3.5.
In Bijlage 4 ‘Conformiteitenlijst’ zijn de (onderdelen van de) gunningscriteria uitgewerkt in de vorm van een lijst met wensen. Inschrijvers dienen aan te geven of zij zich conformeren aan de betreffende wens. De lijst bevat met betrekking tot het onderdeel duurzaamheid, onder andere, de volgende wensen:
“Wens D-W 1: Inschrijver heeft bij het indienen van de offerte voor de ROK een minimale EcoVadis overall score van 65-84 (“Advanced”) (65 - 84);
Wens D-W 2: Inschrijver verplicht zich ertoe binnen 3 jaar na ondertekening van de ROK een minimale EcoVadis overall score van 85 – 100 (“Outstanding”) te hebben behaald.”
3.7.
De Staat heeft twee nota’s van inlichtingen verstrekt. Daarin zijn onder andere vragen gesteld en beantwoord met betrekking tot duurzaamheidswensen D-W 1 en D-W 2. Odido heeft vragen 136, 137 en 210-213 gesteld:
“
Vraag 136
Bijlage 4 Conformiteitenlijst tab wensen duurzaamheid D-W 1 & D-W 2
Vraag:
“Inschrijver ontgaat de logica van de waardering in punten voor D-W 1 en D-W 2.
Als dit voor Opdrachtgever een belangrijk MVO criteria betreft zou Inschrijver verwachten dat een hogere EcoVadis score ook een hogere waardering in punten geeft, zeker direct vanaf het moment van indienen van de offerte voor de ROK. Inschrijver verzoekt Opdrachtgever hierbij dan ook de waardering aan te passen naar 20 punten voor D-W-1 en 50 punten voor D-W 2. Vraag: kunt u hiermee instemmen of anders de rationale van de huidige punten verdeling toelichten?
Antwoord:
Opdrachtgever stemt niet in met de voorgestelde aanpassing.
Vraag 137
Bijlage 4 Conformiteitenlijst tab wensen duurzaamheid D-W 1 & D-W 2
Vraag:
Inschrijver begrijpt de beoordeling in punten voor de wensen D-W 1 en D-W 2 niet. Inschrijver verwacht dat, net als in de aanbesteding CDR2023|VMDL, een hogere EcoVadis ranking ook een hogere waardering in punten geeft, zeker wanneer dit direct vanaf het moment van indienen van de offerte het geval is. Inschrijver verzoekt de Categorie dan ook de beoordeling (in lijn met CDR2023|VMDL) aan te passen naar 20 punten voor wens D-W 1 en 50 punten voor wens D-W 2.
Antwoord:
Opdrachtgever verwijst naar de beantwoording van Ref nr 136.
(…)
Vraag 210
B04 Bijlage 04 Conformiteitenlijst – D-W 1 en D-W 2
Vraag:
Inschrijver acht het niet redelijk dat al bij het indienen van de offerte voor de ROK voldaan moet worden aan een minimale EcoVadis overall score van 65-84 (D-W 1), althans dat d.m.v. deze wens een aanzienlijk aantal punten behaald kan worden.
Omdat hiermee ruim 7% van het totaal aantal punten verkregen kan worden heeft deze wens een aanzienlijke invloed op de uitkomst van de aanbesteding. Echter, pas op het moment dat de prestatie geleverd dient te worden is de EcoVadis score relevant. Dit kan ook betekenen dat een inschrijver op dit moment weliswaar voldoet aan de wens, maar niet meer op het moment dat de prestatie geleverd dient te worden.
Kan Aanbestedende Dienst akkoord gaan met de verschuiving van het meetmoment voor D-W 1 naar het moment dat de prestatie geleverd gaat worden, en indien het antwoord nee is, onderbouwen waarom niet?
Antwoord:
Opdrachtgever gaat niet akkoord met de voorgestelde aanpassing.
In het kader van maatschappelijk verantwoord opdrachtgeven en inkopen (MVOI) heeft Opdrachtgever duidelijke doelstellingen en ambities geformuleerd en het gebruik van EcoVadis, in lijn met andere rijksinkoopcategorieën, vroegtijdig (Q1 2021) gedeeld met de markt. De periode tussen bekendmaking en deze aanbesteding acht Opdrachtgever ruim voldoende.
Vraag 211
B04 Bijlage 04 Conformiteitenlijst – D-W 1 en D-W 2
Vraag:
Inschrijver is van mening dat er door het omdraaien van het aantal maximaal toe te kennen punten voor D-W 1 en D-W 2 vergeleken met de aanbesteding CDR2023 VMDL er een ongelijk level playing field gecreëerd wordt
Aanbestedende dienst weet immers n.a.v. de aanbesteding CDR2023 VMDL hoe de inschrijvers onlangs ingeschreven hebben. Aangezien voor D-W 1 ruim 7% van het totaal aantal punten behaald kan worden, heeft deze wens een aanzienlijke invloed op de uitkomst van de aanbesteding. Inschrijver verzoekt dan ook de puntentelling als volgt aan te passen: voor D-W 1 zouden maximaal 20 en voor D-W 2 maximaal 50 punten gehaald moeten kunnen worden.
Kan de Aanbestedende Dienst daarmee akkoord gaan, en indien het antwoord nee is, onderbouwen waarom niet?
Antwoord:
Opdrachtgever gaat niet akkoord met de voorgestelde aanpassing en merkt op dat CDR2023|MCI een op zichzelf staande aanbesteding is.
Vraag 212
B04 Bijlage 04 Conformiteitenlijst – D-W 1 en D-W 2
Vraag:
(Inleiding: Aanbestedende Dienst heeft onlangs in het kader van CDR2023 de aanbesteding Vaste & Mobiele Dataverbindingen Laag capacitair (VDML) gegund) In hoofdstuk 5.2 van de aanbesteding VDML staat exact dezelfde wenst m.b.t. EcoVadis als in deze aanbesteding. Echter het aantal maximaal toe te kennen punten voor D-W 1 en D-W 2 is omgedraaid: waar bij de aanbesteding VMDL voor D-W 1 maximaal 20 en voor D-W 2 maximaal 50 punten gehaald kunnen worden is dat nu voor D-W 1 maximaal 50 en voor D-W 2 maximaal 20 punten.
Vraag 1: Inschrijver verzoekt Aanbestedende Dienst uiteen te zetten wat de beweegredenen zijn om de puntenverdeling om te draaien.
M.b.t. de eerder gestelde vraag 1 hierboven van Inschrijver dient Aanbestedende Dienst te voorkomen dat de indruk wordt gewekt dat d.m.v. de wensen D-W 1 en D-W 2 de uitkomst van de puntentelling beïnvloed wordt.
Aanbestedende Dienst weet immers n.a.v. de aanbesteding VMDL hoe de inschrijvers onlangs ingeschreven hebben.
Vraag 2: Hoe waarborgt Aanbestedende Dienst dat er een gelijk level playing field gecreëerd wordt zonder dat de uitkomst beïnvloed kan worden?
Antwoord:
Beantwoording vraag 1:
Aanbestedende dienst merkt op dat CDR2023|MCI een op zichzelf staande aanbesteding is. De criteria voor gunning van de Raamovereenkomst zijn specifiek voor deze aanbesteding.
Beantwoording vraag 2:
Aanbestedende dienst ziet niet in hoe dit het ‘level playing field’ beïnvloed. Elke inschrijver heeft immers de mogelijkheid zich te conformeren aan de wensen en op gelijke wijze punten toegekend te krijgen.
Vraag 213
B04 Bijlage 04 Conformiteitenlijst – D-W 1 en D-W 2
Vraag:
Aanbestedende dienst heeft onlangs in het kader van CDR2023 de aanbesteding Vaste & Mobiele Dataverbindingen Laag capacitair (VDML) gegund. In hoofdstuk 5.2 van de aanbesteding staat exact dezelfde wenst m.b.t. EcoVadis als in deze aanbesteding. Echter het aantal maximaal toe te kennen punten voor D-W 1 en D-W 2 is omgedraaid: waar bij de aanbesteding VMDL voor D-W 1 maximaal 20 en voor D-W 2 maximaal 50 punten gehaald kunnen worden is dat nu voor D-W 1 maximaal 50 en voor D-W 2 maximaal 20 punten.
Inschrijver verzoekt Aanbestedende Dienst uiteen te zetten wat de beweegredenen zijn om de puntenverdeling om te draaien.
Antwoord:
Aanbestedende dienst merkt op dat CDR2023|MCI een op zichzelf staande aanbesteding is. De criteria voor gunning van de Raamovereenkomst zijn specifiek voor deze aanbesteding.
3.17.
Bij brief van 2 januari 2024 heeft de Staat aangekondigd voornemens te zijn Odido uit te sluiten van de aanbesteding op grond van artikel 2.87 lid 1 sub h en i Aanbestedingswet (Aw). In die brief motiveert de Staat dit voornemen als volgt:
“Gegeven het voorgaande heeft de Staat moeten constateren dat Odido in haar Bijlage 4 “Conformiteitenlijst” ten onrechte heeft aangegeven aan Wens D-W 1 te voldoen (minimale EcoVadis overall score van 65-84). Uit de eigen verduidelijking van Odido van 30 oktober 2023 en 1 november 2023 volgt immers met zoveel woorden dat die EcoVadis overall score er bij inschrijving niet was: de scorecard van EcoVadis wordt eerst begin 2024 verwacht. Dit alles daargelaten de vraag of Odido alsdan een overall score van 65-84 zal blijken te hebben behaald.
In het licht daarvan is de Staat van mening dat de uitsluitingsgrond “verstrekken misleidende informatie” zoals bedoeld in artikel 2.87, lid 1, onderdeel i, Aanbestedingswet op Odido van toepassing is: mede gegeven de door Odido bij nota van inlichtingen gestelde vragen over Wens D-1 en D-W 2 ziet het er immers naar uit dat Odido bij inschrijving bewust misleidende informatie heeft verstrekt die een belangrijke invloed kan hebben op besluiten inzake uitsluiting, selectie en gunning. Zo kan de Staat zich niet aan de indruk onttrekken dat Odido zich prima heeft gerealiseerd niet aan Wens D-W 1 te kunnen voldoen en om die reden heeft geprobeerd de Staat ertoe te bewegen de zwaarwegende score voor wens D-W 1 aan te passen. Toen die poging strandde en Odido dreigde een groot aantal punten mis te lopen heeft zij in haar Conformiteitenlijst alsnog aangegeven aan Wens D-W 1 te kunnen voldoen. Naar de Staat nu is gebleken ten onrechte.
In het verlengde daarvan meent de Staat evenzeer artikel 2.87, lid 1, onderdeel h, Aanbestedingswet met betrekking tot “valse verklaringen” aan de uitsluiting van Odido ten grondslag te kunnen leggen: Odido heeft niettegenstaande haar vragen bij de nota van inlichtingen alsook de antwoorden van de Staat daarop tegen beter weten in verklaard een EcoVadis overall score van 65-84 te hebben teneinde maximaal te kunnen scoren op Wens D-W 1. Daarmee heeft Odido zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan valse verklaringen.
Voorts meent de Staat dat Odido op grond van paragraaf 6.5 “Beoordelen bewijsstukken” van het Beschrijvend document van aanbesteding kan worden uitgesloten. Odido heeft immers niet aangetoond aan Wens D-1 te kunnen voldoen.”