3.1. 3.1.
Op grond van de niet of onvoldoende weersproken stellingen en de overgelegde producties, wordt uitgegaan van de volgende feiten.
a. NSR is onderdeel van de N.V. Nederlandse Spoorwegen ("NS") en is verantwoordelijk voor het reizigersvervoer per spoor in Nederland, waarbij circa 1,1 miljoen reizigers per dag vervoerd worden.
b. Per 11 december 2016 is een nieuwe dienstregeling van de NS van kracht, op basis waarvan de dienstroosters voor machinisten en hoofdconducteurs (HC's) worden bepaald in de vorm van "werkpakketten", waarbij personeel en materieel aan de dienstregeling gekoppeld worden.
c. NSR en VVMC hebben vanaf oktober 2016 een aantal keren met elkaar gesproken over de door haar leden ervaren problemen rondom de nieuwe werkpakketten. Ook andere vakbonden zijn bij de overleggen over de werkpakketten betrokken.
d. NSR heeft vervolgens inloopsessies gehouden op standplaatsen om de medewerkers bij te praten over de situatie rondom de werkpakketten en mogelijke oplossingen. Vervolgens hebben NSR en VVMC op 1 november 2016 - in een extra vakbondsoverleg - het resultaat hiervan besproken.
e. NSR heeft besloten om in april 2017 nieuwe aangepaste werkpakketten op te leveren voor de machinisten en voor de HC's in juni 2017. NSR heeft dit gecommuniceerd naar de medewerkers.
f. Bij brief van 8 december 2016 heeft VVMC haar onvrede geuit over de nieuwe werkpakketten en daarbij eisen geformuleerd. In deze brief van VVMC aan NSR staat - voor zover thans van belang - vermeld:
“Op 5 oktober 2016 heeft de VVMC via een Signaal laten weten dat de eerste geluiden die wij ontvingen over de werkpakketten zeer negatief waren. Duidelijk was toen al dat er sprake was van een afname van intercity’s en een toename van stoptreinen in de regio’s. In hetzelfde Signaal heeft de VVMC aangegeven dat liet erop lijkt dat NS alsnog liet ‘rondje om de kerk’ wil invoeren met als tussenstap ‘het rondje in de regio’.
Vervolgens heeft er op 13 oktober 2016 vakbondsoverleg plaatsgevonden waar de VVMC (samen met andere bonden) een stevig gesprek heeft gevoerd met de directie van NSR over de werkpakketten. Wij hebben de directie duidelijk gemaakt dat er op veel standplaatsen grote ontevredenheid is over de werkpakketten. Tevens is er door bonden de eis neergelegd om alles te doen wat er mogelijk is om tot betere en aanvaardbare werkpakketten te komen.
Bonden hebben hierbij de datum 1 november2016 genoemd als datum waarop de directie van NSR het resultaat van hun inspanningen aan de bonden moest presenteren. (…).
Op 1 november heeft de directie van NSR een aantal oplossingsrichtingen gepresenteerd. Voor de korte termijn wilde men bekijken welke opties lokaal mogelijk zijn, wilde men voorbereidende sessies voor PE’s met de grootste problemen op 3 en 4 november en men wilde een landelijke knip- en plaksessie op 5 november organiseren. Voor de langere termijn gaf de directie aan per april 2017 een volledig nieuw werkpakket te presenteren (…). Bonden hebben daarop aangegeven dat zij na de landelijke knip- en plaksessie hun achterbannen gaan raadplegen. (…).
Na overleg met onze achterban zijn wij tot het volgende eisenpakket gekomen:
-de 1100-serie en de ICO diensten integreren in het hele werklijnenpakket.
-in het basispakket de normtijden met 5 minuten vergroten.
-korte keringen beperken.
-maximaal 25% diensten op 1 baanvak per standplaats.
-unieke kilometers relateren aan de hoeveelheid personeel per standplaats. Bovendien deze unieke kilometers alleen maar tellen op doordeweekse dagen.
-lusten en lasten moderniseren.
-geen dedicated standplaatsen voor materieel of treinserie.
-FLIRT en ander nieuw binnenkomend materieel moeten meedoen in het gehele landelijke werkpakket.
-rekening houden met de lokale situatie bij het maken van het werkpakket. Moet lokaal roosterbaar zijn.
-maximaal 2 ipv 3 slagen.
-na april 2017 geen wijzigingsbladen meer verwerken die aan bovengenoemde eisen geweld aan doen.
Volgens de VVMC zijn de hierboven geformuleerde eisen nodig om tot aanvaardbare werkpakketten te komen voor alle medewerkers. Zoals hierboven reeds vermeld beschouwen wij deze brief als een ultimatieve brief en krijgt u tot uiterlijk 18 december 2016, 17.00 uur, de tijd om te reageren op onze eisen. Mocht u niet reageren en dan sluiten wij acties, in welke vorm dan ook, niet uit! Uiteraard zijn wij bereid om bovenstaande eisen toe te lichten.”
g. NSR heeft bij brief van 15 december 2016 gereageerd op voornoemde brief van VVMC. In deze brief van NSR staat - voor zover thans relevant - vermeld:
“(…). We nemen de zorg die u in uw brief aangeeft uiteraard zeer serieus. Ook wij vinden het belangrijk dat medewerkers een goed werkpakket hebben. De eisen die u in uw brief hebt geformuleerd, leiden bij ons tot een behoefte aan een nadere toelichting. We nodigen u daarom uit voor een ingelast vakbondsoverleg a.s. maandag 19 december 2017 om 14:00 uur in Utrecht. We zullen ook de andere vakbondsbestuurders voor dit overleg uitnodigen. In dat overleg zullen alle partijen in de gelegenheid zijn hun inbreng te leveren.
Ik wil vooraf de kanttekening plaatsen dat het onderwerp werklijnen en in het bijzonder het model van Lusten & Lasten onderwerp is van gesprek met de medezeggenschap van NSR. Met hen is inmiddels ook gesproken over dit onderwerp. In het gesprek licht ik dit graag aan u toe.”
h. Bij email van 18 december 2016 te 17:19 uur heeft VVCM aan NSR bericht:
“Op 8 december 2016 heeft u van de VVMC een schrijven ontvangen waarin wij een ultimatum hebben gesteld. Tevens heeft de VVMC in dit schrijven duidelijk aangegeven wanneer er geen inhoudelijke reactie op de door ons gestelde eisen wordt gegeven, dat de VVMC acties in welke vorm dan ook, niet uit kan sluiten.
Vervolgens hebben wij op 15 december jl. een reactie van mevr. [vrouw A] ontvangen waarbij wij helaas hebben moeten constateren dat er op geen enkele wijze inhoudelijk op de door ons gestelde eisen wordt ingegaan. Van de uitnodiging die gedaan wordt in dezelfde brief om op 19 december 2016 in een extra vbo extra toelichting te geven, zullen wij dan ook geen gebruik maken. Het verbaasd ons zeer dat u niet inhoudelijk bent ingegaan op de eisen omdat ondergetekende naast de brief het belang hiervan zowel bij dhr. [man A] als bij mevr. [vrouw B] mondeling heeft aangegeven.
Wij hebben de reactie van mevr. [vrouw A] op 16 december 2016 in een overleg met het hoofdbestuur besproken. Aangezien er niet inhoudelijk op onze eisen is ingegaan gaan we, zoals aangegeven in onze ultimatieve brief van 8 december 2016, over tot het voorbereiden van acties.”
i. Bij brief van 18 december 2016 heeft NSR op voornoemde email van VVCM gereageerd als volgt:
“(…). In mijn brief van 15 december jl. heb ik u - in vervolg op het door u op 8 december jl. gestelde ultimatum - uitgenodigd voor een extra vakbondsoverleg op 19 december a.s. Vanmiddag heeft u laten weten niet in te gaan op deze uitnodiging.
Ik betreur uw afwijzing op mijn uitnodiging en ben hierover bovenal zeer verbaasd. In uw brief d.d. 8 december jl. geeft u namelijk zelf aan bereid te zijnde door u geformuleerde eisen toe te lichten. Ik heb daarop aangegeven inderdaad behoefte te hebben aan een nadere toelichting en ik heb u om die reden uitgenodigd voor een overleg over hetgeen u in uw brief vraagt. Ik heb hier ook de andere vakbonden bij uitgenodigd zodat alle partijen hun inbreng kunnen leveren. Dat u nu - de dag voor het voorgestelde overleg - meedeelt dat u niet ingaat op deze uitnodiging tot een gesprek, vind ik in het licht van het bovenstaande onbegrijpelijk, ook gezien het feit dat het hier om een complex en voor alle partijen belangrijk onderwerp gaat. Ingaan op uw eisen via schriftelijke communicatie is daarom onmogelijk en zeer ongebruikelijk. Ik wil u daarom opnieuw uitnodigen voor een ingelast vakbondsoverleg en wel op dinsdag 20 december a.s. 11.00 uur in Utrecht. (…).”
j. VVCM heeft haar leden bij brief van 19 december 2016 bericht als volgt:
“(...). De VVMC is meer dan verbaasd dat de directie NSR wederom een nadere toelichting wenst over de problematiek rondom de werkpakketten. Immers in de afgelopen maanden is er meer dan voldoende overleg geweest, en hebben de oplossingsrichtingen van NSR niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Nu wij geen inhoudelijke reactie hebben ontvangen, en de VVMC niet voor het verstrijken van het ultimatum is uitgenodigd voor overleg, betekent dit dat wij acties gaan voorbereiden. Dit hebben wij per brief aan de directie NSR meegedeeld, direct ná het verstrijken van het gestelde ultimatum.
Het moge duidelijk zijn dat wij de uitnodiging voor het extra ingelaste vakbondsoverleg hebben afgewezen.
Op zeer korte termijn laten wij aan de directie NSR weten, welke vorm en duur onze acties zullen hebben en waar en wanneer deze acties zullen plaatsvinden.
Het hoofdbestuur van de VVMC roept al haar actieleiders in het land op om zich gereed te maken voor een lange warme winter!”
k. NSR heeft bij brief van 20 december 2016 aan VVCM geschreven:
“Naar aanleiding van uw ultimatieve brief van 8 december heb ik u met brieven van 15 en 18 december jl. uitgenodigd voor ingelast vakbondsoverleg. Zoals ik in mijn schrijven van 18 december heb aangegeven, heb ik naar aanleiding van de door u gestelde eisen behoefte aan een nadere toelichting. De door u geformuleerde eisen zijn voor mij namelijk niet allemaal even duidelijk; wat bedoelt u bijvoorbeeld met ‘modernisering van lusten en lasten’ en wat verstaat u onder het aanpassen van de normtijden? Daarnaast is het onderwerp werklijnen en in het bijzonder het model van Lusten & Lasten onderwerp van gesprek met de medezeggenschap van NSR. Ik heb om die reden - naast een inhoudelijke toelichting op uw eisen - ook behoefte aan een toelichting hoe u kijkt naar de door u gestelde eisen en de rol van de OR NSR.
Tot mijn grote teleurstelling heeft u tot tweemaal toe op het laatste moment en zonder verdere toelichting gemeld niet in te gaan op mijn uitnodiging om met elkaar te overleggen.(…).”
l. Bij email van 20 december 2016 heeft VVCM op voornoemde brief van NSR gereageerd en schrijft:
“Op 8 december 2016 heeft u van de VVMC een ultimatieve brief ontvangen. (…). Tevens hebben wij toen ons eisenpakket voor een beter werkpakket voor alle machinisten en hoofdconducteurs aan NS kenbaar gemaakt.
Het ultimatum is verstreken op 18 december 2016 om 17.00 uur. U hebt ervoor gekozen om niet inhoudelijk te reageren vóór de afloop van het ultimatum. Dit ondanks onze herhaaldelijke verzoeken zoals beschreven in onze brief van 18 december jongstleden.
In onze brief van 18 december 2016 geven wij u ook duidelijk aan dat de VVMC na het verstrijken van het ultimatum over gaat tot voorbereidingen van acties, zoals aangekondigd in onze ultimatieve brief.
Gezien het vorenstaande zal het u niet verbazen dat de VVMC en haar leden overgaan tot het voeren van actie. Middels dit schrijven kondig ik die actie officieel aan en zend ik u de concrete informatie over de inhoud van de staking.
Datum: vrijdag 23 december 2016.
Tijdstip: aanvang dienstregeling tot 11:00 uur.
Standplaatsen: Amsterdam, Rotterdam en Hoofddorp. (…).”
m. VVMC heeft haar leden opgeroepen om op vrijdag 23 december 2016 over te gaan tot het voeren van actie en het werk vanaf de aanvang van de dienstregeling tot 11.00 uur te onderbreken op de standplaatsen Amsterdam, Rotterdam en Hoofddorp.