu allemaal al doet. Net als tijdens voorgaande gesprekken is nogmaals onze zorg uitgesproken en je hulp aangeboden, dit weiger je, je geeft aan geen hulp nodig te hebben.
Aangezien je je gedrag en gemaakte fouten en niet-respectvolle gedragingen niet zelf herkend en erkend, niet wil veranderen, geen hulp ervaart en dit gedrag zelfs in het gesprek 21 mei jl. gesprek laat zien is uitgesproken ons zorgen te maken over de toekomst met jou binnen DHL. Jij geeft aan bij DHL te willen blijven werken. [G] en [B] hebben aangegeven dat dit alleen mogelijk is als dit ontoelaatbare gedrag niet meer voorkomt.
De maat is vol, jouw houding, gedrag en functioneren kunnen we niet langer tolereren waarbij we na diverse pogingen om je hulp aan te bieden, verbeterafspraken met je te maken tot de conclusie komen dat er een onhoudbare situatie is ontstaan. Je dient deze brief clan ook op te vatten als een laatste waarschuwing. Als jij bij DHL wil blijven werken zul je echt je houding en gedrag moeten veranderen. Als dit niet zo is dan zijn wij gedwongen te over te gaan tot beëindiging van het dienstverband waarbij wij ook de mogelijkheid van ontslag op staande voet openhouden indien (opnieuw) sprake is van een ernstige overtreding van onze bedrijfsregels of omgangsvormen. In verband met dat laatste wijzen wij je nog eens nadrukkelijk op de inhoud van het HR Beleid Gewenste Omgangsvormen. Wij hebben daarvan een kopie bijgevoegd.
We verzoeken je goed na te denken over je toekomst binnen DHL, jouw aandeel hierin, wat jij hierin gaat veranderen en hoe DHL je hierbij kan helpen. Om zeker te zijn dat deze brief je bereikt en gezien de eerdere ervaringen waarbij je brieven voor onze ogen verscheurde, sturen we deze brief zowel per gewone post als aangetekend naar je.
(…)”
2.4.
Bij brief van 3 juli 2019 heeft [G] (teamleider binnen DHL) [verweerster] het volgende geschreven:
“(…)
Hierbij de schriftelijke bevestiging van de officiële waarschuwing die we je woensdag 3 juli 2019, hebben gegeven.
Er hebben zich op 20 juni en 18 juni situaties voorgedaan waarbij je houding en uitspraken door collega's en leidinggevende als intimiderend en/of onprettig en/of niet-respectvol werd ervaren:
- -
Donderdag 20 juni jl. tijdens de ochtenddienst heb jij je onrespectvol uitgelaten over een collega waarbij je houding als intimiderend werd ervaren. Jij vergeleek je collega met een andere collega op een onvriendelijke wijze. Daarna onstond er een ruzie met je collega die deze uitlating van jou niet accepteerde.
Toen ik jou tegen kwam heb ik je gevraagd wat er was gebeurd. Hierop wilde jij geen antwoord geven. Tevens gaf je aan te willen stoppen met werken en direct naar huis toe te willen gaan. 1k heb jou toen gevraagd hier goed over na te denken en te stoppen met ruzie te maken met je collega's op de afdeling. Vervolgens heb ik jou gevraagd om een pauze te nemen om weer rustig te worden. Daarna heb jij je werkzaamheden op de afdeling hervat.
- -
Dinsdag 18 juni jl. tijdens de ochtenddienst heb jij een medewerker van de afdeling kitting, die voorbij liep, uitgemaakt voor 'slang'. De collega heeft dit als dreigend intimiderend ervaren. Een andere collega is hiervan getuige geweest.
Ik heb je aangegeven dat jouw houding, gedrag en uitspraken de grens van respectvol gedrag overschrijden. Binnen DHL willen we dat er met respect met elkaar wordt omgegaan, die grens ben je wederom over gegaan. Ik kan dit niet langer accepteren, en ik wil dat je daarmee onmiddellijk ophoud.
(…)”
2.5. Bij brief van 9 december 2019 heeft DHL [verweerster] een vaststellingsovereenkomst ter beëindiging van het dienstverband aangeboden. [verweerster] heeft dat aanbod afgewezen. Verder staat in de brief het volgende:
Na meerdere officiële waarschuwingen met in mei 2019 de laatste officiële waarschuwing voor je terugkerende onacceptabele houding en gedrag heeft er woensdag 4 december jl. opnieuw een ernstig incident plaatsgevonden waarbij je de bedrijfsregels en omgangsvormen hebt overtreden. Je bent die dag ook op eigen initiatief tijdens je dienst en zonder toestemming te vragen naar huis gegaan.
Vanwege de onhoudbare situatie als gevolg van de diverse incidenten en om ons te beraden over de vervolgstappen ben je vervolgens tot nader order op non-actief gesteld.
Maandag 9 december jl. hebben [C] (Operations manager) en ondergetekende (kantonrechter: [B] , HR business partner) een gesprek met je gevoerd naar aanleiding van de gebeurtenissen op woensdag 4 december jl. Die dag heb je door je gedrag collega's overstuur gemaakt en gezorgd voor een ernstige verstoring van het werkproces. Dat heb je gedaan door onder andere de van DHL ontvangen chocoladeletter door de ruimte te gooien, pakbonnen en andere belangrijke papieren weg te gooien (naar eigen zeggen in de prullenbak). En door de gekregen banketstaaf op je desk kapot te slaan.
Andere medewerkers hebben zich beklaagd dat ze zich door jouw gedrag geïntimideerd voelen en van hun werk afgehouden worden. Er zijn diverse collega's op de werkvloer die aangegeven hebben niet meer met of naast jou te willen werken vanwege de spanningen die dat meebrengt.
In het gesprek dat we voerden over de incidenten op 4 december jl. ontkende of weersprak je deze niet, maar gaf je aan dat het werk een slechte invloed op je heeft. In dit gesprek reageerde je voorts onnodig kwetsend en afwijzend naar de heer [C] , toen die refereerde aan de hulp die eerder via de vertrouwenspersoon is aangeboden.