2.3.
TMN is uitgever van het dagblad de Telegraaf (hierna: De Telegraaf) en van de website www.telegraaf.nl (hierna de Website). In De Telegraaf en op de Website verscheen vanaf [datum 1] een aantal artikelen van de hand van journalist [gedaagde 2] die betrekking hadden op vermeende misstanden bij het GVB. Over [eiser 1] wordt het volgende geschreven:
- op [datum 1] een bericht op de Website met als kop “[naam kop 1]”, met onder meer de tekst:
Bij de Amsterdamse stadsvervoerder GVB zijn miljoenen verdwenen door fraude. (…) De fraude vond vooral plaats rond het chipkaartproject, blijkt uit documenten en e-mails die in handen zijn van De Telegraaf (…) LEES MORGEN MEER OVER DE FRAUDE IN DE TELEGRAAF.
- op [datum 2] een artikel op de voorpagina van De Telegraaf met als kop “[naam kop 2]”, met onder meer de tekst:
Bij de Amsterdamse stadsvervoerder GVB, dat voor het grootste gedeelte wordt gefinancierd met belastinggeld, zijn miljoenen verdwenen door fraude. Dat blijkt uit een onthullend verhaal dat morgen in De Telegraaf verschijnt.
(…)
Het hoofd chipkaartproject maakte het bont. Zij stuurde inhuurkrachten weg en verving ze door werknemers uit haar eigen bedrijf, die het dubbele betaald kregen.
Onderaan het artikel staat een verwijzing naar het vervolg van het artikel op pagina 7 met de tekst: [tekst 1].
- Op [datum 3] een artikel op de voorpagina van De Telegraaf met de kop “[naam kop 3]” met onder meer de volgende tekst:
Minister Schultz (infrastructuur) heeft het contract van [eiser 1], het voormalige hoofd chipkaart van het GVB, opgeschort.
(…)
Zij [de rechtbank: [eiser 1]] speelt een prominente rol in de grootschalige fraude bij het GVB(…).
Dit artikel is die dag ook de Website geplaatst.
Verderop in dezelfde krant van [datum 3] een paginagroot artikel met de kop “[naam kop 4]” en daarboven “[(...)]”, met onder meer de tekst:
Uit diverse stukken blijkt dat [eiser 1] werd betrapt op het declareren van veel meer uren dan ze werkte en veel meer autokilometers ‘schreef’ dan ze in werkelijkheid reed voor de zaak.
Maar dat was nog niet het ergste. Bovenop de valse declaraties verrijkte zij zich schaamteloos door uitzendkrachten naar huis te sturen die door de afdeling Inkoop (verantwoordelijk voor het sluiten van verantwoorde contracten) waren ingehuurd. Ze verving die door werknemers van haar bedrijf McCo, waar ze zelf bevoegd functionaris was. Geheel tegen het belang van het GVB in, verdubbelde ze de uurprijs van de inhuurkrachten – die zeer eenvoudig administratief werk verrichtten – van 35 naar 70 euro.
(…)
De fraude werd gemeld aan het toenmalige hoofd Integriteit van het GVB, [naam 2]. in een vertrouwelijke mail laat hij weten dat hij na de melding een onderzoek heeft ingesteld, waaruit inderdaad naar voren kwam dat [eiser 1] “buiten Inkoop om medewerkers voor het chipkaartproject wierf die reeds werkzaam waren in een bedrijf waar mevrouw [eiser 1] een aandeel in had”.
- Op [datum 4] een paginagroot artikel in De Telegraaf met als kop “[naam kop 5]” met daarboven “[tekst 2]”, met daarin de tekst:
Zij [de rechtbank: [eiser 1]] werd, zoals we al eerder meldden, later betrapt op fraude met declaraties van werkuren en autokilometers. Ook stuurde ze goedkope inhuurkrachten weg en zette er duurdere werknemers van haar eigen bedrijf voor in de plaats.
- Op [datum 5] een paginagroot artikel in De Telegraaf met als kop “[naam kop 6]”en daarboven “[tekst 3]”, met onder meer de tekst:
De toezichthouders vergaten voor het gemak, dat in het onderzoek het begrip fraude was ingeperkt tot zelfverrijking. Zeg maar het geld in eigen zak steken. Dat hadden de onderzoekers, op twee gevallen na, niet kunnen vaststellen. Maar dat had deze krant ook niet beweerd. Wij schreven dat het hoofd chipkaartproject [eiser 1] zich persoonlijk had verrijkt.
- Op [datum 6] een artikel in De Telegraaf met als kop “[naam kop 7]” en daarboven “[tekst 4]”, met onder meer de tekst:
OV-adviseur [eiser 1] wordt wel degelijk beschuldigd van financiële malversaties bij de Amsterdamse stadsvervoerder GVB. (…)
In het nog altijd geheime onderzoeksrapport wordt [eiser 1] (…) wel degelijk beschuldigd van schending van de integriteit van het stadsvervoerbedrijf.