3.4
In december 2014 is de afdeling Veiligheidszaken van de coöperatie VGZ UA (hierna: Veiligheidszaken) voor VGZ een onderzoek gestart naar de rechtmatigheid van de besteding van de pgb’s van (onder meer) de onder 2.2 vermelde budgethouders in de periode 1 januari 2013 tot en met 31 december 2014. Het door Veiligheidszaken naar aanleiding van dit onderzoek uitgebrachte rapport ‘Onderzoeksrapport Z15 002 Stichting Hoeve Jedidja’ (hierna: het onderzoeksrapport) vermeldt voor zover hier van belang:
“(…)
Aanleiding onderzoek
De afdeling Veiligheidszaken heeft begin december 2013 een melding ontvangen over Jedidja.
Hierin wordt het volgende gemeld:
- Jedidja zou meer factureren dan zij daadwerkelijk aan zorg levert;
- Hulpverleners zouden zelf kampen met psychische problemen;
- Budgethouders zouden zelf zorg verlenen.
De afdeling PGB Misbruik en Oneigenlijk gebruik (verder PGB M&O) van Zorgkantoren Coöperatie VGZ ua heeft begin 2014 een intensieve controle uitgevoerd op de verantwoordingen van 1 budgethouder. Op 9 juli 2014 rapporteert PGB M&O aan Veiligheidszaken dat zij de verantwoordingstukken hebben ontvangen en het volgende hebben geconstateerd:
- Het zorgplan van Jedidja vertoont gelijkenis met dat van Zorgcentrum De Nes (Stichting Kores de Drechtsteden/de Neshoeve);
- Jedidja factureert wekelijks 168 uur (24x7) per week aan zorg en beide stichtingen blijken volgens de zorgplannen heel erg gericht te zijn op het praktiseren van religie;
- PGB M&O stelt vraagtekens bij de kwaliteit van de zorg die wordt geleverd.
(….)
Rechtmatigheidsonderzoek Veiligheidszaken
Eind december 2014 heeft de afdeling Veiligheidszaken (voorheen Speciale Zaken) besloten een rechtmatigheidsonderzoek in te stellen, omdat de signalen, de administratieve onderzoeken en huisbezoek daartoe aanleiding gaven.
(…)
Administratief onderzoek
In het kader van het rechtmatigheidsonderzoek heeft Veiligheidszaken een aanvullend administratief onderzoek verricht.
De volgende zaken vielen op tijdens het aanvullend administratief onderzoek:
Jedidja nam voor meerdere van haar budgethouders het beheer van het pgb over, dit werd door middel van een getekende machtiging geregeld;
Tussen 1 januari 2013 en 31 december 2014 hebben in totaal 9 budgethouders zorg ingekocht bij Jedidja. Dit is ingekocht met pgb dat was toegekend door Trias Zorgkantoor B.V.;
De volgende functies zijn ingekocht met de pgb's: persoonlijke verzorging, verpleging, huishoudelijke hulp, begeleiding individueel, begeleiding groep (met vervoer) en toezicht;
Uit de zorgplannen blijkt niet duidelijk waar de persoonlijke verzorging, verpleging, huishoudelijke hulp, begeleiding individueel, begeleiding groep (met vervoer) en het toezicht uit bestond;
De gefactureerde begeleiding groep bestond volgens de weekroosters (weekrooster 1.37) uit activiteiten die niet gekwalificeerd zijn als AWBZ-zorg, zoals zegenen en bidden, Bijbelstudie, bezinning, dankbaarheidsbord, kerkdienst, zwemmen, groepsgesprekken en gezamenlijk eten. Begeleiding groep vond plaats op het thuisadres. Er is dan ook geen sprake geweest van vervoer;
Er zijn latere weekroosters (weekrooster 1.42) aangeleverd waarop deze activiteiten niet meer staan vermeld en zijn `vervangen' door AWBZ-terminologie zoals persoonlijke verzorging, huishoudelijke hulp, verpleging begeleiding individueel en begeleiding groep;
Een eerste weekrooster 1.21, uit 2014, bevat vrijwel dezelfde zorg als weekrooster 1.37;
Op de weekroosters staan vaste zorgmomenten vermeld. Dit komt niet overeen met hetgeen in de zorgplannen staat;
Van de individuele begeleiding kan niet worden bepaald in welke mate deze geleverd zou zijn en of deze kan worden aangemerkt als AWBZ-zorg. Juiste urenspecificaties ontbreken om te bepalen in welke mate begeleiding individueel is geboden. De urenspecificaties zijn gemiddelde tijden en geven geen realistisch beeld van de geleverde zorg. Tevens staat niet vermeld op welke tijden de zorg geleverd is, het is hierdoor niet mogelijk om na te gaan of zorg tegelijkertijd is geleverd;
Er wordt gesproken van 24-uurs zorg in de facturen en zorgovereenkomsten. Dit komt niet overeen met hetgeen in de zorgbeschrijving en weekroosters staat;
Naast de inzet van vaste begeleiders, werd de zorg gedeeltelijk geleverd door vrijwilligers. Zorg die door vrijwilligers wordt geboden mag niet ten laste komen van het pgb. Dit staat vermeld in de jaarlijkse vergoedingenlijst pgb;
Er zijn geantedateerde zorgovereenkomsten en geantedateerde documenten met zorgafspraken aangeleverd;
Er werd niet conform de pgb-systematiek achteraf betaald voor de geleverde en gefactureerde zorg. De betalingen aan Jedidja werden gebaseerd op het door het zorgkantoor uitbetaalde voorschot. Het vrij besteedbare bedrag werd bij meerdere budgethouders afgetrokken van het voorschot. Het overgebleven voorschot werd binnen enkele dagen doorgestort naar Jedidja. Het doorstorten van het pgb is niet toegestaan;
Niet het totaal aan zorg geleverde bedrag wordt in rekening gebracht, maar het volledige voorschot dat de budgethouder ontvangt van het zorgkantoor (minus het vrij besteedbare bedrag);
Er is sprake van een vast maandtarief op de zorgovereenkomsten terwijl er geen afspraken zijn gemaakt over werkuren. Uit gesprekken met zowel budgethouders als zorgverlener is gebleken dat er niet op vaste tijden zorg werd verleend;
In bepaalde zorgovereenkomsten is afgesproken dat de budgethouder zelf verantwoordelijk is voor de financiële schade die de stichting lijdt door tussentijdse opzegging. Dit is tegenstrijdig met hetgeen is opgenomen in de zorgovereenkomsten die zijn opgesteld door de Sociale Verzekeringsbank;
Op de facturen stond het volgende vermeld: “Het is ons bekend, dat u het bedrag van de factuur, zijnde €.. niet geïndiceerd hebt gekregen. Het verschil tussen het factuurbedrag en uw budget, hoeft u voorlopig niet over te maken. Met een eventuele nabetaling zullen wij dit echter wet verrekenen”;
Er worden aanzienlijke bedragen gerekend voor begeleiding toezicht. Er is echter geen sprake van een nacalculatie van de vooraf betaalde zorg. Ongeacht of er gebruik gemaakt is van de oproepdienst wordt het volledige bedrag voor begeleiding toezicht gefactureerd;
Op 30 oktober 2013 ontving het zorgkantoor van de heer [appellant] een brief waarin wordt gesteld dat een woongemeenschap niet kan werken met urenstaten. In een woongemeenschap heeft men talloze korte en langere ontmoetingsmomenten met elkaar. Bijgevoegd is een zorgmomentenoverzicht, waarin zou worden weergegeven wat de zorgmomenten zijn bij Hoeve Jedidja. Op het overzicht staat echter alleen algemeen welke zorg op welke momenten zou worden geboden, het is ook niet duidelijk of dit zorgplan specifiek op de budgethouder van toepassing is en bovendien worden veel activiteiten vermeld die niet mogen worden betaald uit het pgb. Middels de brief van 4 november 2013 zijn de kosten echter wel goedgekeurd, omdat uit de zorgmomenten zou blijken dat begeleiding individueel en begeleiding groep niet op zelfde moment gegeven zouden worden;
Daarnaast vermeldt hij dat begeleiders vaak mee gaan naar het ziekenhuis, huisarts, tandarts, boodschappen doen, instanties en dergelijke.
Bevindingen naar aanleiding van interviews
Uit de gesprekken die zijn gevoerd met budgethouders blijkt dat in de praktijk geen persoonlijke verzorging, verpleging, huishoudelijke hulp, begeleiding groep (met vervoer) en toezicht is geleverd door Jedidja;
Huishoudelijke taken werden gedeeltelijk door de bewoners zelf gedaan, zoals het schoonhouden van de eigen ruimten. Tijdelijk zou er sprake zijn geweest van inhuur van een schoonmaakster om de gezamenlijke ruimten schoon te maken. Er is geen persoonlijke huishoudelijke hulp geboden;
Niet alle budgethouders namen deel aan de groepsgesprekken, studies en dergelijke. Er werd echter voor deze budgethouders wel begeleiding groep gefactureerd, ongeacht de aanwezigheid;
Op de weekroosters staan vaste zorgmomenten vermeld. Dit komt niet overeen met hetgeen in de zorgplannen staat en wat door de budgethouders aan ons is verteld.
Er werd geen urenregistratie bijgehouden door de zorgverleners;
Er wordt gesproken van 24-uurs zorg volgens facturen en zorgovereenkomsten. Dit komt niet overeen met hetgeen door de budgethouders aan ons is verteld;
Naast de inzet van vaste begeleiders, werd de zorg gedeeltelijk geleverd door vrijwilligers. Zorg die door vrijwilligers wordt geboden mag niet ten laste komen van het pgb (vergoedingenlijst pgb). Verklaard is dat budgethouders als onderdeel van het behandeltraject zelf ingezet werden als zorgverlener. Er werd in deze gevallen een
vrijwilligersovereenkomst gesloten met de betreffende budgethouder. Op het moment dat de budgethouder de zorg aan medebewoners verleende, kreeg deze zelf ook nog zorg die betaald werd met het pgb;
De zorg die in de documenten staat beschreven komt niet overeen met hetgeen daadwerkelijk is geleverd volgens de budgethouders;
Enkele budgethouders zijn een aantal dagen op verlof bij familie en/of kennissen geweest. Op deze dagen is door Jedidja wel zorg gefactureerd, ondanks dat de budgethouder niet aanwezig was op het thuisadres;
[…]
Verschillende budgethouders hebben aangegeven dat de heer [appellant] de oprichter en leider was van Jedidja. Volgens budgethouders verleende de heer [appellant] ook wekelijks ‘zorg’. Zo zou hij zich bezig houden met duívelsuitdrijving, gesprekken voeren en bio-resonantie therapie;
Een zorgverlener heeft verklaard zelf geen opleiding te hebben genoten in de zorg. Zij heeft verklaard dat de andere zorgverleners en vrijwilligers ook geen opleiding in de zorg hebben genoten. Zij was aangesteld als vrijwilliger en is later in loondienst gekomen. Wel heeft zij certificaten behaald gedurende haar werkzame periode bij
Jedidja om medicatie te mogen uitdelen, oplossingsgerichte therapie te geven en heeft zij een cursus mindfulness based on cognitieve therapie gevolgd.
Een zorgverlener, die tevens als bestuurder is geregistreerd in de Kamer van Koophandel, geeft aan dat de heer [appellant] heeft gezegd dat zij om praktische reden stond ingeschreven als bestuurder bij de KvK. Dit was volgens haar om praktische redenen, omdat er een bestuur moest zijn. Zij heeft aangegeven dat zij bij Jedidja slechts zorg heeft verleend en geen bestuurlijke taken heeft uitgevoerd. De zorgverlener/secretaris zegt niet te hebben geweten dat zij stond ingeschreven als bestuurder van Jedidja;
Er waren in ieder geval 4 zorgverleners in loondienst bij Jedidja. Daarnaast waren er nog vrijwilligers in dienst;
De heer en mevrouw [appellant] regelden alles rondom de pgb’s. Daarnaast was er een budgethouder die hielp bij de administratie van Jedidja, mevrouw [budgethouder 5];
[…]
Budgethouders hebben bij zorgverlener aangegeven dat er geen persoonlijke verzorging, huishoudelijke hulp en verpleging werd gegeven, maar dat dit wel werd gefactureerd. De zorgverlener heeft dit nagevraagd bij de heer [appellant], maar die gaf aan dat het bij het totaalpakket hoorde;
Sporadisch is er persoonlijke verzorging geleverd aan één budgethouder;
Onderling werden er taken verdeeld. Daarbij werd gekeken naar wat een ieder aan kon en leuk vond, bijvoorbeeld boodschappen doen, de vaatwasser in- en uitruimen en algemene ruimtes schoonhouden;
[…]
Budgethouders waren over het algemeen bang om ‘s nachts te bellen voor hulp. Dit omdat de persoon die het toezicht diende te verlenen regelmatig kwaad werd als zij werd gebeld;
Zorgplannen werden niet in overleg met de zorgverlener en budgethouder gemaakt en werden achteraf opgesteld. Er werd ook niet met zorgplannen gewerkt;
[…]
De urenregistraties waren niet realistisch volgens een budgethouder en zorgverlener;
[…]
Beslissingen aangaande Jedidja werden genomen door de heer [appellant];
[…]
Algemene conclusies
Op basis van onze onderzoeksbevindingen concluderen wij dat er in de periode van 1 januari 2013 tot en met 31 december 2014 geen kwalitatief verantwoorde AWBZ-zorg is geleverd door Jedidja. De zorg zoals omschreven op de documenten die ten behoeve van de verantwoording zijn aangeleverd, komt niet overeen met de zorg die feitelijk is geleverd. De zorgovereenkomsten en de documenten met zorgafspraken zijn (deels) geantedateerd en derhalve valselijk opgemaakt. Op de facturen staan zorgfuncties vermeld die in het geheel niet zijn geleverd. Kennelijk zijn de documenten dusdanig opgesteld om te doen voorkomen dat er sprake was van besteding van het pgb aan kwalitatief verantwoorde AWBZ-zorg, terwijl hieraan in werkelijkheid geen sprake was.
Wij stellen ons op het standpunt dat de pgb’s van 9 budgethouders in de periode 1 januari 2013 tot en met 31 december 2014 niet rechtmatig zijn besteed. Bovendien is ons standpunt dat zowel tijdens de intensieve controles en in bezwaar- beroepsprocedures onjuiste zorgovereenkomsten, onjuiste facturen, onjuiste urenspecificaties, onjuiste zorgafspraken, onjuiste informatie over het doorstorten van de voorschotten, onjuiste verantwoordingsformulieren en onjuiste weekroosters zijn verstrekt met als doel de verantwoorde zorg op verkeerde gronden goed te laten keuren. Onder andere zorgovereenkomsten, weekroosters en zorgplannen zijn achteraf opgesteld en derhalve valselijk opgemaakt.
Aangezien de urenspecificaties en de weekroosters geen juist beeld geven van de daadwerkelijk geleverde zorg, is het voor ons onmogelijk om vast te stellen in welke mate het pgb eventueel wel besteed zou zijn aan zorg die mag worden betaald uit het pgb.
De heer [appellant] was op papier niet betrokken bij de Jedidja. Uit de zorgovereenkomsten, weekroosters en interviews blijkt echter dat de heer [appellant] wel degelijk betrokken was bij Jedidja in de rol van oprichter, bestuurder, leider en zorgverlener.
Budgethouders zijn in principe zelf verantwoordelijk voor de besteding van hun pgb. Uit het onderzoek is echter gebleken dat de budgethouders het beheer van hun pgb volledig bij Jedidja hebben belegd. Jedidja heeft daarop het pgb onjuist besteed en verantwoord.
Concept onderzoeksrapport en gestelde vragen aan Stichting Hoeve Jedidja
Op 6 juni 2017 hebben wij het concept onderzoekrapport aan de bestuursleden van Jedidja verstuurd en hen in de gelegenheid gesteld op bovenstaande te reageren. Daarnaast hebben wij hen gevraagd om de volgende vragen te beantwoorden: […]
Wij hebben geen (tijdige) reactie ontvangen op onze bevindingen en vragen. De bestuursleden van Jedidja hebben tevens geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om (en tevens niet voldaan aan de verplichting om) documenten aan te leveren.
Eindconclusies
Op grond van de bevindingen, zoals beschreven in het onderzoeksrapport, komen wij tot de volgende eindconclusies:
- Stichting Hoeve Jedidja heeft in de periode van 1 januari 2013 tot en met 31 december 2014 de pgb’s van de budgethouders van Zorgkantoor Waardenland die daar in deze periode woonachtig waren beheerd en heeft zich daarbij niet gehouden aan de verplichtingen die de budgethouders zijn opgelegd in de Regeling Subsidies AWBZ;
- Uit de bevindingen is gebleken dat de pgb-administratie niet overeenkomstig de wettelijke vereisten, zoals neergelegd in de Regeling Subsidies AWBZ, is samengesteld;
- Uit onderzoek is gebleken dat de voorschotten, onder aftrek van het vrij besteedbare bedrag, zijn doorgestort naar het rekeningnummer van Stichting Hoeve Jedidja, zonder dat hier de levering van (kwalitatief verantwoorde) AWBZ-zorg tegenover stond;
- Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de facturen geen juiste weergave zijn van daadwerkelijk geleverde zorg. Er worden functies vermeld die niet geleverd zijn en er worden tevens uren vermeld op momenten waarop in het geheel geen zorg geleverd kan zijn;
- Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat door Stichting Hoeve Jedidja aan de budgethouders werd verteld dat het gehele pakket, met daarin ook niet geleverde uren/functies, mocht worden gefactureerd. Door deze handelswijze zijn de budgethouders misleid door Stichting Hoeve Jedidja;
- Uit het onderzoek is gebleken dat zorgovereenkomsten zijn geantedateerd en vervalst. Tevens is gebleken dat roosters zijn opgemaakt en aan het Zorgkantoor/Veiligheidszaken verstrekt die geen juiste weergave zijn van de daadwerkelijke dagbesteding en de eventueel geleverde zorg. Er is derhalve valsheid in geschrifte gepleegd;
- Tijdens het onderzoek is, ondanks meerdere mogelijkheden hiertoe, geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om op onze bevindingen en vragen te reageren dan wel de door ons verzochte informatie aan te leveren;
Concluderend stellen wij ons op het standpunt dat de pgb's van de budgethouders die woonachtig waren bij Stichting Hoeve Jedidja in de periode van 1 januari 2013 tot en met 31 december 2014 onrechtmatig zijn besteed. Wij stellen ons op het standpunt dat de rechtspersoon Stichting Hoeve Jedidja alsmede haar bestuursleden mevrouw [bestuurder 2], mevrouw [appellante] en mevrouw [bestuurder 1], hiervoor verantwoordelijk kunnen worden gehouden. Wij stellen ons op het standpunt dat de budgethouders te goeder trouw hebben gehandeld.
Wij hebben vastgesteld dat Stichting Hoeve Jedidja heeft gefraudeerd met zorggelden. Wij hebben aan Stichting Hoeve Jedidja en haar bestuursleden passende maatregelen opgelegd”.