AH e-Commerce heeft op 15 januari 2024 aan de ondernemingsraad bericht het Fulfilment-besluit zoals dat was voorgenomen, te hebben genomen. Daarbij heeft AH e-Commerce alle door de ondernemingsraad in haar advies genoemde voorwaarden overgenomen, behalve voorwaarde 1c:
“Wij kunnen dit advies/voorwaarde helaas niet overnemen. Zoals uw raad weet, heeft Albert Heijn e-Commerce de ambitie om landelijk — en dus niet per HSC — tot 25% eigen medewerkers door te groeien (Fulfilment en Delivery samen). Wij hebben eerder in onze adviesaanvraag kenbaar gemaakt wat onze initiatieven zijn om deze ambitie waar te maken:
a. Alle Allrounders Fulfilment op contract
b. Visie vast/flex bij mechanisatie
c. Vast-flexpercentage agenderen op OV vergaderingen
d. OR betrekken in meer roulatie in een rol in HSC Zwolle als pilot
Bovendien zijn ook de volgende omstandigheden van belang:
1. Aangezien uitzendbureaus huisvesting regelen en Albert Heijn e-Commerce dit niet kan bieden, hebben veel uitzendkrachten een voorkeur voor een dienstverband met het uitzendbureau. Een dienstverband met Albert Heijn zou namelijk betekenen dat de uitzendkrachten hun huisvesting kwijtraken, omdat ze dan niet langer aanspraak kunnen maken op huisvesting via het uitzendbureau. Pas indien uitzendkrachten besluiten om zich meer definitief in Nederland te vestigen, zijn zij bereid zelf een woning te gaan zoeken en willen zij een vast contract bij Albert Heijn overwegen. Daar komt nog bij dat het vinden van een woning op zich ook al een probleem is. Een groot deel van de uitzendkrachten heeft overigens een contract voor onbepaalde tijd bij de uitzendbureaus.
2. De vraag naar online boodschappen fluctueert enorm, waardoor Albert Heijn e-Commerce niet op voorhand een gegarandeerd aantal uur per dag kan verzekeren. Afhankelijk van soms moeilijk voorspelbare omstandigheden kan de vraag stijgen of dalen. Een arbeidsovereenkomst met een vaste omvang per dag of per week is daardoor bedrijfseconomisch niet altijd verantwoord. Dit brengt mee dat er altijd behoefte zal zijn aan een zekere flexibele schil.
3. Daarnaast hebben wij u al eerder medegedeeld dat het voor ons lastig is volledige diensten aan Shoppers aan te bieden. Onze ambitie is de diensten zo volledig mogelijk aan te bieden, maar in de praktijk blijkt dit niet altijd mogelijk. Wanneer wij een Albert Heijn-contract aan de uitzendmedewerker aanbieden, hebben wij mogelijk niet genoeg werk voor deze medewerkers en gaat onze voorkeur uit naar flexibel inzetbare uitzendkrachten.
4. Tevens zijn wij aan het onderzoeken of wij kort-parttimers kunnen inzetten.
5. We willen het aandeel vaste medewerkers wel verhogen, maar zijn tegelijkertijd ook aan het nadenken over hoe we dit op een duurzame manier vorm kunnen geven. Zoals u weet impliceert bijvoorbeeld de functie van Shopper zwaar fysiek werk. In Nederland woonachtigen willen dit werk niet doen. Om die reden worden veelal arbeidsmigranten ingezet die dit werk alleen op tijdelijke basis willen doen om vervolgens naar hun land van herkomst terug te keren. Er wordt momenteel een visie gevormd wat er verantwoord is wat betreft de duurzame inzetbaarheid bij een arbeidsovereenkomst met Albert Heijn binnen iedere functie. Wij zijn in afwachting van uw uitnodiging om een toelichting te geven op onze visie hoe naar 25% eigen medewerkers te groeien (uitkomsten KIK vast-flex).”