Op 1 maart 2024 is [eiser] door [naam 2] , die verbonden is aan IJsselvliet, uitgenodigd voor een gesprek op 4 maart 2024 op kantoor bij IJsselvliet. Eenmaal bij IJsselvliet aangekomen wordt [eiser] opgevangen door [naam 2] en meegenomen naar een spreekkamer. In de spreekkamer zat - zonder voorafgaande aankondiging - [naam 1] , vergezeld door mr. Wiechers . [eiser] , [naam 1] en mr. Wiechers hebben toen kort met elkaar gesproken, waarbij mr. Wiechers een vaststellingsovereenkomst ter beëindiging van het dienstverband met wederzijds goedvinden aan [eiser] heeft overhandigd. Na het gesprek heeft mr. Wiechers , voor zover relevant, het volgende aan [eiser] bericht:
“(…)
Vanochtend hebben we een gesprek gehad waarbij [naam 1] en ondergetekende aanwezig waren.
In dit gesprek is aangegeven dat de beslissing is genomen om afscheid van je te nemen en de
arbeidsovereenkomst met jou te beëindigen. We hebben tevens toegelicht welke gronden aan deze beslissing ten
grondslag liggen.
Ook hebben we aangegeven dat uitgangspunt is dat cliënte als "goed werkgever" afscheid wil nemen. Dat
betekent dat op een respectvolle wijze waarbij beschadiging van beide partijen wordt voorkomen: een afscheid
"via de voordeur" met positieve referenties en een redelijk voorstel ter beëindiging van de arbeidsrelatie.
Je had geen behoefte aan toelichting op het voorstel, ik heb enkel de vso aan jou overhandigd. Deze ontvang je
bijgaand nogmaals.
Zoals aangegeven wordt je per direct vrijgesteld van werk.
Er zijn op dit moment heel weinig mensen op de hoogte gebracht van dit gesprek: de familie en [naam 4] , [naam 5]
van HR en [naam 6] van ICT zijn op de hoogte en het DT zal op de hoogte gebracht worden. Dat willen we komende
week zo houden. Binnen de organisatie zal de komende week gecommuniceerd worden dat sprake is van
afwezigheid wegens ziekte.
Cliënte geeft je de gelegenheid om deze week over het voorstel na te denken en graag ontvang ik in de loop van
deze week, doch donderdag 7 maart voor 10.00 uur je reactie.
Indien eind deze week geen overeenstemming bestaat over een regeling, gaat er maandag 11 maart a.s.
communicatie uit binnen de organisatie dat er sprake is van non-actiefstelling en zal een ontbindingsprocedure
gestart worden.
Communicatie mag via ondergetekende verlopen en namens cliënte verzoek ik je uitdrukkelijk geen contact op te nemen met collega's en andere betrokkenen.
In afwachting van je spoedige reactie.
(…)”