2.4.
Vanaf 4 juni 2024 publiceert [gedaagde] op zijn website [naam website] de volgende artikelen met, verkort weergegeven, de volgende inhoud:
1. “Chaos Achter de Klantenservice: Een Onthullende Serie over Stedin’s Rampzalige werkomgeving” (4 juni 2024, gewijzigd op 6 juni 2024):
“Welkom bij een onthullende serie die je een ongecensureerde blik biedt op de schokkende chaos achter de schermen van de klantenservice van Stedin. Geen controle, geen orde, enkel wanorde. Van fraude, pesten, groepjesvorming en misdragingen, de leidinggevende lijkt alles behalve leiding te geven. Bereid je voor op een onthutsende reis door een wereld waar pesten en roddelen de norm zijn, en HR zichzelf telkens weer overtreft in bureaucratische onkunde. En als klap op de vuurpijl, hoe ik, na jaren trouwe dienst, als grofvuil aan de straat werd gezet. (…)
Maak je klaar voor een diepgaand kijkje in de wervelwind van chaos en absurditeiten bij de klantenservice van Stedin. Hier regeert de anarchie en de leidinggevende? Die is te druk met koffie drinken en aan hun kont krabben, dan om iets van controle uit te oefenen. (…)
Personeelsuitjes zijn niet veel beter. Denk je dat ze leuk zijn? Fout! Hier komen de dronken wangedragingen en drugsgebruik van je collega's pas echt goed naar voren. Ze laten hun ware aard zien, en geloof me, die wil je niet zien. Pesten? Check. Roddelende stafleden? Dubbel check. Hier lijkt iedereen op een middelbare school te werken in plaats van een professionele omgeving.
HR Rampen: Hoe Administratieve Puinhoop de Norm werd
En HR? Wat een grap! Het lijkt erop dat er sprake is van onvoldoende professionaliteit, wat leidt tot fouten in de administratieve afhandeling. Het is echt een wonder dat dit bedrijf nog functioneert. Maar wacht, er is meer! Ik ga je precies vertellen hoe Stedin me als grofvuil op straat heeft gezet. Na jaren van loyaliteit en hard werken werd ik zonder pardon aan de kant geschoven. Bedankt, Stedin! (…)”
2. “ “Achtervolgd en Verbannen: Een Dag bij Stedin” (11 juni 2024):
“(…) Het was dinsdagmiddag, 15:40 uur, 35 minuten voordat mijn eerste artikel online zou komen. (…) Bij de receptie leverde ik mijn laptop in en er kwamen twee plastic tassen tevoorschijn met spullen uit mijn kluis. (…) Omdat ik geen zin had om mijn spullen te sorteren en geen tijd had voor een gesprek, gaf ik aan dat ze alles mochten houden en verliet ik het gebouw richting de kubuswoningen.
Wat er toen gebeurde, schokte me. De twee Stedin-medewerkers zetten de achtervolging in en probeerden me agressief tegen te houden. Ondanks mijn herhaalde verzoeken om met rust gelaten te worden en mijn pogingen om te vluchten, probeerden ze me in te sluiten. Ik wist de situatie te de-escaleren door te filmen, wat hen terugdeinsde. Een van hen waarschuwde me dreigend voor de camera dat ik geen toegang meer had tot de Blaak. Deze confrontatie vond ik buitengewoon schokkend. (…)”
3. “ “Opheldering en Nieuwe Onthullingen: Het Echte Verhaal Achter Mijn Stedin Perikelen” (publicatiedatum onbekend):
“(…) Fraude bij het Declareren van Bonnen
[persoon C] , teamleider van het KCC, pleegt naar mijn mening fraude bij het declareren van bonnen. Of fraude juridisch gezien de juiste term is, weet ik niet zeker, maar dit is wat er gebeurt:
Bij Stedin werkt het declareren van bonnen via het systeem Workday. Je dient een bon in, je leidinggevende controleert en keurt het goed, en meestal staat het geld de volgende dag op je rekening. Een top systeem dus!
Maar wat doet [persoon C] ? Ze dient haar bonnen niet zelf in, maar geeft ze aan een senior in het team van [persoon D] , mijn oude teamleider. Vervolgens krijgt die senior het geld van Stedin op zijn rekening gestort en moet dit dan weer terugstorten op de privé-rekening van [persoon C] . Heel dubieus.
Hiermee omzeilt ze de goedkeuring van [persoon E] , het hoofd van de afdeling en haar leidinggevende. Een andere mogelijkheid is dat [persoon E] op de hoogte is en op deze manier de verantwoordelijkheid op [persoon D] schuift. Wat de exacte reden ook is, het is aan Stedin om dit uit te zoeken, maar dit lijkt mij absoluut niet de bedoeling. (…)”
4. “ “Hoe ik in deze situatie terechtkwam en Een HR Misstand bij Stedin” (16 juni 2024):
“Tijdens de bila met [persoon D] spraken we af om het conflict met de procesexpert uit te praten in zijn aanwezigheid. Omdat [persoon E] , het hoofd van de afdeling, de leidinggevende van de procesexpert is, stelde ik aan [persoon D] voor om [persoon E] ook bij dit gesprek te betrekken. Op dat moment sloeg de sfeer volledig om. [persoon D] reageerde pissig en zei dat [persoon E] erbuiten moest blijven. Vervolgens dreigde hij met het afnemen van mijn ICT-supporttaak en het niet verlengen van mijn contract.
Na deze bila ging [persoon D] direct naar [persoon E] en maakte mij volledig zwart bij hem. Hij haalde iets aan wat zeven maanden daarvoor was gebeurd, waar hij nooit eerder moeilijk over had gedaan Het gesprek met de procesexpert heeft uiteindelijk nooit plaatsgevonden en [persoon E] heeft nooit mijn kant van het verhaal aangehoord Dus [persoon E] , bij deze alsnog. (…)
Op een gegeven moment ontdekte ik dat minstens twee collega's al 1,5 jaar nog nooit een vakantiedag hadden geregistreerd in het Workday-systeem, omdat dit hen nooit was verteld. (…)
Gratis tip: als je in plaats van extra vakantie-uren koopt, je vakantie-uren gewoon niet registreert, dan komt daar toch nooit iemand achter. (…)”
5. “35 “35 euro verdienen in 2 Minuten: Stedin Medewerkers opgelet!” (17 juni 2024):
“(…) Vandaag laat ik een slim trucje zien waarvan waarschijnlijk weinig Stedin-medewerkers van weten dat het mogelijk is. Het is mogelijk om via Workday fietsreparatiekosten te claimen, maar het mooie hieraan is dat je geen bonnetje hoeft aan te leveren als bewijs. Dus ook al heb je niet eens een fiets, kun je hier toch gebruik van maken. Het gaat dacht ik om een bedrag van ongeveer 70 euro, dit bedrag wordt uit je persoonlijke budget gehaald. Maar waarbij je normaal flink belasting betaalt over het uitbetalen van een persoonlijk budget, wordt die 70 Euro nu netto uitgekeerd, waardoor je dus ongeveer 35 euro verdient in minder dan twee minuten tijd. (…)”
6. “ “Prinsessen, Prinsen en Postduiven: Het Avontuur van [persoon F]” (27 juni 2024):
“(…) Dit is een fictief verhaal met fictieve personages. (…)
Ondertussen was prins [persoon G] prinses WeZijnAlleenMaarVrienden steeds leuker gaan vinden en was er een liefdesrelatie ontstaan. Hier wist prinses [persoon F] niets van af. [persoon H] de Verschrikkelijke was ondertussen druk bezig met het organiseren en zorgde dat iedereen met een koets kon meerijden naar het attractiepark Hans Teeuwen World. (…)
Hierop besloten [persoon H] de Verschrikkelijke, [bijnaam 1] en prinses [persoon F] om niet meer mee te rijden met prinses WeZijnAlleenMaarVrienden. Gelukkig had [bijnaam 1] nog een oude koets staan met twee knettergekke paarden, dus konden ze alsnog samen op pad. Aangekomen in Hans Teeuwen World was prinses [persoon F] uit verdriet en boosheid in geen enkele van de saaie wanstaltige attracties gegaan. Wel kwam ze [bijnaam 2] nog tegen bij het Drankorgel, maar met haar had ze ook eigenlijk helemaal niets, dus die kon haar ook niet opvrolijken. De dag eindigde in een desillusie, en [bijnaam 1] bracht iedereen weer netjes naar hun kasteel. (…)”
7. “ “De Strijd om Waarheid: Stedin’s Pogingen om Mij te Breken” (26 juni 2024):
“(…) Zwartgemaakt en Verraden: [persoon D] 's Achterbakse Acties
Ik had aangegeven dat [persoon D] na mijn bila direct naar [persoon E] was gegaan om mij zwart te maken over iets wat lang daarvoor was gebeurd. Dat hij mij meteen ging zwartmaken, wist ik toen nog niet. Maar na mijn bila liep ik langs het vergaderhok met grote ramen en zag ik hen druk in discussie. Ze keken zelfs naar mij toen ik voorbijkwam. Achteraf begreep ik waarom. (…)”