[gedaagde] heeft daarop een tegenvoorstel gedaan waarin ook zijn kosten in mindering op de opbrengst (het aantal deelnemers x een vast bedrag) zou komen. Op 16 december 2021 heeft hij aan [eisers] bericht:
“(…)
Bedankt voor het voorstel dat jullie meegaven voor een nieuwe verdeling van de weekenden. Jullie stellen één kostenpost voor van €100 per deelnemer per nacht waar alles onder valt. Geen aparte prijzen meer voor was, schoonmaak, boodschappen, herten en verwarming. Dat betekent ook geen boodschappenbonnetjes meer bewaren, scannen en sturen, geen kans op die kwijt raken of over het hoofd zien. Dat is inderdaad overzichtelijker en minder foutgevoelig. Wat er na afloop van deze kostenpost, en mijn kosten, overblijft is de winst en die delen we doormidden.
(…)
Verdeling december 2021 en verder
Zie bijgevoegde verdeling in excel voor december 2021 op basis van jullie voorstel. Alle losse kostenposten (…) zijn vervangen door één kostenpost: hotelkosten en verhoogd naar €100 per persoon per nacht. Aan mijn kant zijn er een aantal kostenposten nu geëxpliciteerd: organisatie en planning, promotiekosten extern, advertentiekosten, reistijd en verblijfskosten. De posten organisatie en planning worden gespecificeerd in een apart bijgevoegd document (…)
De weekenden van het najaar van 2021 en begin 2022 waren volgeboekt (helaas zijn er door Corona op het laatste moment afvallers geweest). Zelfs voor het najaar 2022 zijn sommige weekenden nu al over de helft gevuld.
(…)
Jullie rekenen mijn verblijf in [naam hotel] volgens jullie papieren berekening van 13-12 als kostenpost voor het hotel. Daarmee heb ik dus ook €300 extra verblijfskosten per weekend als kostenpost.
Ik zie dat drank inkoop en verkoop apart worden opgevoerd in de papieren berekening, en dat de winst is gedeeld door twee. Dus dat heb ik ook zo aangehouden in de berekening. NB. Aangezien ik nog niet gehoord heb wat deze kosten en inkomsten waren voor december heb ik die grof geschat. Deze moeten dus nog door jullie worden aangepast aan de daadwerkelijke inkoop en verkoop. Ook de totalen zijn dus nog niet helemaal accuraat.
(…)
Terugwerkende kracht
[eiser 2] heeft in het gesprek van 12-12-2021 en 13-12-2021 aangegeven dat zij de huidige (‘oude’) verdeling als een fout of een vergissing van beide partijen ziet, die daarmee met terugwerkende kracht rechtgezet moet worden. Dit blijkt ook uit haar berekeningen op papier, van 13-12-2021. Zoals ik in mails en in het gesprek van 12-12-2021 heb aangeven ben ik het daar niet mee eens. Op het moment dat ik dat op 13-12-2021 wilde herhalen sloot [eiser 1] het gesprek af.
Er is geen sprake van een fout of een vergissing van mijn kant. Er is vanaf 2017 een verdeling gehanteerd tussen [naam hotel] , in de persoon van [eiser 1] , en [handelsnaam] . Er werden kosten overeen gekomen, inkomsten vastgesteld en na berekening daarvan werd de winst gelijkelijk verdeeld. Veel kosten werden niet expliciet omschreven zoals oa. mijn voorbereidingsuren en reistijd en bepaalde hotelkosten. Die gingen, buiten het zicht van de andere partij, zogezegd ‘van de grote hoop’ van de individuele winst. Er ging (zeg) 5000 euro na aftrek van de in het overzicht gespecificeerde kosten naar zowel [handelsnaam] als [naam hotel] en wat die daar vervolgens mee deden, en aan verschillende bedrijfsonderdelen en kostenposten ze die toewezen, was aan de individuele partijen.
Er is dus geen sprake van een fout of vergissing van mijn kant, maar van een andere rekenmethode, zoals er vele gehanteerd zouden kunnen worden. Deze rekenmethode is na uitgebreid overleg zo vastgesteld en elke weekend opnieuw na afloop gespecificeerd en geaccordeerd door [naam hotel] . [eiser 1] verzocht elk jaar om meer weekenden en blijkbaar was het bedrag dat er steeds na een weekend op de rekening verscheen of achter bleef voldoende om ermee door te gaan. Dat er onderling binnen [naam hotel] een geschil van mening is ontstaan over deze rekenmethode is niet aan mij, en betekent niet automatisch dat er een fout is gemaakt.
Ik begrijp jullie analogieën, en jullie zeggen mij te begrijpen, maar we zijn het hierover niet eens. Het is anders, niet goed/fout.
(…)
Dat [naam hotel] een nieuwe en overzichtelijker verdeling wil voor de toekomst is jullie goed recht, daar wil ik serieus naar kijken en die heb ik in bijgevoegde excel documenten zo goed mogelijk verwerkt. Maar met aanpassingen met terugwerkende kracht ga ik dus niet akkoord.
Voor de toekomst
Ik stel voor dat we deze nieuwe verdeling hanteren voor de snel naderende weekenden van januari en maart. Het initiatief tot een nieuwe verdeling werd zeer kort voor aanvang van het decemberweekend genomen, desondanks stel ik voor dat we ook de verdeling van het decemberweekend volgens deze nieuwe methode doen. Ik stel voor dat we ons bezinnen op de weekenden van het najaar 2022 en bedenken of de verdiensten voor beide partijen voldoende zijn in deze nieuwe verdeling en of er voldoende wederzijds vertrouwen is om door te gaan met de weekenden.
(…)”