2.1
De gemeente geeft uiterlijk zeven dagen na de totstandkoming van de Vaststellingsovereenkomst opdracht aan Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken, gevestigd aan het Kruisplein 25N, 3014 DB Rotterdam (hierna: aan te duiden als ‘SAOZ’) om het concept taxatierapport van november 2015 (bijlage 1) definitief te maken zulks met in achtneming van het in artikel 2.2. bepaalde. Daarbij geldt dat het taxatierapport zal worden opgesteld door of onder toezicht van de heer [taxateur01] . Voordat de heer [taxateur01] het taxatierapport zal (laten) opstellen, zal hij een gesprek voeren met [eiser01] c.s. over de grondwaterverontreiniging. Voordat de heer [taxateur01] het taxatierapport definitief maakt, zal hij een conceptversie van het taxatierapport aan [eiser01] c.s. en de gemeente overleggen. Zowel de gemeente als [eiser01] c.s. krijgen de mogelijkheid om op het taxatierapport te reageren, waarna de heer [taxateur01] het taxatierapport definitief zal maken. De gemeente zal de opdrachtverstrekking en de opdrachtbevestiging verstrekken aan [eiser01] c.s. De gemeente zal de kosten van het taxatierapport dragen.
2.2
De gemeente betaalt – zonder daarmee enige aansprakelijkheid te erkennen – aan [eiser01] , [achternaam01] en [eiser02] afzonderlijk het bedrag dat voor zijn woning als waardevermindering door SAOZ wordt bepaald. Dit bedrag bestaat uit de waardevermindering van de woningen gelegen op de percelen op basis van de directe gevolgen van de grondwaterverontreiniging zoals (mogelijke) mindere gebruiksmogelijkheden. Eventuele waardevermindering van de woningen door indirecte gevolgen van de grondwaterverontreiniging gelegen in eventuele waarde drukkende effecten door (negatieve) berichtgeving/publiciteit in verband met de door [eiser01] c.s. ingediende klachten of rechtszaken, betrekt SAOZ niet bij de berekening van de waardevermindering. Dit komt voor rekening en risico van [eiser01] c.s. SAOZ berekent de waardevermindering van de woningen met als peildatum 17 mei 2019.”
2.13.
De Gemeente heeft SAOZ mondeling de opdracht tot taxatie van de percelen gegeven en heeft deze opdracht per brief van 10 oktober 2019 aan SAOZ bevestigd. In de brief staat onder meer het volgende:
“Aansluitend op ons eerdere telefonische overleg bevestigen wij voor de volledigheid de opdracht nogmaals schriftelijk.
De opdracht aan SAOZ luidt als volgt.
Het opstellen van een taxatierapport waarin, afzonderlijk per woning, eventuele
waardevermindering wordt vastgesteld van de woningen gelegen op [straatnaam01] 4, 6 en 8 te
Oudenbosch als direct gevolg van de aanwezige grondwaterverontreiniging. Deze opdracht is een vervolg op de door SAOZ opgestelde concept taxatie van november 2015. De opdracht zal door of onder toezicht van de heer [taxateur01] worden uitgevoerd.
In het taxatierapport zal enkel eventuele waardevermindering van de woningen worden vastgesteld op basis van de directe gevolgen van de grondwaterverontreiniging zoals (mogelijke) mindere gebruiksmogelijkheden. Eventuele waardevermindering van de woningen door
indirecte
gevolgen van de grondwaterverontreiniging gelegen in waarde drukkende effecten door (negatieve) berichtgeving/publiciteit in verband met de door [eiser01] c.s. ingediende klachten of rechtszaken, betrekt SAOZ niet bij de berekening van de waardevermindering.
De basis voor het vaststellen van eventuele waardevermindering is het recente onderzoek van het onderzoeksbureau Agel van 17 mei 2019 waarin de actuele stand van zaken omtrent de
grondwaterverontreiniging is vastgesteld. De peildatum voor de berekening van de waardevermindering is 17 mei 2019.”
2.14.
Op 13 december 2019 heeft SAOZ een concepttaxatierapport opgesteld. Hierin wordt de marktwaarde van de woningen, prijspeil 17 mei 2019, zonder verontreiniging, gewaardeerd op:
- [straatnaam01] 6: € 530.000
- [straatnaam01] 8: € 500.000
De waardevermindering van de woningen op basis van de directe gevolgen van de grondwaterverontreiniging is getaxeerd op:
- [straatnaam01] 6: € 45.000
- [straatnaam01] 8: € 45.000
2.16.
Op 14 februari 2020 heeft SAOZ het definitieve taxatierapport opgesteld. In dit taxatierapport is onder meer opgenomen:
“De percelen behorende bij [straatnaam01] 4 worden niet "geraakt" door de interventiewaarde
contour 2019. De oude contour uit 2014 raakte wel zijn tuin. Er is wel een peilbuis
aanwezig in de tuin. Gezien het bovenstaande zijn wij van mening dat de marktwaarde op
de peildatum in geringe mate daalt door de verontreiniging. De omstandigheid dat de
interventiecontour zijn percelen niet meer raakt, is een belangrijke reden waarom de
getaxeerde waardedaling in 2019 aanzienlijk lager is dan in 2015.
De percelen behorende bij de woning gelegen aan de [straatnaam01] 6 worden gedeeltelijk
geraakt door de interventiewaarde contour 2019. Het betreft, bezien vanuit de woning, het
oostelijk deel van de achtertuin. De afstand van de contour tot de woning is wat groter dan
bij de woning gelegen aan [straatnaam01] 8. De oppervlakte van de contour binnen de percelen is groter. Gezien het bovenstaande zijn wij van mening dat de marktwaarde op de peildatum daalt door de verontreiniging.
Het perceel behorende bij de woning gelegen aan de [straatnaam01] 8 wordt gedeeltelijk
geraakt door de interventiewaarde contour 2019. Het betreft, bezien vanuit de woning,
ook het oostelijk deel van de achtertuin. De afstand van de contour tot de woning is wat
kleiner dan bij de woning gelegen aan [straatnaam01] 6. De oppervlakte van de contour
binnen de percelen is kleiner. Gezien het bovenstaande zijn wij van mening dat de
marktwaarde op de peildatum daalt door de verontreiniging.
De gewijzigde omstandigheden en nieuwe gegevens hebben een deel van de onzekerheid uit 2015 weggenomen. We noemen met name:
• Beschikking Omgevingsdienst Midden en West-Brabant van 21 maart 2017. Eén van de grote onzekerheden in 2015 was de vraag of de verontreiniging kadastraal zou worden geregistreerd. In deze beschikking werd medegedeeld dat men geen beperking bij het kadaster zou laten registreren,
• Rapport van AGEL adviseurs van 17 mei 2017. De contour is opnieuw bepaald. Ten opzichte van 2014 is de contour teruggelopen. De verontreiniging wordt als stabiel beschouwd ten opzichte van 2013 en 2016;
• Notitie Omgevingsdienst Midden en West-Brabant van 21 mei 2019. Zij kunnen instemmen met de conclusies en aanbevelingen in het rapport van AGEL adviseurs. Er wordt wel geadviseerd om onderzoek te doen naar de bron van verontreiniging in peilbuis 104 omdat deze mogelijk van invloed is op de stabiliteit van de pluim in de toekomst;
• De peildatum is verschoven van 2015 naar 2019;
• Daar horen ook andere marktomstandigheden bij;
• De opdracht om het nadeel te verdelen in de directe gevolgen en de indirecte
gevolgen.
De onzekerheid is niet voorbij maar hij is wel afgenomen en de problematiek is duidelijker geworden. De courantheid neemt af en een koper zal een compensatie willen ontvangen voor de rompslomp, smet- en imagoschade en de toekomstige onzekerheid.
Wij taxeren de waardevermindering van de woningen op basis van de
directe en indirecte gevolgen van de grondwaterverontreiniging
als volgt.