Als enerzijds gesteld en anderzijds niet of onvoldoende gemotiveerd weersproken, alsmede op grond van de onbetwiste inhoud van de producties, staat tussen partijen het volgende vast:
- -
Prisma is een aanbieder van gehandicaptenzorg in de regio Noord-Brabant. Prisma biedt verschillende soorten ondersteuning aan haar cliënten, zoals ondersteuning bij wonen, hulp thuis, particuliere wooninitiatieven, tijdelijk verblijven, behandelingen en begeleid werken. Prisma is een organisatie die mensen met een verstandelijke of maatschappelijke beperking zorg biedt terwijl zij wonen op één van de Prisma locaties.
- -
[eiser] is een man van 33 jaar oud. [eiser] heeft een ‘VG3-indicatie’ op grond van de Wet langdurige zorg (‘Wlz'). In zijn cliëntplan wordt de volgende samenvatting van het huidig beeld gegeven: “De problemen van [eiser] kunnen niet worden toegeschreven aan een verstandelijke beperking, maar uit de testresultaten komen wel aanwijzingen voor cognitieve stoornissen. In het contact komt [eiser] over als een eigenzinnige man die weinig zicht heeft op zijn mogelijkheden en beperkingen. Het disharmonische intelligentieprofiel, zijn associatieve denken, en het gebrek aan overzicht bij visuele taken, dit in combinatie met problemen in de impulsbeheersing wijzen op neurologische problemen. [eiser] schuift problemen vooruit, maakt schulden, en overziet de gevolgen niet van zijn gedrag en woedeuitbarstingen.”
- -
Tussen Prisma en [eiser] is een ‘Zorg- en Dienstverleningsovereenkomst’ (hierna: ‘de zorgovereenkomst’) tot stand gekomen.
- -
In november 2016 is [eiser] op de woonlocatie van Prisma aan de [adres] komen wonen. Op deze locatie wonen in totaal vijftien cliënten met een licht of matige verstandelijke beperking, ieder in eigen volwaardige appartementen met een eigen badkamer en keuken.
- -
Vanaf maart 2019 is [eiser] betrokken bij meerdere – in totaal 74 – incidenten op de woonlocatie, welke worden geregistreerd als MIC-meldingen.
- -
Op 26 juni 2020 vindt een gesprek plaats met [eiser] , zijn zwager en persoonlijk ondersteuners over de woonsituatie van [eiser] op de woonlocatie. In het gespreksverslag is onder andere het volgende opgenomen:
- -
In de periode tussen januari 2021 en december 2021 ontvangt [eiser] meerdere mondelinge waarschuwingen van de teamleider, voornamelijk ten aanzien van verbaal agressief gedrag dat [eiser] vertoont.
- -
In september 2021 is de bewindvoerder van [eiser] door de rechtbank ontslagen op het verzoek van de bewindvoerder zelf, wegens het feit dat [eiser] niet met de bewindvoerder samenwerkt en afspraken niet nakomt. Prisma heeft [eiser] hulp aangeboden met betrekking tot zijn schulden, maar [eiser] neemt deze hulp niet aan.
- -
In november 2021 wordt het Expertise Team Complexe Casuïstiek (ETCC) ingezet om zich bezig te houden met de casuïstiek op de woonlocatie.
- -
In januari 2022 doet een medebewoner aangifte van stalking tegen [eiser] . Naar aanleiding van deze en eerdere incidenten waar [eiser] bij betrokken is, vindt eind januari 2022 een zogenaamd ‘stopgesprek’ plaat met [eiser] en de wijkagent en teamleider van de woonlocatie, mevrouw [naam 2] . In dit gesprek komt (opnieuw) naar voren dat [eiser] niet meer op de woonlocatie wil wonen en [eiser] geeft Prisma toestemming om met hem naar een andere passendere woning te zoeken. In februari 2022 wordt extern en intern naar een andere locatie gezocht en worden aanmeldingen bij andere zorgaanbieders uitgezet.
- -
Vanaf eind januari 2022 worden nog 53 incidentmeldingen gemaakt waar [eiser] bij betrokken is.
- -
Op 16 februari 2022 wordt een MIC-melding gedaan met betrekking tot agressief gedrag naar een medewerker van een andere zorgorganisatie waar [eiser] was aangemeld.
- -
In maart en april 2022 wijzen meerdere zorgaanbieders de aanmelding van [eiser] af.
- -
Eind maart 2022 wordt door [naam 2] , teamleider van de woonlocatie, zonder succes geprobeerd met [eiser] een afspraak te maken om met elkaar in gesprek te gaan om samen hulp te organiseren.
- -
Op 24 maart en 4 april 2022 worden twee MIC-meldingen gedaan met betrekking tot agressie en onheuse bejegening die betrekking hebben op het maken van een afspraak met [eiser] .
- -
In april 2022 wordt [eiser] besproken bij het Maatschappelijk Steunsysteem (MaSS) casuïstiek overleg. Gesprekspartner bij dit overleg zijn onder andere de gemeente, politie, stichting TREMA, de GGZ en bemoeizorg. Besproken wordt dat de politie en de gemeente al ingezet worden bij meldingen van overlast vanuit de buurtbewoners.
- -
Op 20 mei 2022 ontvangt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) een melding over de veiligheid op de woonlocatie, en specifiek over de onveiligheid die [eiser] op locatie zou veroorzaken. De raad van bestuur van Prisma heeft het verzoek gekregen om deze melding intern te onderzoeken.
- -
In juni en juli 2022 vindt overleg met het management van Prisma en een tussenvaluatie met het ETCC plaats om stopzetting van de zorgovereenkomst met [eiser] te toetsen. Geconcludeerd wordt om deze route in te zetten.
- -
In de eerste week van september 2022 heeft [eiser] Whatsappcontact met de teamleider van de woonlocatie, mevrouw [naam 2] .
“06-09-2022 12:08 [naam 2] : Hi [eiser] , Ik heb het even voor je nagevraagd bij Prisma. Je hebt een zorgovereenkomst met Prisma. Dat houdt in dat je zowel de woning als de begeleiding ontvangt van Prisma. Je huurt dus niet zelf
06-09-2022 12:09 [eiser] : Leugens ik heb niks te maken met jullie
06-09-2022 12:11 [naam 2] : Dat is niet waar. Als je niks met Prisma te maken wil hebben, kun je je zorgovereenkomst schriftelijk op zeggen. Ik zal navragen bij wie en hoe je dat kunt doen.
06-09-2022 12:12 [eiser] : Je moet je smoel dichthouden achterlijke leugenaar
06-09-2022 12:13 [naam 2] : Dit soort uitspraken zijn onacceptabel. En ik zal er daarom ook melding van maken
06-09-2022 12:17 [naam 2] : [eiser] , Ik geef je nu nogmaals een waarschuwing. Ik vraag je je te houden aan de afspraken die je hebt getekend in je zorgovereenkomst en onacceptabel gerag achterwege te laten. Zo niet, dan ga ik stappen ondernemen om je zorgovereenkomst te laten ontbinden Vriendelijke groeten [naam 2] .
06-09-2022 13:45 [eiser] : incasso is onderweg
06-09-2022 14:15 [eiser] : Ik ga me nergens aan houden want ik ga niet met leugenaars/oplichters om en verder jullie mogen geen winst maken op wassen van mijn kleding.
06-09-2022 14:29 [naam 2] : Ik heb navraag gedaan over je zorgovereenkomst. Deze kun bij mij opzeggen of rechtstreeks bij de klantbegeleider, Mevrouw [naam 3] (…)
06-09-2022 18:20 [naam 2] : Als je in de [adres] woont kan het niet anders als dat je afspraken maakt met Prisma over jouw begeleiding. De enige andere optie is dat je de zorgovereenkomst opzegt en een ander huis zoekt. We hebben aangeboden je daar bij te helpen. Dat aanbod staat er nog steeds. Maar je kan niet zo doorgaan dat jij steeds blijft schelden. (…)
26-09-2022 17:14 [naam 2] : Hi [eiser] , Er is gebeld door het CAK dat je hun meerdere keren hebt gebeld, waarbij je de medewerker de huid vol scheldt. Dat is niet de bedoeling. Zou je daar mee willen stoppen. Als je vragen hebt over je zorgovereenkomst kun je deze stellen bij je po-er. (…)
06-10-2022 07:58 [naam 2] : Het is weer tijd voor het jaarlijkse clientplan. Het is verlopen. We willen het graag met je bespreken. (…)
06-10-2022 07:59 [eiser] : Ga weg met die kk onzin. Daar heb ik geen tijd voor. Ik heb een eigen bedrijf. Dus blijf weg (…)
06-10-2022 08:01 [eiser] : Ik val niet onder prisma.
06-10-2022 08:02 [naam 2] : Dat gaat helaas niet [eiser] . Al je hier woont, zullen er afspraken gemaakt moeten worden over jouw begeleiding, Anders kun je hier niet wonen. (…)
06-10-2022 14:18 [eiser] : Voor de laatste keer laat mij met rust met die kk onzin en verder moet je gauw langs de opticien want lezen ken je niet. Heb geen kk begeleiding nodig. Stelletje kontenkruipers. Ik leid een eigen bedrijf met personeel dus kwa werk ben ik hoger LAAT MIJ MET RUST!”
“In de afgelopen jaren heeft Prisma geprobeerd om jou ondersteuning te bieden. Wij zijn vaak met jou in gesprek gegaan om samen tot afspraken te komen. Helaas is dit niet gelukt. Je geeft zelf aan dat je niks met Prisma te maken hebt en zorgt regelmatig voor onveilige situaties bij medebewoners en begeleiding.
Stopzetten zorg per 14 november 2022
Door bovenstaande situatie heeft de raad van bestuur het besluit genomen om eenzijdig de zorg stop te zetten per 14 november 2022. Dit besluit is goedgekeurd door het zorgkantoor. (…)”